Justitiarius Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Første gang jeg redigerer bilder, så gjerne gi meg tips til hvordan jeg kan redigere neste gang. Og kommerter bildene Endret 30. juli 2008 av Aleksanderwoods Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Tror det hadde vært best om disse to var postet i hver sin tråd. Selv om hovedingrediensen i begge to er vann, så blir de veldig forskjellige. Godt mulig jeg tar feil, men synes ikke det henger helt sammen som serie. På fossebildet lurer jeg på om det ikke hadde vært bedre med en enda kortere lukketid. Iom at fossen er så hvit fra før av, så tror jeg det hadde blitt mer dramatisk med fryste vannbevegelser. Den helt svarte forgrunnen og skyggen av et tre i fossen(?) ødelegger mye for meg. Med en litt annen posisjon på fotografen her, så tror jeg det kunne blitt et flott bilde. Motivet har iallefall et finting potensiale. Det andre bildet har en utrolig fin stemning, og flotte farger, men den lille greina til venstre ødelegger hele bildet. På en måte gir den litt liv, men jeg synes den blir malplassert. Spørsmålet er om bildet uten den ikke hadde blitt helt livløst. Tror kanskje ikke det, for vannet har såpass fin bevegelse at jeg tror det hadde blitt fint. Bort med greina, en litt strammere tredeling, så har du i mine øyne et varmt bilde som gir ro i sjela. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Jeg for begynne med det positive først. Såvidt jeg kan se, så har du lest reglene grundig og legger ut bildene som vedlegg, ikke for store og kun to. Desverre kan jeg ikke være like positiv når det gjelder selve bildene, da de gir inntrykk av at du har sett og/eller opplevd noe kult og tatt et snapshot av det. Problemet er at vi var ikke der, så vi får ikke den samme oplevelsen. Det første bildet er av et motiv som kunne blitt veldig tøft - men komposisjonen blir for vilkårlig. Når det gjelder selve bildebehandlingen, så synes jeg at du har for mørke skygger, og at selve fossen blir utbrent. Mange her på forumet sverger til HDR som en løsning, men det mener jeg blir bare kunstig (som oftest); så da må du frem med highlight shadows verktøyet. Kan du da samtidig bruke darken higlights, så kommer detaljene i vannet bedre frem. Tom Endret 30. juli 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Husk jeg er helt ny da Setter pris på svarene jeg har fått, mye å hente fra dere erfarne Endret 30. juli 2008 av Aleksanderwoods Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Mange her på forumet sverger til HDR som en løsning, men det mener jeg blir bare kunstig (som oftest) Nå kjenner jeg bare til grunnteorien bak HDR, men vil ikke HDR av et såpass aktivt fossefall bli heller mislykket, all den tid det er ganske stor bevegelse i vannet? Med tre eksponeringer her over totalt 3-6 sek, så vil vel vannet ha forandret seg ganske bra fra det første til det siste bildet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Nå kjenner jeg bare til grunnteorien bak HDR, men vil ikke HDR av et såpass aktivt fossefall bli heller mislykket, all den tid det er ganske stor bevegelse i vannet? Med tre eksponeringer her over totalt 3-6 sek, så vil vel vannet ha forandret seg ganske bra fra det første til det siste bildet? Så lenge eksponeringene er lange nok; så vil det nok kunne gå. Men det er uansett feil angrepsvinkel i mine øyne. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå