nostrum82 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) er det ikke sånn at evigheten er utenfor det vi oppfatter som tid? med andre ord, den har hverken en start eller en slutt. hvis et evig liv finnes, er det da mulig å gå inn i, eller starte dette nye livet? for meg så høres det ut som en selvmotsigelse siden du ikke kan starte noe som ikke har en start. jeg kan finne to åpenbare konklusjoner på dette problemet: 1. det finnes ikke et evig liv da det er umulig å hoppe inn i det 2. vi lever i et evig liv nå, uten at vi er klar over det. det vil si at det ligger noe under det livet vi lever her på jorden. vi har det evige livet som grunnlag, men vi kan bare oppfatte det som er her og nå. begge punkter vil gå imot de fleste religioner da det evige liv er noe alle eller ingen har. finnes det andre gode konklusjoner/forklaringer? hva synes dere? Endret 31. juli 2008 av nostrum82 Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 2. vi lever i et evig liv nå, uten at vi er klar over det. det vil si at det ligger noe under det livet vi lever her på jorden. vi har det evige livet som grunnlag, men vi kan bare oppfatte det som er her og nå. Etter Augustin er det ovennevnte versjon som er den tradisjonelle kristenteologien (se også nyplatonisme). Gud sender sjelen ned i Det nye liv og tar den tilbake igjen når personen dør. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Så lenge evigheten aldri slutter, kan den fint ha en start. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Etter Augustin er det ovennevnte versjon som er den tradisjonelle kristenteologien (se også nyplatonisme). Gud sender sjelen ned i Det nye liv og tar den tilbake igjen når personen dør. men når du sender noe ned, ut eller vekk så vil jo det bety at det kommer en slutt og en ny start når en kommer tilbake. må ikke evigheten ligge til grunne og aldri forsvinne per definisjon? er de mulig å forrandre noe som er evig? Så lenge evigheten aldri slutter, kan den fint ha en start. jeg må si meg uenig siden det er irrelevant å snakke om noe utenfor evigheten. start og slutt er et tidsbegrep og evighet er tidløs. i bestefall så er tid en illusjon som du kan oppleve i evigheten, kanskje som en drøm? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) jeg må si meg uenig siden det er irrelevant å snakke om noe utenfor evigheten. start og slutt er et tidsbegrep og evighet er tidløs. i bestefall så er tid en illusjon som du kan oppleve i evigheten, kanskje som en drøm? Er enig i at start og slutt er tidsbegrep, men selv om noe har en start betyr ikke at det ikke kan fortsette uendelig, det vil riktignok være målbart, som f.eks. hvis jeg begynner å gå fremover og aldri slutter å gå fremover, så kan skrittene mine måles uansett hvor langt jeg går, men det er ingenting som er i veien for at jeg kan fortsette å gå uendelig. Det eneste som er forskjellen hvis jeg hadde gått fra evighet av, så hadde ikke dette vært målbart. 1x∞ og ∞x∞ blir uendelig begge deler Endret 31. juli 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hvorfor kan ikke noe som er evig ha en begynnelse? en diamant som blir godt beskyttet kan nok i teorien vare evig, men den hadde jo en start alikavel. Men hvis man ser fysisk på det så er jo alt evig uten start eller slutt uansett. Energi kan ikke forsvinne eller dukke opp så vi er alle et resultat av energi i forskjellige former. Siden BigBang eller andre teorier så har jo energien forandret seg og skiftet form, men det fremdeles bare energi. Verden består av svært små byggesteiener som har hengt sammen eller ikke og laget universet. også antimatiere og materie er energi og derfor "evig". Så hvor evig noe er kommer nok ann på synsvinkelen. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) jeg må si meg uenig siden det er irrelevant å snakke om noe utenfor evigheten. start og slutt er et tidsbegrep og evighet er tidløs. i bestefall så er tid en illusjon som du kan oppleve i evigheten, kanskje som en drøm? Hva hvis tiden oppsto i the Big Bang? Må den da nødvendigvis ta slutt? I matematikken er det i hvert fall vanlig med uendelige tallrekker som har en start. Hvorfor skulle ikke det samme være mulig når det gjelder tid? Enig med Beller'n her. Endret 31. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 er ikke uendelighet og evighet to forskjellige begrep? uendelighet = uten slutt (feks en stråle, eller noe som oppstår men som ikke forsvinner) evighet = tidløs eller grenseløs Lenke til kommentar
isbit Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 er ikke uendelighet og evighet to forskjellige begrep? uendelighet = uten slutt (feks en stråle, eller noe som oppstår men som ikke forsvinner) evighet = tidløs eller grenseløs Hvis definisjonen på evighet er "grenseløs", kan naturligvis ikke en evighet begynne. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 e·ter·nal –adjective 1. without beginning or end; lasting forever; always existing (opposed to temporal): eternal life. 2. perpetual; ceaseless; endless: eternal quarreling; eternal chatter. 3. enduring; immutable: eternal principles. 4. Metaphysics. existing outside all relations of time; not subject to change. –noun 5. something that is eternal. 6. the Eternal, God. in·fi·nite –adjective 1. immeasurably great: an infinite capacity for forgiveness. 2. indefinitely or exceedingly great: infinite sums of money. 3. unlimited or unmeasurable in extent of space, duration of time, etc.: the infinite nature of outer space. 4. unbounded or unlimited; boundless; endless: God's infinite mercy. 5. Mathematics. a. not finite. b. (of a set) having elements that can be put into one-to-one correspondence with a subset that is not the given set. –noun 6. something that is infinite. 7. Mathematics. an infinite quantity or magnitude. 8. the boundless regions of space. 9. the Infinite or the Infinite Being, God. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hvorfor bruke engelske definisjoner når man diskuterer på norsk? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Copypasting. Unødvendig å oversette når folk kan engelsk. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 fant ikke en norsk ordbok, så jeg brukte engelsk. gitt definisjonen av evighet, kan du få evig liv etter døden? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Måtte være hvis du på en måte får hoppet inn i evigheten. Du får altså da ikke et evig liv, selv om du tilbringer en uendelig tidsrekke i evigheten. Vet ikke om jeg forklarte meg godt nok der, men håper du forstår... Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Definisjonen på evig liv blir vel at man bare ikke dør igjen etter man har kommet dit. Det er noe som ikke tar slutt. Dette er ikke noe logisk umulighet. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Definisjonen på evig liv blir vel at man bare ikke dør igjen etter man har kommet dit. Det er noe som ikke tar slutt. Dette er ikke noe logisk umulighet. det du beskriver der er et uendelig lig, ikke evig. om det er et evig liv så ville du alltid ha vært der og tid har ingen betydning. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Definisjonen på evig liv blir vel at man bare ikke dør igjen etter man har kommet dit. Det er noe som ikke tar slutt. Dette er ikke noe logisk umulighet. det du beskriver der er et uendelig lig, ikke evig. om det er et evig liv så ville du alltid ha vært der og tid har ingen betydning. Uendelig, evig. Potatoe Potetoe. Tomato, Tometo. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Uendelig, evig. Potatoe Potetoe. Tomato, Tometo. det er to ganske forskjellige begrep selv om det høres likt ut. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Uendelig, evig. Potatoe Potetoe. Tomato, Tometo. det er to ganske forskjellige begrep selv om det høres likt ut. Så du mener at evigheten ikke er uendelig, eller at uendeligheten ikke er evig? Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Så du mener at evigheten ikke er uendelig, eller at uendeligheten ikke er evig? å si at evigheten er uendelig er bare halveis sant. uendeligheten er ikke evig. uendelighet har en start men ingen slutt. uendelig er et tidsbegrep. evig har ingen grenser og er tidsløs. evigheten kan ikke ha en start, slutt eller en varighet. evighet er ikke et tidsbegrep. tid er irrelevant for evigheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå