RunarL Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Hei! Flyttet inn i en kjellerleilighet for ca 1mnd siden. Har ikke vært så mye i den pga jobb. Men det som er greia er at f.eks i stua mi var det et teppe som var tjukkpakket med mugg/sopp. Tok å støvsugde dette vekk, men så kom det igjen litt. Da byttet jeg teppe, der har det ikke kommet noe. Enda iallefall. På soverommet har jeg merket en syk stank. Ikke sovelukt, men jeg tenkte at jeg kanskje hadde spist noe som gjorde denne lukten. Så jeg luftet ut selfølgelig. Men dagen etter var stanken der igjen. Har liksom ikke brydd meg særlig, men så kikte jeg under senge (har stor seng) så ser jeg at teppe her også er tjukkpakket med sopp, en slik du ser i gammelt brød. Er det skadelig å sove slikt? Hva kommer denne muggsoppen av? Jeg kan jo nevne at når jeg leide leiligheten så var jeg i den i 2-3 dager helt i starten, så var jeg på ferie en uke. Da jeg kom tilbake hadde varmtvannstanken fått en sprekk så det lå en vanndam i gangen. Vet ikke hvor lenge det var slik, men kan vær opp til en uke i en innestengt kjellerleilighet. Kan muggsoppen ha kommet av dette? Merker jo forøvrig at jeg ikke har vært flink med utluftingen da jeg hater edderkopper og rumpetroll. Hver gang jeg åpner et vindu kryper det inn sikker 10 stk av hver insektssort. Vil liksom ha leiligheten for meg selv da. Vil ikke våkne mett av insekter hver morgen, men det er vel proteiner det også. Uansett, så vasker jeg også klær, så henger jeg dem på tork, men det som er kjipt at det tar sikkert 2 dager før de er blitt nesten tørket. Er forøvrig tung luft i leiligheten. Hjelper det viss jeg kjøper en fuktsamler tror du? Det er forøvrig ingen tegn til sopp og fuktskader på materialer. Er litt redd for at jeg har gjort en dårlig vurdering av leiligheten, men håper kanskje at dette er min feil at jeg ikke har luftet skikkelig, eller at dette kan ha kommet med fukt fra sprekken i vanntanken eventuelt klesvasken. Ble litt langt dette. Midt på natten også, skal på jobb tidlig, men det er allti greit å få det mest detaljert bilde når jeg ikke har kamera:) Beklager eventuelle skriveleifer. Gidder ikke å se over stilen jeg har skrevet. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 det er helseskadelig å bo et sted med mugg så kom deg ut. Så burde du få profesjonell hjelp med muggen. Mugg er styr fordi sporene aldri forsvinner, man må passe på hele tiden at det ikke er fuktig og kjølig så sporene får grobunn og blir til mugg. I tilegg må nok eksisterende mugg fjernes på en måte. (profesjonelle selskaper kan si hva du må kjempe med, og hvordan) Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Her har du et problem som bør løses raskest mulig. Et av spørsmålene du stiller er om muggsopp er skadelig? Svaret her er; JA. Det er mange personer (kanskje de fleste) som kan oppholde seg i bygninger med fuktskader og muggsoppvekst uten å bli syke, men hos noen kan slik eksponering virke inn på helsen. Muggsopper gir fra seg stoffer (allergener) og de produserer mykotoksiner som er en slags giftstoffer som kan påvirke helsen på ulike måter. Sykdommer det dreier seg om er det vanligste allergier i luftveiene og astma, men også andre sykdommer kan forekomme (bl.a. betennelser). Muggsopper er også kilde til glukaner som også kan bety mye for helsen. Årsaksammenheng kan være mange. Det første jeg ville sjekke var om det finnes vannlekkasjer eller om det er fukt inntregning fra vegger (grunnmur i kjeller) eller gulv. Siden du skriver at du kun finner mugg på gulv kan det være at fuktigheten kommer fra grunnen. Hvis det ikke finnes noen lekkasje eller at grunnmur/gulv er fuktig ville jeg vurdert andre kilder til fuktighet. Hvis det ikke er god luftutskifting i leiligheten er tørking av klær inne en veldig dårlig ide. Tørking av klær gir i fra seg mye fuktighet som igjen kan føre til vekst av muggsopp. Andre fuktkilder kan være koking inne uten avtrekksvifte, mange planter som vannes, dårlig isolering (kuldebro) og selvfølgelig dårlig ventilering. Det første du bør gjøre er å fjerne alt materiale og tepper som har muggvekst. Deretter bør du vaske området som teppet har ligget på. Du bør også begynne med å lufte regelmessig. Edderkopper og andre kryp kommer inn i leiligheten likevel. Har du et ønske om bedre veiledning og eventuelt gjennomføre målinger, anbefaler jeg å kontakte MycoTeam. De er proffe på dette…… Edit: Luftavfukter kan være en ide, men husk at hvis du ikke monterer avrenning direkte i avløp må du tømme tanken en til to ganger i døgnet. (likevel det viktigste må være å fjerne kilden til fuktighet - avfukter er en midlertidig løsning) Endret 31. juli 2008 av SirEmanon Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Takk for gode svar! Fikk idag tilbud om en annen leilighet. Den er billigere og litt mindre, men bedre standard. Jeg har ikke skrevet kontrakt enda med der jeg bor nå. Tror dere husleigeren blir sinna på meg? Hehe. Dumt spørsmål sikkert. Kanskje det er soppen som virker inn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå