Gå til innhold

Fish-eye Pentax objektiv i toppklassen?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg Pentax K20D med 16-45 mm objektiv. Er et flott objektiv og jeg er meget fornøyd med alt utenom lysstyrken som er på f/4. Jeg har derfor tenkt å selge dette og kjøpe meg et i DA*-klassen, 16-50. I tillegg har jeg lyst på det kommende DA* teleobjektivet som går opp til 250mm (husker ikke hva største vidvinkel er). Da mangler jeg et fish-eye-objektiv. Vil helst ha et som går ned til 10 mm og det er jo greit om det ikke er fastobjektiv også.

Noen som vet om det er noen på vei? Vil helst ha Pentax DA* siden disse holder veldig god kvalitet og er meget godt værtettet, men greit om dere har noen andre tips også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I tillegg har jeg lyst på det kommende DA* teleobjektivet som går opp til 250mm (husker ikke hva største vidvinkel er).
60mm.
Da mangler jeg et fish-eye-objektiv. (...)
Vegkartet frå 18. mars (PDF) viser ikkje noko slikt, det næraste er ein fast 15mm. No har vel dei fleste av objektiva på den PDF-en vorte lansert, so Pentax har sikkert fleire planar, men det har ikkje eg peiling på. Kanskje nokon andre på forumet som følgjer meir med (t.d. fototim) har høyrd nokre rykter.
Lenke til kommentar
Er du sikker på at det er fisheye du vil ha eller er du egentlig ute etter et ultra vidvidvinkel?

Kan noen forklare dette for meg? :blush:

Er ikke "fisheye-effekten" kun fortegning og dermed en naturlig følge av ekstrem vidvinkel slik at "fisheye" bare et generelt navn på alle ekstremvidvinkel-objektiver? Eller er det slik at det er forskjell på et "Fisheyeobjektiv" og et vanlig ekstremvidvinkel-objektiv? I så tilfelle: Er forskjellen at det "vanlig" objektivet har aspheriske elementer for å kompensere for fortegning mens dette bevisst ikke er kompensert for i et fisheyeobjektiv?

Takker på forhånd om noen kan opplyse meg :yes:

Lenke til kommentar
Er forskjellen at det "vanlig" objektivet har aspheriske elementer for å kompensere for fortegning mens dette bevisst ikke er kompensert for i et fisheyeobjektiv?

Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg si at jeg tror du er inne på noe der.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det finnes dessverre ingen fish-eye for Pentax i DA* serien, og meg bekjent er fisheye så sært at heller ingen andre lager dette med værtetting.

Det eneste alternativet ditt er DA 10-17mm fisheye: http://www.pentax.no/productview/19379872/

Test her: http://www.photozone.de/pentax/132-pentax-...ew--test-report

Men om du er villig til å kjøpe brukt eller tredjeparts optikk har du mer å velg i, fra blant annet Sigma.

En vidvinkel er mye mer anvendelig, man blir fort lei av at alt ser ut som det er tatt igjennom en flaskebunn, så da er det greit med rett linjer til vanlig, så kan du heller simulere flaskebunn i photoshop.

Denne har fått mye skryt: http://www.photozone.de/pentax/133-pentax-...ew--test-report

Tokina samarbeider med Pentax om optikken, så det kommer sikkert en Pentax-versjon av deres 11-16mm f2.8 snart.

Lenke til kommentar
Kanskje nokon andre på forumet som følgjer meir med (t.d. fototim) har høyrd nokre rykter.
Det mest konkrete ryktet er at det vil dukke opp et søsterobjektiv til Tokina sin 10-16/2,8. Personlig så ser jeg dette som ganske sannsynlig, med tid og stunder. Grunnen er at Tokina og Pentx en periode har fulgrt hverandre ganske tett, og at en del av deres objektiver er utvikla i fellesskap.

Det går også hardnakka rykter om FF eller et alternativ til 645. Mange hevder at de første konkrete hintene om dette kommer til å bli sluppet på Photokina om ca 2 månedeer. Hvis det stemmer, så er det nærliggende å tro at lanseringstakta for APS-C optikk vil gå ned. De har rett og slett ikke utviklings og produksjonskapasitet til å lansere optikk i særlig høyere tempo enn det de gjør nå. Det gjør det vanskelig å kjøre for fullt på FF og APS-C fronten.

Det er selvfølgelig og mulig at Hoya spytter inn mer ressurser, eller at Pentax innleder et tettere og mer konkret forpliktende samarbeid med Samsung. Men uansett så tar det tid og øke utviklings og produksjonskapasitet. Vi snakker om avanert teknologi, med relativt få tilgjengelige ressurspersoner.

Kort sagt. Krystallkula mi viser et utydelig bilde av framtida :)

Lenke til kommentar

Pentax har jo mye snadder på Roadmap'en :)

Er det forresten noen som vet hvor det er mulig å få tak den aller nyeste? Har prøvd å google litt, men finner mange forskjellige.

En 11-16 DA* F2.8 hadde jo passet perfekt sammen med 16-50mm F2.8 og 50-135mm F2.8, så jeg er 99% på at den kommer med Pentax logo, værtetting og fokusmotor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...