Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Argh. Jeg irriterer meg kraftig over reimen til D700. Riktignok holder den seg bedre på plass på skulderen enn den på D200/300, men den er alt for kort!

Jeg hadde på meg tykke klær i dag, og da sleit jeg rett og slett med å få kameraet rundt hode/arm. Jeg endte med å kaste kameraet rundt nakken, som igjen gjorde at jeg fikk det i hodet! :wallbash::D Ny reim står definitivt på handlelisten. :grumpy:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Deler samme erfaring som andre ang. støvfjerning, ingen lyd i D700, men masse spetakkel i D300.. Merkelig egentlig, skulle tro det var noenlunde lik teknologi som lå i rensefunksjonen,

PS; D3s gir heller ingen lyd under støvfjerning.

Godt nyttår til alle, forresten!:):) Håper det nye året bringer like mye spennende på markedet som det foregående!

Lenke til kommentar
(Your Nikonians member account does not work here)

Får ikke sett den uten å registrere meg i nettbutikken gitt... :roll:

Jeg hadde uansett tenkt å gå for Black Rapid, men er litt småskeptisk til hvor praktisk det er å ha remmen festet i stativfestet... Noen med negative erfaringer?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Støvreduksjonsfunksjonalitet på D300 og D700 skal være rimelig identiske i funksjonalitet, men sensoren på D700 er større, noe som kan påvirke om man hører lyd eller ikke. Kan forøvrig ikke huske noe lyd fra det gamle D300 jeg solgte. Så muligens forskjellig fra enhet til enhet; forøvrig betyr det absolutt ingenting om det lager litt lyd :D

Lenke til kommentar
..er litt småskeptisk til hvor praktisk det er å ha remmen festet i stativfestet... Noen med negative erfaringer?

Jeg liker Black Rapid reima veldig godt når det kommer til bærekomfort, men som du er inne på er det litt fikling med å måtte skru av festet til reima for å bruke stativet. Noen ganger såpass irriterende at jeg vurderer å montere originalreima igjen :roll:

Lenke til kommentar
Argh. Jeg irriterer meg kraftig over reimen til D700. Riktignok holder den seg bedre på plass på skulderen enn den på D200/300, men den er alt for kort!

Jeg hadde på meg tykke klær i dag, og da sleit jeg rett og slett med å få kameraet rundt hode/arm. Jeg endte med å kaste kameraet rundt nakken, som igjen gjorde at jeg fikk det i hodet! :wallbash::D Ny reim står definitivt på handlelisten. :grumpy:

For meg virker orginalreimene ok til å bære kamera over skuldra med objektivet pekende nedover, men når jeg skal skyte og har det rundt hodet, så kan jeg være enig i at den er kort nok. Ser det finnes mange løsninger, men har egentlig ikke vurdert å skifte.

....det er ikke bra at reima er så lang at det dunker der kroppen deler seg heller :-)

Lenke til kommentar

Problemet med kamera produsert i Japan er at den idéelle japaner er ganske liten i forhold til den gjennomsnittlige europeer. Tror mye av problemet ligger her.

Min bedre halvdel har ingen problem å ha kamera med originalreim over venstre skulder og ned under høyre arm (godt under, mot hofta). Prøver jeg det samme så står kamerahuset under høyre armhule ;)

Lenke til kommentar

For meg virker orginalreimene ok til å bære kamera over skuldra med objektivet pekende nedover, men når jeg skal skyte og har det rundt hodet, så kan jeg være enig i at den er kort nok. Ser det finnes mange løsninger, men har egentlig ikke vurdert å skifte.

....det er ikke bra at reima er så lang at det dunker der kroppen deler seg heller :-)

Jeg bytta ut mi originalrem med ei fra Think Tank. Den er lengre OG har "gummisøm" under slik at den ikke sklir. Meget fornøyd!

Lenke til kommentar

Da er firmware oppdatering 1.02 ute for D700.

Kopiert fra Nikons nettsider:

Følgende forbedringer er gjort i A- og B-firmware-versjon 1.02

-Ytelsen for automatisk hvitbalanse er forbedret.

- Støtte for minnekort på 64 GB er lagt til.

- Når ISO sensitivity settings>ISO sensitivity auto control (ISO-følsomhetsinnstillinger<Automatisk ISO-følsomhetskontroll) i opptaksmenyen er satt til On (På), kan alternativet Maximum sensitivity (Maksimal følsomhet) spesifiseres i trinn på 1/3 EV, 1/2 EV eller 1 EV, i henhold til den egendefinerte innstillingen b1ISO sensitivity step value (Trinnverdi for ISO-følsomhet).

