Gå til innhold

Final Fantasy XII Utrustning (PS2)

Smokaz

Anbefalte innlegg

Hallo alle Final Fantasy fans! :dribble:

Jeg så ikke en spesifikk tråd om dette i forumet, så bestemte meg for å lage en selv.

I FFXII (Final Fantasy 12) innførte de license-board systemet og sammen med dette massevis av forskjellige måter å ruste opp protagonistene på.Har lest en del på gamefaqs.com for informasjon om de forskjellige våpnene, rustningene, skjoldene, hjelmene og ekstratilbehøret det er å velge mellom, men når jeg skrur på spillet klarer jeg ikke å la være å tenke på hva dere andre nordmenn valgte å bruke av utstyr :!:.

Jeg bruker for øyeblikket Vaan, Penelo og Basch(lvl 32-36)for alt, oglvler de andre lite eller ingenting. Ustyrte Penelo med magi- og/eller light armor (pga hp-buff) og selfølgelig en stav. Som tank bruker jeg Basch med heavy armor og 2he sverd (2-handed edged) og Vaan med light armor og ninja sverd :ph34r:. Jeg nærmer meg slutten av spillet nå (Giruvegan) og merker at laget mitt begynner å slite litt med å banke monstrene og bossene...

Light armor gir god hp-buff, men lavere defense enn Heavy armor.

Magic armor gir egentlig dårlig med begge deler, men er bra for magic power.

2he er sverdene som gir mest skade, men for å bruke de må man ofre skjold og derfor også defense og evade.

1he er dårligere enn 2he når det kommer til skade og kanskje hastighet og, men da kan man kombinere med skjold.

Øksene o.l. er trege, dyre, men har skade som varier fra lite til sinnsykt høy :wow:. Jeg føler at det blir for stor gamble å bruke denne typen våpen, akkurat som med bombene.

Det beste riflet våpenet er ganske bra og enkelt og få tak i, men de andre riflene er relativt dårlig og man ender med å sløse bort en del LP (license points), i tillegg kan du jo ikke kombinere med skjold.

Buene er vel bare en bedre versjon av riflene egentlig (?), men også dyrere. Knivene tar ikke like mye skade som 1he sverd og iallefall ikke like mye som 2he sverd, men er også mye raskere og har noen bonuser på stats. Jeg har også hørt at de siste bossene ignorerer evade stats, har dere opplevd dette? I såfall er det jo poengløst å bruke kniver for å maksimere evade.

Pålene og spydene ser ut som et godt alternativ til 2he, men de gode er vanskelig å finne og den beste i spillet (Zodiac Spear) er helt ute av spørsmål. Heldigvis virker Ninjasverdene veldig bra da. De er raske og tar bra skade og koster ikke så fryktelig mye heller. Det eneste problemet er at fleste ser ut til å ha dark element som skade, og dette lover ikke bra for de siste bossene i spillet akkurat...

Nå er det desverre sånn at med mange rollespill hvor du kan velge mellom masse ustyr, så er egentlig bare er en sti å følge pga ubalanse (Anarchy Online...). Derfor lurer jeg litt på hva dere andre nordmenn har å si om utrustning i FFXII :whistle:

Hvordan har dere utrystet laget deres? :w00t:

Noen ideèr om hva som bør satses på av utstyr?

Bra spill! :thumbup:

Endret av Smokaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mitt oppsett sånn halveis:

hovedgjengen er vaan, penelo og basch..

penelo: ALT av magi, bruker henne når jeg vil ta stor magiskade

fran : bue + healing

siste dama: mace/crossbow/healing tror jeg..

vaan: angrer nå, men kjører heavy armor sverd + skjold

baltier: ninjasverd, pinner og guns + light armor

basch: Hammer og øks + heavy armor all the way =)

damene er utstyrt med det meste av aoe dmg spells, og ALLE i gruppen har selvsagt aoe healing spells.

Synest forøvrig det er rart at folka dine er 32-36 også sier du at du nærmer deg slutten.. ligger vel på 32-36 selv og føler jeg har JÆVLI mye igjenn.. blir skuffet om det tar slutt nå snart :p

Lenke til kommentar

Huska ikje heilt ka eg har, mn bruka Vaan, Balthier og Basch, alle e vel rundt lv 80.

På Vaan har eg iallefall ditta ninja sverde du får etter å ha tatt han duden med hunden, ganske bra sverd ja:yes:

edit: har fortsattt ikje klart å ta den siste 'summoningen'

han e crazy :wallbash:

Har vel spelt ca 100t p den saven, bruka vel en 80+- på å runde det.

Til forsjell fra FFX der eg har en p 180t :laugh:

Endret av Daxt3r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Akkurat nå ligger jeg vel på ca lvl 50-55 og har enda ikke blitt ferdig med "story-delen" av spillet :!:, men dette er vel delvis fordi at jeg bestemte meg for å ta noen hunts og side-quests først (hellwyrm, gilgamesh, elite-marks, airship sidequest osv...). Å bytte taktikk litt ved å bruke Vaan og Basch som tank begge to (heavy armor + 2he) fungerer veldig bra for øyeblikket. Planlegger å bli ferdig med spillet nå, men har noen av dere noen tips for å få genji gloves + masamune kombinasjonen til å fungere skikkelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...