Thoz Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) God morgen godtfolk! Jeg leser for tiden "The picture of Dorian Gray" av Oscar Wilde, forøvrig en svært god bok, der jeg kom over et sitat jeg syntes det var verdt å fundere litt over og kanskje kan det bli utgangspunkt for en liten diskusjon. " Dorian: Have you really a very bad influence Lord Henry? As bad as Basil says? Lord Henry:There is no such thing as a good influence Mr. Gray. All influence is immoral - immoral from a scientific point of view. Dorian: Why? Lord Henry: Because to influence a person is to give him one`s own soul. He does not think his natural thoughts, or burn with his natural passions. His virtues are not real to him. His sins, if there are such things as sins, are borrowed. He becomes an echo of someone else`s music, an actor of a part not written for him..." Stopper sitatet der, da det er denne delen jeg gjerne vil høre deres meninger om. (Rekker dessverre ikke å skrive en skikkelig startpost før jeg må løpe på jobb, men jeg håper det kan bli en diskusjon av det likevel). EDIT: Var denne tittelen bedre? Hvis ikke er jeg lydhør for forslag.. Endret 31. juli 2008 av Thoz Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Vel, her er det jo klart ting en ikke kan utdype noe mer fra Wilde sin side, man vet for eksempel ikke hva Lord Henry her mener med hva det er å innfluensuere. Om man tar et utgangspunkt i Platos fortelling om slaveguttens iboende kunnskap (kan sikkert finne den frem et sted om du ikke har lest den allerede) så kan en jo si at Sokrates her yter innfluens over slavegutten, men på grunn av det gir gutten en høyere forståelse av mattematikk ved å poengtere forskjellige logiske sammenhenger med linjene som er tegnet i sanden. Realiseringen av konklusjonen er hans egen, han måtte simpelten bli gjort oppmerskom om noen detaljer som fører til en vekkelse av iboende kunnskap (slik Plato så det). Så jeg kan ikke si at jeg ser på all form for influens som nødvendigvis et onde. Får tenke mer på dette senere, interessant spørsmål, og fint å se et fint utgangspunkt for en filosofisk diskusjon her i forumdelen. Dette får vi håpe ikke ender med ateist Vs. teist Endret 31. juli 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Orket aldri å lese Dorian Grey, var en så til de grader sukkerdryppende språkbruk at jeg ikke fikk med meg selve historien, men kanskje det bare var den norske oversettelsen. Men mener at innflytelse er noe man er et resultat av enten man vil eller ikke. Vet ikke om det er noe man kan kalle egne følelser og tanker. Hvis man skulle fulgt sine egne følelser og tanker hadde man oppført seg som en baby. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg har ikke lest Platons fortelling nei Rexinor, men er veldig interessert i den hvis du kan tenkte deg å legge ut en link eller noe.. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Jeg har ikke lest Platons fortelling nei Rexinor, men er veldig interessert i den hvis du kan tenkte deg å legge ut en link eller noe.. Menon fra Wikisource, ca. 1/3 ned på siden begynner slaveguttavsnittet, men dialogen er ikke så lang, så det går greit å lese hele. Lenke til kommentar
Te'om Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Her tolker jeg Lord Henrys mening med begrepet "å la seg influere" slik: At man ukritisk godtar innflytelsen som sannhet, og handler ut i fra den. Dette er etter min mening kun den ene ekstreme enden av spekteret innen innflytelse, men jeg er helt enig med Henry i at det er problematisk. Tingene stiller seg dog helt annerledes med en gang det er snakk om en "influert" som faktisk har en kritisk tankegang, og som kan reflektere over innflytelsen som utøves over henne/ham. Kan man egentlig unngå å influeres av de rundt seg? Jeg tviler sterkt. Så hva er det Wilde prøver å få frem her? Nå har ikke jeg lest The Picture of Dorian Gray og jeg vet derfor ikke hvilken sammenheng dette fremmes i eller hva slags person Henry er fremstilt som, men ut i fra det lille jeg kan lese i sitatene over vil jeg konkludere med følgende: Siden vi alle ubønnhørlig influeres av våre omgivelser gjennom hele livet, er det viktig at man har en bevisst, grundig og kritisk holdning til alt man influeres av. Eller kanskje er det bare Henry som prøver å bortforklare sitt rykte på en finurlig måte? Jeg må nok lese boken før jeg kan spekulere mer i det. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 The Picture of Dorian Gray er uansett en vidunderlig bok, og stappfull av interessante sitat som er nevnt i denne tråden som er verdt å reflektere over. Anbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Liker ikke boken. -- Hvis man opplever all innflytelse som finnes, så vil man ha alle synspunkter og derfor komme frem til et synspunkt basert på mest mulig informasjon. Sånn sett kan innflytelse kunne være et onde dersom det er ufullstendig, der hvert nytt synspunkt gjør en mer opplyst. Dette med utgangspunkt i at man kan vurdere alle innflytelser opp mot hverandre på en noenlunde effektiv og upartisk måte. Kort og godt - knowledge is power. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Uten noe som helst innflytelse fra andre vil man for alltid være et spedbarn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå