Gå til innhold

Linux om 5 år?

Anbefalte innlegg

Slik utviklingen har vært nå det siste året har Linux vokst med 100%. Så vis dette forsetter kommer Linux til å ha brukermasse på rundt 30% om 5 år (meget tvilsomt). Personlig er jeg red for en kommersialisering av Linux, da tenker jeg på selskaper som Symantec som kommer inn og lager lukket programvare på Linux plattformen.

Ser en klar tendens til at Linux miljøet er splittet i to. De som ønsker slik programvare velkommen og ideologlistene som ønsker seg en GPL veden (jeg er av de).

Noen som har noen tanker om hva Linux vil være om 5 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er galt med at f.eks. Symantec lager lukket, propriær programvare for linux baserte OS?

Altså særiøst, er du virkelig så naiv at du tror at hvis kommersielle firma lager kommersielle programmer vil hele linux bevegelsen implodere eller noe?? News Flash

Ok, skal slutte å være spydig.

At kommersielle programmer dukker opp på/i linux er en god ting. Det betyr

1. at andre enn oss skjeggete, sandalbrukene kjeller geeks anerkjenner at linux er en levedyktig platform

2. at utviklere av linuxprogramvare har noe å måle seg opp mot. Slipper Adobe en linux port, bør GIMP folket virkelig få fart i rævva. De burde egentlig "lukta kaffen" allerede siden Photoshop CS funker i wine.

Det er ingenting ved GPL som tilsier at en ikke skal kunne selge eller kjøpe programvare som kjører på GPL systemer.

Det er heller ingenting ved GPL som tilsier at en ikke skal kunne kreve penger for GPL programvare. You can have your cake and eat it too. RMS selv tok penger for EMACS i hine hårde dage.

linux om 5 år...

Jeg tviler på tallene dine. Både for vekst og for prognosen om 5 år. Fordi linux utbredelse er vanskelig å måle.

Jeg tror på en sterk økning, men tviler sterkt på at det blir noe i det hele tatt i nærheten av eksponensiell økning.

Ubuntu toget vil fortsatt gå, men jeg tror en annen distro har kommet som en bombe på distro landskapet og sørget for å hjelpe linux opp rundt 10% markedsandel desktop. Men det vil nok også være siste bomben sånn sett.

Linux vil fortsatt øke og på områder dominere i server markedet. LAMP er en "killer app".

Men desktop linux mangler den killer app'en.

Det kan være at i steden for en ny distr-bombe at vi ser desktop linux killer app.

Jeg tror RMS er mer skjeggete og mer GNU/Linux enn nå. Og mye galere enn nå. Det mener jeg utelukked positivt.

Jeg tror Tovalds er mer pragmatisk og mer sleivkjefta enn nå. Og kjerne utviklinga har nok endret seg igjen. Muligens også versjons nummereringa.

Men hvis ikke:

Linux versjonen om 5 år: 2.7.31

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Linux versjonen om 5 år: 2.7.31

Hahaha er vell på tide og komme seg videre fra 2.6 ;)

Tror heler ikke Linux vil nå 30% innen 5 år. Og er enig i at det er vanskelig/umulig og si hvor mange som bruker Linux.

Mitt multimate mareritt er om Linux ender opp som Windows ,noe som er lite trolig.

'

man har jo:

- 0 Virus

- Gratis

- Frihet

Tror ikke Linux mangler Killer-apps, det har med at Folk ikke anerkjenner Linux som et fullverdig OS på lik linje med Windows. nå sier jeg kanskje med selv imot fordi jeg ikke vil ha de store software selskapene inn på Linux. Om jeg måtte velge mellom et Linux som er "mian-stream" med norton-anit-virus 2009 installert eller linux slik det er nå ville jeg ha valgt nåtiden :)

Endret av Eldox
Lenke til kommentar

På en annen side, hva er killer appen til Windows som ikke kunne ha eksister til Linux om de hadde vært ideligere ute? slik jeg ser det er killerappen til Windows programmene, ikke selvet OSet. Så tror det eneste som trengs er at det skriver programmer som er bedre en Windows programmene. Vet dette muligens er en meget naiv holdning til situasjonen....

Lenke til kommentar

Linux mangler bl.a. ledende profesjonell programvare innen videoredigering, musikk, osv. Reason er eneste grunn jeg fortsatt har WinXP installert.

Nå vil aldri Linux kunne ende opp som lukket, properitær programvare grunnet GPL lisensen. Men at Linux kan komme til å få en mer standardisert og kommersiell stil for å nå ut til den gjennomsnittlige PC-bruker er fullt mulig. Det fine er dog at om man vil bruke Linux som man gjør i dag det ingen som stopper en.

Om 5 år tror jeg Linux' popularitet vil avhenge av hvor suksessrik MS blir med sin Win7. Hvis man i 2013 enda sitter med WinXP (da 12 år gammelt) blir jeg svært overrasket. Hvis Win7 feiler tror jeg mange PC-brukere vil åpne øynene og se etter alternativer, som sikkert vil bli hyggelig for Linux og Mac.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Ubuntu 13.03 Fluffy Fungus blir hyllet og hatet, kernelen har satt seg fast en plass rundt 2.6.6786 , X.org har kommet til versjon 8, der de introduserer etterfølgeren til AIGLX, EMCOYSGLX. KDE4 har endelig blitt feature complete med versjon 4.5. GNOME har endelig kommet til versjon 3, nå uten mulighet til å forandre en dritt, enjoy. Og best av alt, GIMP har endelig fått CMYK-støtte med versjon 4.0.

Og vi gleder oss til de neste 5år :p

Lenke til kommentar

Vi kommer til å oppleve at Wine er en del av kjernen. dette er gjort rett og slett for å få folk til å tro at Linux kjører exe filer native.

videre har Windows 7 SP2 70% av markedet mens OS11 har 20% og Linux 10%.

EDIT:

DE4 har endelig blitt feature complete med versjon 4.5.

nå må du ikke bli optimist "/

Endret av Eldox
Lenke til kommentar
Tor vi kommer til å oppleve at Wine er en del av kjernen. dette er gjort rett og slett for å få folk til å tro at Linux kjører exe filer native.

Den dagen slutter jeg totalt med Linux :)

Wine er kjekt å ha, men ikke noe mer. Hvis vi skal komme noen vei trenger vi ekte programvare for Linux/Unix (åpen eller ikke).

Lenke til kommentar

wine er allerede en del av kjernen om man setter opp ting "feil"

men seriøst, for en som har vært med på linux-tull oppgjennom ihvertfall i 5 år, så må jeg si at trenden kommer til å fortsette - linux støtter mer og mer hardware, flere bruker det, og flere har sterke meninger om det. slik har utviklingen vært, og sånn kommer det til å være.

Lenke til kommentar
Slik utviklingen har vært nå det siste året har Linux vokst med 100%. Så vis dette forsetter kommer Linux til å ha brukermasse på rundt 30% om 5 år (meget tvilsomt). Personlig er jeg red for en kommersialisering av Linux, da tenker jeg på selskaper som Symantec som kommer inn og lager lukket programvare på Linux plattformen.
Tror ikke du skal være bekymret for det. Hvis det ikke hadde vært for kommersiell programvare hadde neppe linux vært i nærheten av så store som i dag. Kommersiell programvare kommer vi nok aldri unna, det fins oppgaver som er så sære at det er vanskelig å se en åpen modell tiltrekke seg tilstrekkelig med frivillige. Derimot har jeg etter å ha vaklet en del på temaet blitt nærmest religiøs i forhold til GPL. Det er ekstremt viktig at FSF står hardt på GPL, og ikke bøyer seg for eksempelvis Nokia i et eller annet kompromiss.
Ubuntu toget vil fortsatt gå, men jeg tror en annen distro har kommet som en bombe på distro landskapet og sørget for å hjelpe linux opp rundt 10% markedsandel desktop. Men det vil nok også være siste bomben sånn sett.
eller at Ubuntu gjengen roer ned release takten etterhvert som behovet for siste versjon av alt avtar. Stadig flere programmer er nå feature complete, vanlige brukere kan ikke overleve det oppgraderingskjøret som Canonical kjører med alle feil det bringer.
Linux vil fortsatt øke og på områder dominere i server markedet. LAMP er en "killer app".

