Gå til innhold

Linux om 5 år?

Anbefalte innlegg

Fortalte også en kamerat i dag at min mening er at "Linux støtter alt, det er bare ting som ikke støtter linux" Er det rart sagt?
Det er helt rett, eller veldig nærme sannheten. Problemet er gjerne at hardware (drivere) og software produsenter ikke har Linux støtte, og ikke motsatt.

--

Anngående XAMP på windows og LAMP, har begge deler. Så syntes jeg LAMP er å fortrekke, mye enklere å holde oppdatert og installere tillegg pga pakkesystemet.

Den gjennomsnittlige PC-brukeren anno 2008 (og sikkert 2013), er en tante, en onkel, en søster, en kollega, en som spiller Sims, en som kikker på Facebook. Kjøper man en PC i dag skal det (og bør det) bare være å pakke den opp og plugge i strøm. Så trykker man på ikonet det står "internett" under, og skriver "facebook.com" i adresselinja. Hurra!
Hovedproblemet her er at windows kommer pre-installert. En linux distro er kontra en ikke pre-installert windows er mye nærmere dette. Som nevt utallige ganger andre steder, så er en ren windows installasjon fra en oem eller retail lisens ganske mangelful, du kommer neppe på nett med den. Kommer alt ferdig installert på en ny pc, for den vanlig "dødlige" bruker så er det minimale forskjeller, om noen.

--

Linux om 5 år ? Jeg tror det har fått litt større brukermasse og markedsandeler. Hvor mye riktig, eller mangel der på, konkurentene gjør (bl.a win7) vil nok også være meget relevant. Om flere kommer aktører tilbyr linux pre-installert vil også være en viktig faktor. Og hvordan ting utvilkler seg i land i sør-amerika, afrika og asia kan nok også få stor betydning. Skal bli spennende å følge utviklingen.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rexinor : Noen codecer legges ikke ved en gratis distro fordi noen idioti land har patenter på sånt tull. De vil helst ikke bli saksøkt. Hvem sa at codecs ikke følger med heller. Prøv å spill av en ogg vorbis eller flac fil i windows uten å installere noe ekstra. Flac blir jo mer å mer populært grunnet økt diskplass. I windows kan du jo ikke engang lese et pdf dokument uten å måtte installere et tredjeparts program.

Fullt klar over det, er ikke det jeg kommenterer, men predikerer at det vil bli gjort stort arbeid på en front, desktopfronten å få linux så out-of-the-box som det kan bli, for å vinne over brukere før de må sette seg inn i et nytt system for installasjon av filer og diverse. Som fra min erfaring har vært en rask turn-off for mange nye brukere :p

Lenke til kommentar
Den gjennomsnittlige PC-brukeren anno 2008 (og sikkert 2013), er en tante, en onkel, en søster, en kollega, en som spiller Sims, en som kikker på Facebook. Kjøper man en PC i dag skal det (og bør det) bare være å pakke den opp og plugge i strøm. Så trykker man på ikonet det står "internett" under, og skriver "facebook.com" i adresselinja. Hurra!

Tror det er en meget korrekt analyse av situasjonen. Men på en annen side øker den jevne data-kunnskapen blant folk, spesielt når de begynner på videregående og får sin egen PC. Den oppvoksende generasjonen vil være langt mer data-kyndig en den som eksisterer i dag.

husk at popularitet medfører tilhengerskarer som ikke er noe særlig. se f.eks på ubuntu, hele communitien er fin, men den er jo full av evangelistiske idioter som på død og liv skal misjonere.

kan på sett og vis føle meg truffet fordi jeg har installert Linux på noen av vennene mine sine maskiner. Men på en annen side, hvorfor skal bare vi ha det utrolige flotte privilegium et å bruke Linux og ikke de? Killerappen jeg gidde de var null virus og de var on med en gang :)

I har noen gått tilbake og noen holder seg til Linux. Er litt artig når vi er samlet og en har dataproblemer, blir automatisk en Windows vs Linux debatt ;)

Lenke til kommentar

Som nybegynner så er vel jeg minst kvalifisert til å uttale meg og er med på å bygge opp "evangelistene", men angående en onkel osv. som skal starte opp pc-en, når jeg skulle installere Kubuntu på den bærbare pc-en som kom forhåndsinstalert med Vista, brukte jeg lengere tid til å komme inn i desktopen i Vista, enn jeg brukte på å installere å komme meg inn i Kubuntu.

En annen ting, hva er enklest i dette senarioet:

- 3 programmer trenger oppdatering, Firefox(med tanke på nettsikerhet), epost klient Thunderbird og VLC.

Windows: 3 separate oppgraderinger og mest sannsynlig må du inn på nettsidene laste ned og installere. Stor sjanse for omstart.

Ubuntu(den distroen som har mest sjanse for pre-install): Trykke på et ! ikon øverst på skjermen så bare glemme resten. Ingen sjanse for omstart.

Lenke til kommentar

Innebygd sending av bugs meldinger til Linux folka savner jeg. Kunne bare trykket OK og send. Ferdig med det. Håper dette står på timeplanen, da alle er tjent med automatiske ting som dette da du VIL ha OS'et ditt til å fungere optimalt.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg red for en kommersialisering av Linux, da tenker jeg på selskaper som Symantec som kommer inn og lager lukket programvare på Linux plattformen.

Jeg hadde sett på dette som en god ting. Det er ikke noe galt i å gjøre penger på å lage god programvare. Fordelen linux har fremfor konkurerende operativsystem er at det finnes veldig mye god programvare allerede.

Hadde et firma spyttet inn et par millioner på å utvikle programvare som var stabil og konkurransedyktig med det som det åpne samfunnet har utviklet hittil så ser jeg ikke noe galt i å gjøre mynt på dette på linux platformen.

Komersielle krefter driver i veldig mange tilfeller utviklingen. Patenter er en HELT annen historie og diskusjon.

Lenke til kommentar
Innebygd sending av bugs har jo vært i kde lenge, samme med firefox. Å få dette i kjernen er verre, ofte må jo feilmeldinger der avfotograferes, evt. avskrives for å få sendt bug.

I Fedora følger ihvertfall programmet "kerneloops" med. Den catcher tvilsomme feil i kernelen og sender det et eller annet sted (hvis du samtykker, såklart). Det er dog litt problematisk om kræsjen er ille nok til å ta ned hele systemet, for da rekker den vel aldri å sende inn noe som helst.. (om den da ikke gjør det ved neste boot, her er jeg ikke sikker.. har ikke hatt noen så alvorlig kræsj :) )

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Huff BlueEAGLE , du kan da umulig ønske Norton-anti-virus velkommen på Linux? :O

Har en sterk misstanke om at ant-virus selskapene står bak mye av virus problematikken på Windows...

Komersielle krefter driver i veldig mange tilfeller utviklingen. Patenter er en HELT annen historie og diskusjon.

Er enig med deg der, Red-hat er ikke skrevet av noen kompiser i en garasje ( ikke nå lenger i alle fall). Og tror også du satte bedre ord på det en meg. Er ikke så redd for at det sprøytes kapital inn i Linux universet, mer at det kommer en masse patent vennlige selskaper og skal følge den tradisjonnesle Microsoft modellen.

Det jeg ønsker meg aller mest skal komme om 5 år er en universal driver teknologi, på kryss av all hardware. Type universal skjermkort driver, universal wifi driver osv. Ser på en annen side at dette kan være ett problem for den framtidige driver utviklingen. Dette kan bli løst med å tillate oppdatering til valgfri driver senere :)

Endret av Eldox
Lenke til kommentar
I Fedora følger ihvertfall programmet "kerneloops" med. Den catcher tvilsomme feil i kernelen og sender det et eller annet sted (hvis du samtykker, såklart). Det er dog litt problematisk om kræsjen er ille nok til å ta ned hele systemet, for da rekker den vel aldri å sende inn noe som helst.. (om den da ikke gjør det ved neste boot, her er jeg ikke sikker.. har ikke hatt noen så alvorlig kræsj :) )

"et eller annet sted" er kerneloops.org til de som ikke gjettet det :) Kerneloops kjører i userspace så jeg tviler på at den vil få med seg en kernel panic, men er ikke 100% sikker på hva som havner i loggene ved en panic...

Når det gjelder fremtiden tror jeg ikke vi vil se noen store forskjeller på de neste fem årene sammenliknet med de fem siste (men har ikke vært med på alle selv).

Edit: og siden ingen andre har nevnt det, Enlightenment 1.0 (eller ikke :p)

Endret av DevilsDecoy
Lenke til kommentar
og dårlig støttet hardware
Er problemet dårlig støttet hardware, eller hardware med dårlig linux støtte ? Sistnevte blir litt vanskelig for utviklere å gjøre noe med, bortsett fra reverse engineering av drivere. Hvis ikke da selvskapet gir ut dokumentasjon slik at noen kan lage drivere, eller at selvskapet lager linux drivere selv.
Lenke til kommentar
Slik utviklingen har vært nå det siste året har Linux vokst med 100%. Så vis dette forsetter kommer Linux til å ha brukermasse på rundt 30% om 5 år (meget tvilsomt). Personlig er jeg red for en kommersialisering av Linux, da tenker jeg på selskaper som Symantec som kommer inn og lager lukket programvare på Linux plattformen.

Ser en klar tendens til at Linux miljøet er splittet i to. De som ønsker slik programvare velkommen og ideologlistene som ønsker seg en GPL veden (jeg er av de).

Noen som har noen tanker om hva Linux vil være om 5 år?

Jeg ville vært overasket om ikke Symantek allerede har (og har hatt lenge) programmer for å scanne e-post (på servere), som kjører på Linux.

Det jeg ønsker meg er en nettside som tilbyr deg og sette sammen din egen programpakke til en distro. Altså type man kan klikker av programmer man ikke ønsker og velge nye med ett enkelt tastetrykk. Tror ikke det i seg selv alene akkurat kan klassifiseres som en killerapp, men det hadde vært jævlig kult (og praktisk) :D

Fedora har en sånn greie, hvor man kan velge og vrake i pakker og standardoppsett. Brukervennlig har det til og med blitt. Dog et program, ikke en webside.

*snip*

Så hvordan skifte? vet at det er gjort forsøk på skolelinux rundt om kring (vi har faktisk noe av det på skolen min.) Å gå over til linux i mer offisielle sammenhenger vil kanskje hjelpe. Tror ikke det skjer om 5 år, men kanskje 10-20?

*snip*

Om 10 år kommer ting til å se ganske så annerledes ut enn i dag, men fremdeles gjennkjennelig. 20 år? Det tør jeg virkelig ikke spå. Tenk 20 år tilbake, og tenk hvordan utviklingen har akselerert. Jeg hadde ikke vært overrasket om vi hverken hadde brukt Windows eller Linux...

Men jeg hadde vært veldig veldig overrasket om det ikke da fremdeles fantes folk som insisterte på å programmere fortran 77 på windows 2000 i visual studio 2038. Og at de var ganske så mange.

Lenke til kommentar

Tror nok at Linux kommer til å bli en del mer populært i årene feromoner nå som flere produsenter har fått øynene opp for Linux selv om Wondows7 kan bli et bra produkt. for PCene blir stadig billigere i og med at du kan få en brukbar pc til helt utenkelige lave summer for et par år siden og Windows er såpass dyrt at man vil fort merke en tusenlapp i forskjell bare på valg av os. Desuten er jo Vista en taper når det kommer til maskinkrav. Ifølge det jeg har lest er "målet" til M$ at Windows 7 skal være mindre ressurskrevende eller på minst samme nivå som Vista. Så det er virkelig her Linux kommer inn på små billige pcer som feks Eee. Windows er virkelig blitt så bloatet at det er ubrukelig på pcer med mindre enn 2 gigg med ram og svindyre prosessorer. Så selv for min del som allerede har passelig ny hardware vil jeg heller bruke det på et os som ikke bruker alt for mye ressurser bare på å kjøre uten å egentlig gjøre annet enn å se pent ut. Vil jeg ha noe som er pent kan jeg kjøpe meg et bilde. :p Eller installere nytt Metacity skinn. :)

Jeg ser at det er mange som snakker om Norton Antivirus på Linux og tror ikke jeg vil ha det på min maskin flere ganger samme hvilke trusler som lurer der ute. Ikke etter at det gjorde maskinen min treg og det finnes jo ikke ordentlige metoder for å fjerne det heller så ingenting har gjort mer skade på min pc som Norton. Så jeg tror jeg vil gå den "frie veien" i valg av AV også.

Endret av Sn3ipen
Lenke til kommentar

Mange av de som bruker linux idag er såpass teknisk kompetente at de egentlig ikke trenger antivirus på Windows heller. Om markedsandelen tar seg kraftig opp og de "vanlige" brukerne migrerer i stor stil, så vil det nok være en nødvendighet at slike antiviruspakker er tilgjengelig også her.

Om man vil bruke det eller ikke er selvsagt valgfritt, og det vil garantert komme gode frie alternativer også.

Lenke til kommentar
Anti-virus på Linux? S: wtf

det er i senere tid oppdaget en del stygge virus som sprer seg blant linux brukere. Dette er slik som i windows, når de uerfarne brukerne trykker ok og tror de har vunnet en halv billiard på nettsider, på mail etc. Så kommer også virusene... Men så lenge det stort sjett er mer erfarne brukere av linux enn windows så har det vært så å si uaktuelt tidligere, men så lenge kundemassen vokser, vokser også farene....

Når det gjelder programmer vil jeg tro linux vil få store deler av kaka. Desverre vil jeg tro vår kjære MS kommer til å ta inn Windows som en ren gaming platform og at vertfall Microsoft og EA Gamers kommer til å holde seg til denne platformen desverre :/

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Min spådom er at om 5 år så kommer vi til å se Linux på langt flere små enheter enn det vi ser i dag. Linux er tross alt meget bra til det formålet. Må si jeg var gledelig overrasket da jeg oppdaget at min SIP<->GSM boks kjører linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...