Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gleder meg til å bruke FX formatet igjen og min gamle 70-200/2,8 - verdens beste objektiv :-)

Gamle? Nikon har så vidt meg bekjent bare den ene utgaven med VR, introdusert for fem og et halvt år siden.

Jeg er godt fornøyd med det på DX, men Bjørn Rørslett er ikke like begeistret på FX.

Du har rett, jeg som skrev feil der. Mente 80-200mm f/2.8 AF - Det er OLD ass ! ;)

Lenke til kommentar
29999,-

For EU versjonen ja, uten bruksanvisning på et forståelig språk og uten at man er dekket av reklamasjonsretten fra importørens side. Man mister vel også de tilleggstjenestene som Nikon Norge tilbyr alle sine DSLR-kunder.

Jeg snakket om norsk modell, med printet bruksanvisning på norsk og alle rettigheter intakt.

....

For øvrig nesten kriminelt dårlig informasjon fra Japan Photo på at dette er EU versjonen. Er så vidt man ser en blå prikk som skal symbolisere EU flagget. Ikke alle vet at det betyr EU versjon en gang, om man i det hele tatt ser den. Det skal vel strengt tatt stå i klartekst, lett tilgjengelig, at det er EU modell.

Hei Super 8,

på denne tidspunkt er diskusjonen helt feil, fordi alle D3 som vi har på lager idag er fullstendig levert av Nikon Norge (det kan du selfvølgelig ikke vite). Men vi bytter nå ut mot EU-modeller og har alerede begynnt a bruke EU flag, selvst om det er "Norsk" model.

Hvordan du kann kalle vores bekjennde praxis med EU flagg - vi bruker det nå i 4 år og alle norske leverandører har godkjennt designet - nesten kriminellt, kjønner jeg ikke. Jeg kjønner ikke heller hvorfor du altid automatisk snakker om "uforstålig språk" hvis det handler seg om EU-modell. Er kameraer fra EU-Danmark automatisk "uforstålig". Eller fra EU-Sverige? Eller fra Engeland? Det er ikke ett eneste kunde som bare få èn "uforstålig" manual fra oss, det følger altid Dansk, Svensk, Norsk eller Engelsk med. Og vi bestiller selfvølgeligt Norsk original manual til kundene hvis de ønsker det. Vi selger det til kostpris til kundene.

Stephan

Lenke til kommentar
på denne tidspunkt er diskusjonen helt feil, fordi alle D3 som vi har på lager idag er fullstendig levert av Nikon Norge (det kan du selfvølgelig ikke vite). Men vi bytter nå ut mot EU-modeller og har alerede begynnt a bruke EU flag, selvst om det er "Norsk" model.

Hvordan du kann kalle vores bekjennde praxis med EU flagg - vi bruker det nå i 4 år og alle norske leverandører har godkjennt designet - nesten kriminellt, kjønner jeg ikke. Jeg kjønner ikke heller hvorfor du altid automatisk snakker om "uforstålig språk" hvis det handler seg om EU-modell. Er kameraer fra EU-Danmark automatisk "uforstålig". Eller fra EU-Sverige? Eller fra Engeland? Det er ikke ett eneste kunde som bare få èn "uforstålig" manual fra oss, det følger altid Dansk, Svensk, Norsk eller Engelsk med. Og vi bestiller selfvølgeligt Norsk original manual til kundene hvis de ønsker det. Vi selger det til kostpris til kundene.

Stephan

Så lenge produktet er oppgitt som EU modell, så regner jeg med at det er EU modell dere selger :) Trodde for øvrig ikke det var leveringsproblemer på disse kameraene nå? (ihvertfall ikke D700).

Engelsk manual på CD vil jeg ikke si er en god erstatning for en norsk trykket manual. Det står nederst på produktsiden deres for D3: Manual, engelsk på CD. På D700 står det ingenting om dette. Og etter hva jeg har forstått, så er det ikke mye å spare på å kjøpe fra andre nordiske importører. Ut fra erfaringer jeg har lest tidligere, så kommer EU modeller som oftest fra Polen og lignende lavkostland. Det går som sagt ann å bestille norsk trykket manual, men det koster ekstra.

EU flagget er ikke lett å se, uansett om leverandørene har godkjent det eller ikke. Er det ikke kunden som skal ha informasjon om dette, og ikke leverandøren? Hadde jeg ikke jobbet i bransjen, og ikke vært medlem av dette forumet, hadde jeg ikke hatt peiling på hva det betydde om jeg i det hele tatt la merke til det. Og hadde jeg sett det, hadde jeg antakeligvis oversett det, for det står ingen steder hva EU flagg vs. norsk flagg betyr. Jeg nekter å tro at alle kundene som er innom nettsidene deres både ser flagget, og vet hva det betyr.

C? ;)

No problem with JP's manuals ;)

Vil ikke si at en engelsk manual på CD er likeverdig med en norsk, trykket manual :)

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Hvis det skulle vere så, så skulle jeg ikke sier det før du har kjøpt till 19.999,. - vi liker å lure kundene vores på nesten kriminellt måte, hvet du? :-)

Du, den var på grensen til spydig. Jeg kalte dere ikke "kriminelle" eller påsto at dere lurer kundene, men at informasjonen var "nesten kriminelt dårlig". Det er et uttrykk, intet mere.

Og grunnen til at jeg brukte uttrykket, var at jeg ikke ser noen forklaring på flaggene noe sted på sidene deres. Det er noe dere bør ha med på en slags infoside, under kjøpsvilkår eller lignende.

Jeg kjøpte mitt D3 hos JP for 2 måneder siden, og manualen er på Norsk.

Kameraet er ellers helt tilfrestillende. :thumbup:

De har solgt norske modeller inntil nylig, og der følger det så klart med norsk manual. Men nå har de visst begynt å ta inn fra et EU land. Det er også noe Stephan skriver i et innlegg lenger opp her.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Så lenge produktet er oppgitt som EU modell, så regner jeg med at det er EU modell dere selger Trodde for øvrig ikke det var leveringsproblemer på disse kameraene nå? (ihvertfall ikke D700).

Hei igen,

ja, dette med Norsk model solgt onder EU-flagg var perfekt kamuflage, ikke sant? :-)

Helt riktig, D700 er ikke noe problem å få tak in. Men Nikon Norge har sviktet leveranse til oss, uansett gyldig kontrakt. Vi var eneste vorhandler som har ikke fått i første salgsuke. Nå er kontrakten slutt - megaslutt - og vi går videre med egenimport till mye lavere priser - både på inkjøps og salgspris side. Dette nå er bare ett begynnelse fordi vi fortsatt har mange Nikon Norge produkter (med for høyt inkjøpspris) på lager. Når Norske modeller er solgt ut, så kan vi kalkulere på en helt annen måte...

Stephan

Lenke til kommentar

Synes dette blir vel mye flisespikkeri. EU-modell, norsk-modell, USA-modell - man skulle nesten tro at det dreide seg om forskjellige kameraer med forskjellige spesifikasjoner.

Hvis jeg ikke har misforstått, så er alle produsert på samme fabrikken og er 100% identiske.

Personlig så burde jeg ventet en uke med mitt innkjøp og kjøpt på JP i stedet og spart et par tusenlapper - selv om manualen hadde vært på dansk, eller Gud forby, på engelsk.

Garantivilkår o.l. antar jeg er de samme på JP som i hvilken som helst annen butikki kongeriket.

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Det betyr at alle Nikon produkter dere selger vil være EU-modeller etterhvert? Er jo om ikke annet et greit alternativ for de som ikke ser vitsen med norsk modell og vil spare noen penger.

Men det er litt farlig også, for det ER en del personer som på død og liv vil ha norsk modell. Det er ikke sjelden vi må overbevise kunder om at vi kun selger norske modeller der jeg jobber (de tror det er EU modell på grunn av prisen).

Lenke til kommentar
Synes dette blir vel mye flisespikkeri. EU-modell, norsk-modell, USA-modell - man skulle nesten tro at det dreide seg om forskjellige kameraer med forskjellige spesifikasjoner.

Hvis jeg ikke har misforstått, så er alle produsert på samme fabrikken og er 100% identiske.

Personlig så burde jeg ventet en uke med mitt innkjøp og kjøpt på JP i stedet og spart et par tusenlapper - selv om manualen hadde vært på dansk, ellert Gud forby, på engelsk.

Garantivilkår o.l. antar jeg er de samme på JP som i hvilken som helst annen butikki kongeriket.

Jeg ser (norsk) trykket manual som mye bedre enn (engelsk) manual på CD, men det er jo individuelt hvor viktig det er.

Kameraene er identiske innenfor EU (amerikanske og asiatiske modeller kan hos enkelte produsenter ha andre navn og muligens litt annet design), og om kontakten er engelsk, så koster det ikke så mye for en ny. Garantivilkår er de samme uansett om du kjøper EU eller norsk modell, og Nikon har europeisk garanti slik at importør tar dette uansett om du går gjennom forhandler eller ikke. Men når det går over garantitiden (et eller to år), så må du gå gjennom forhandleren for å kreve reklamasjon. Om forhandleren setter seg på bakbena, så kan du ikke rette kravet mot importør. Og er forhandler konkurs, så står du uten rettigheter. Men sparer man et par tusenlapper, så velger man selv om man tar sjansen eller ikke. Kjøper man fra en seriøs og stor forhandler, så er det mindre sjansespill enn om man kjøper EU modell fra en helt nyoppstartet nettbutikk for eksempel.

Lenke til kommentar
Hvis det skulle vere så, så skulle jeg ikke sier det før du har kjøpt till 19.999,. - vi liker å lure kundene vores på nesten kriminellt måte, hvet du? :-)

Du, den var på grensen til spydig. Jeg kalte dere ikke "kriminelle" eller påsto at dere lurer kundene, men at informasjonen var "nesten kriminelt dårlig". Det er et uttrykk, intet mere.

Beklager, det har jeg sikker feiloppfattet det p.g.a dårlig Norsk kunnskap. Da har jeg ihvertfall lert ett nytt uttrykk...

Og grunnen til at jeg brukte uttrykket, var at jeg ikke ser noen forklaring på flaggene noe sted på sidene deres. Det er noe dere bør ha med på en slags infoside, under kjøpsvilkår eller lignende.

Bra ide´, det gjør vi med èn gang, jeg skal snakker med webguttene over dette.

Stephan

Lenke til kommentar

Du kunne bare våge Stephan, da blir det demonstrasjon utenfor butikken ;)

Syns nesten dere kunne vært så snill å iallefall tatt inn mitt D300 imot D700 og et mellomlegg ;)

D300 + 2.000 = D700? Ok, deal? :D

Lenke til kommentar
Det betyr at alle Nikon produkter dere selger vil være EU-modeller etterhvert? Er jo om ikke annet et greit alternativ for de som ikke ser vitsen med norsk modell og vil spare noen penger.

Ja, hvis Nikon Norge ikke tilby oss ett nytt kontrakt i framtid, så kommer vi å selger bare EU- eller "Nordisk" modeller (andere kaller sine EU modeller gjerne "Nordisk" hvis de kommer fra Danmark eller Sverige eller fra uforstålig Finland - høres bedre ut, er samme.

Men det er litt farlig også, for det ER en del personer som på død og liv vil ha norsk modell. Det er ikke sjelden vi må overbevise kunder om at vi kun selger norske modeller der jeg jobber (de tror det er EU modell på grunn av prisen).

Helt riktig, noen vil per se kjøper "Norsk" model, uansett pris. Vi har aldri tenkt om å få 100% marketsandel, så det er fint hvis andere butikker eller kjeden har ulike strategier. Vi har samenarbeid med de aller aller flerste norske importører, men noen ganger tror de som vi aksepterer allt. Det er sammenlikbart med fagvoreniging/LO`s ønske for "riktig" lønn. Noen ganger må da komme streik for å få bestmøligt lønn. Vi er på "streik" nå med Nikon Norge, det kan vorendres i noen dager eller i flere månader, hvem som hvet...:-)

Lenke til kommentar
Beklager, det har jeg sikker feiloppfattet det p.g.a dårlig Norsk kunnskap. Da har jeg ihvertfall lert ett nytt uttrykk...
Du er selvsagt tilgitt. Egentlig ikke noe å tilgi da jeg burde tenkt over det :)

Bra ide´, det gjør vi med èn gang, jeg skal snakker med webguttene over dette.

Bra dere tar ansvar :thumbup: Da kan ihvertfall ikke dere lastes for manglende informasjon, ettersom kundene vel må akseptere vilkårene før de bekrefter bestillingen.
Lenke til kommentar
Jeg ser (norsk) trykket manual som mye bedre enn (engelsk) manual på CD, men det er jo individuelt hvor viktig det er.

Bedre med trykket manual på engelsk, enn norsk manual på CD.

Manual på CD er noe herk uansett hva slags språk.

Spm. om Nikon. Har de norsk meny språk?

Mye utstyr har ikke norsk meny språk, men svensk. Da velger jeg alltid engelsk og engelsk manual. Sikkert p.g.a. at jeg gjorde engelsk leksa på skolen istedet for å sitte å klane på Emil, Pippi og Ronja.

Jeg ønsker grå import og EU modeller hjertelig velkommen via Japanfoto. Sikkerheten med å handle hos JP kontra f.eks. Pixmania er stor, selv om Pixmania er gigantisk stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...