Jeg er dypt uenig. GNU/Linux har mange desktop killer apps, hvor Firefox, Thunderbird, Openoffice og Gimp peker seg ut for menigmann. Med porting av KDE over til windows, vil en rekke nye kunne få sin utbredelse.
Ubuntu 13.03 Fluffy Fungus blir hyllet og hatet, kernelen har satt seg fast en plass rundt 2.6.6786 , X.org har kommet til versjon 8, der de introduserer etterfølgeren til AIGLX, EMCOYSGLX. KDE4 har endelig blitt feature complete med versjon 4.5. GNOME har endelig kommet til versjon 3, nå uten mulighet til å forandre en dritt, enjoy. Og best av alt, GIMP har endelig fått CMYK-støtte med versjon 4.0.

Gamle menn som oss må lære å følge med litt bedre olear, CMYK er allerede tilgjengelig i Gimp med en liten plugin:

http://cue.yellowmagic.info/softwares/separate.html

Linux mangler rett og slett spill. Får en implementert det på en ok måte så Ola Nordmann klarer å starte spill så blir nok andelen å øke betraktelig.
Det blir høna og egget, jeg tror ikke spill er nødvendig. Jeg tror kombinasjonen av billige maskiner, og idiotsikkert brukervennlig linux er tingen. Folk er gjerrige, hvis de kan spare en tusenlapp på å kjøpe en maskin med linux, så gjør de det. Asus har demonstrert det tydelig, linux kommer til å bite MS i rompa nedenifra, på billige maskiner hvor kjøperen virkelig ser hva hun sparer. Svært mange spiller ikke.

Når det gjelder wine tror jeg den kommer til å bli veldig viktig. Det ser ut til at wine-gjengen vil lykkes med å kjøre det meste av windows binærfiler, utviklingen bare siste året har vært enorm. Med fem år til vil linux være det OS'et som støtter flest windows applikasjoner. Allerede er det folk som må bruke wine for å kjøre programmer for win95, win98 osv. rett og slett fordi de ikke kjører på nyere windows. Binær kompatibilitet er en av grunnpillarene til windows, hvis linux tar fra dem det er det få grunnleggende forhold som vil holde hos MS.

Fem år fra nå? Tiden går fort, det vil ikke skje en revolusjon, men jeg håper linux vil være ihvertfall rundt 10% på desktop, og jeg håper vi ser exchange, mssql og sharepoint på kraftig tilbaketog på serversiden. Jeg tror det vil være vanlig at spill også gies ut for linux, gimp (og andre åpne) har tatt igjen photoshop, og videoredigering er siste bastion som vil være omtrent på det nivået billedbehandling er nå (dvs. åpne alternativer som er fullverdig for de fleste, og som vil ta igjen de kommersielle i løpet av et par år slik at også profesjonelle brukere blir fornøyd med åpne alternativer). Dersom linux kommer seg opp i 20% så ser jeg ikke så mye poeng i at de skal bli større, men jeg tror vel at da vil momentet bli så sterkt at MS og Apple vil nærmest kollapse, og bli kun for nostalgikere, den proprietære modellen har rett og slett ingenting å stille opp med når den åpne har gått forbi. Allerede er tendensene der klare, det er helt utrolig hvor banal TCO er i mange tilfeller, og likevel velger bedrifter proprietære løsninger rett og slett grunnet total kompetansemangel. Jeg tør påstå at i de fleste bedrifter vil TCO på å sette opp en linuxburk som tar seg av de tjenestene hvor det er mest opplagt være total knock-out på å fortsette med MS over hele linja.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg er dypt uenig. GNU/Linux har mange desktop killer apps, hvor Firefox, Thunderbird, Openoffice og Gimp peker seg ut for menigmann. Med porting av KDE over til windows, vil en rekke nye kunne få sin utbredelse.
Jeg klarer meg med å være uenig med deg, sparer dypt til noe annet :)

Firefox, Thunderbird, Openoffice og Gimp er alle tilgjengelige på Windows. Og med porting av KDE over til Windows er det mindre grunn til å migrere til Linux.

Hvis vi vil at flere personer bruker Linux som main OS, hjelper det ikke at vi gjør tilgjengelig alle de gode programmene på win.

Jeg sier ikke at vi skal stoppe KDE porteringen, men hvis vi vil at folk skal bruke linux hjelper det ikke å vise til killer app's som er tilgjengelige på windows.

Ingen (eller få) har byttet til linux for å kunne bruke Firefox

LAMP er en killer app fordi selv ihugga windows brukere vet at LAMP er ille bra på f.eks. web-applikasjoner

Så selv om de har windows på desktopen, kjører linux på serveren.

Men disse har ingen grunn til å bytte til linux på desktop. Det er ingen programmer på linux, som ikke også er tilgjengelige på windows, som er så bra at de sier "dæffen, jeg bare må bytte til linux fordi dette programmet er kongebra".

BTW, killer app'et er ikke nødvendigvis noe som trenger å komme fra "linux-verdenen".

Jeg vil tro det er ganske mange som vil bytte til linux permanent hvis f.eks. Adobe slapp en Photoshop linux port

Lenke til kommentar

Jeg klarer meg med å være uenig med deg, sparer dypt til noe annet :)
Eh, jeg var kanskje litt vel dramatisk i ordvalg :whistle:
Firefox, Thunderbird, Openoffice og Gimp er alle tilgjengelige på Windows. Og med porting av KDE over til Windows er det mindre grunn til å migrere til Linux.

Hvis vi vil at flere personer bruker Linux som main OS, hjelper det ikke at vi gjør tilgjengelig alle de gode programmene på win.

Tja, jeg grublet en god del på dette med tanke på KDE4 og planlagt porting der. Når sant skal sies så har jeg vel falt ned på at windows uten applikasjoner bare er et tomt skall, nemlig et ribbet OS. Som OS er ikke windows særlig bra en gang, det mangler blant annet pakkebehandler, og kommer med sinnsykt dårlig programutvalg som du ikke en gang kan kvitte deg med. Faktisk er windows det verste viruset av dem alle, kun reformatering av disken er kur.

Når det gjelder LAMP, så er den også tilgjengelig på windows med WAMP, så jeg ser ikke helt forskjellen.

Lenke til kommentar

Linux beveger seg på forskjellige plan, i forskjellige retninger, fritt fra dirigering fra noe som helst hold, det er det vi liker er det ikke det ? :) Men man kan jo kommentere retningen spesielle segmenter kan ta over tid, og Desktop distribusjonene er vel det som er mest aktuellt.

Jeg tror det blir mer ferdigpakker av Linux, med alt det man vil trenge hovedsakelig fra en OS installasjon ut fra boksen. Codecer, drivere, og "standard" programmer vil være med ut av boksen, sammen med et utseende lagd for den distroen med noen alternativer. Alt dette vil bli for å senke terskelen for nye brukere for operativsystemet. Blir nok ikke valget til mor og far med det første, men gjerne hva som vil bli lagt på maskinen av den mer PC-interesserte sønnen (eller datteren?) i huset.

For å få utviklere til platformen kan vi kanskje vitne til en lignende pakke av rammeværk for utvikling av både kode og grafikk for forskjellige GUI utviklere, kanskje først og fremst de største, Gnome og KDE. Noe lignende Cocoa på OSX.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Haha, du er klar over at fungus er en slags type sopp?:p

Lenke til kommentar

Rexinor : Noen codecer legges ikke ved en gratis distro fordi noen idioti land har patenter på sånt tull. De vil helst ikke bli saksøkt. Hvem sa at codecs ikke følger med heller. Prøv å spill av en ogg vorbis eller flac fil i windows uten å installere noe ekstra. Flac blir jo mer å mer populært grunnet økt diskplass. I windows kan du jo ikke engang lese et pdf dokument uten å måtte installere et tredjeparts program.

Off-topic : Siden jeg først nevner pdf hadde det ikke gjordt meg noe om det hadde blitt slutt på dette lissom kravet å installere adobe reader for å lese pdf. Det er jo ikke akkurat det beste alternativet for å lese pdf lenger akkurat.

Lenke til kommentar

Det jeg ønsker meg er en nettside som tilbyr deg og sette sammen din egen programpakke til en distro. Altså type man kan klikker av programmer man ikke ønsker og velge nye med ett enkelt tastetrykk. Tror ikke det i seg selv alene akkurat kan klassifiseres som en killerapp, men det hadde vært jævlig kult (og praktisk) :D

Lenke til kommentar

Det finnes allerede, webmin har web-interface til apt, og du kan gå igjennom pakketreet der. Problemet er at du har alt for mange pakker å velge i.

X-Wrt har det også for OpenWrt, og der funker det omtrent som du antyder, men det skyldes at antall pakker er overkommelig.

Nå er det jo ikke verre enn en runde i Adept etter install, så jeg tror vi kan konkludere med at vi allerede er der i dag.

En morsom ting på siden for de som ikke har nett, men trenger å installere ting likevel:

http://offline.debian.net/

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...