- Tidsperioden som kameraet venter før fokuset justeres som et resultat av plutselige endringer i distansen til motivet, kan nå velges som 5 (Lang), 4, 3 (Normal), 2 og 1 (Kort) fra den egendefinerte innstillingen a4 Focustracking with lock-on (a4-følgefokus med Lock-On). Med det økte antallet alternativer for egendefinert a4-følgefokus med Lock-On, blir dette elementet satt til 3 (Normal) etter firmware-oppgraderingen. Juster denne innstillingen etter behov.

- Når du trykker på AF-PÅ-knappen på kameraet, slås skjermen av, og du kan velge et fokuspunkt ved å bruke multivelgeren.

- Når MB-D10 AF-PÅ-knappen er trykket ned (med AF-ON valgt for den egendefinerte innstillingen a10 AF-ON for MB-D10), slås skjermen av og du kan velge et fokuspunkt ved å bruke multivelgeren.

- Elementet Use GPS to set camera clock (Bruk GPS til å stille kameraklokken) er blitt lagt til elementet GPS i oppsettsmenyen. Når Yes (Ja) er valgt, hentes informasjon om dato og klokkeslett via en tilkobling til en GPS-enhet for å stille inn kameraets interne klokke. Etter at Yes (Ja) er valgt første gang, slår du kameraet av og på igjen for å hente GPS-dataene på nytt.

- Når Enable (Aktiver) er valg for GPS>Auto meter off (GPS<Automatisk utkobling av lysmåler av) i oppsettsmenyen, utvides tidsperioden til lysmåleren slås av med opptil 1 minutt for å gjøre kameraet i stand til å hente GPS-data umiddelbart etter at kameraet er slått på, og umiddelbart etter at lysmåleren slås på. (bare med GPS-enhet GP-1)

- Når On (På) er valg for Long exp. (Lang eksponering) Det var problemer med støyreduksjonen ved fotografering med lukkerhastigheter under 1 s men raskere eller tilsvarende 8 s. Dette problemet er blitt løst.

- Et problem som hindret visning av fokuspunktet med avspilling av bilder tatt i serie, er blitt løst.

- Når den kunstige horisonten ble vist med fotografering i live view med stativ og live view ble avbrutt, kunne man ikke flytte fokuspunktet som ble vist på skjermen. Dette problemet er blitt løst.

– Bruk av enkelte minnekort i kameraet førte til at "CHA" ble vist i det øvre kontrollpanelet, og at det ikke var mulig å ta bilder. Dette problemet er blitt løst.

- Når eksponeringsmodusen [M] ble brukt i live view-fotografering via Camera Control Pro 2, fungerte ikke elektronisk visning av analog eksponering. Dette problemet er blitt løst.

http://nikoneurope-no.custhelp.com/app/ans...p/19,677#tabtop

Lenke til kommentar

Ikke voldsomme forbedringer akkurat. Mer treffsikker hvitbalanse er jo alltids kjekt, det samme gjelder det økte antallet alternativer for "Fokustracking with lock-on" og at skjermen slår seg av når man trykker på AF-ON.

Å kunne sette Max sensitivity i 1/3 steg har jeg ikke savnet. Da er det andre ting med Auto-ISO'en som plager meg mye mer:

- Mulighet for å legge Auto ISO settings inn i My menu

- Mulighet for å slå av/på Auto ISO med ISO-knapp pluss hjul (f.eks. under Lo.1) eller evt. med Fn knapp

- Mulighet for å kunne velge at Auto ISO slår seg automatisk av når man går over til M

GPS-greiene har jeg ikke bruk for, og problemene som er løst har jeg ikke opplevd.

Lenke til kommentar

Tilsvarende firmware oppdatering også tilgjengelig for D3, samt D3x har også fått støtte for 64GB CF-kort (der man seriøst trenger dem).

AF-ON display off har jeg bedt om lenge, vakkert :)

64GB har jeg også bedt om

Tydeligvis flere har gjort det samme. Angående Auto ISO av/på via hurtigtast er jeg også skuffet over at denne ikke ble tatt med. Ellers er det flere greie små justeringer. GPS-delen var faktisk genial :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

D700 er best å kjøpe pent brukt i disse dager - 16500,- er i overkant syns jeg så lenge man kan få veldig pent brukte eks. for 12500-13500.

Bildekvaliteten er det ingenting å si på, ei fokushastighet eller skuddtakt (m/MBD-10) - så det er ingen grunn til å la være med mindre du absolutt må ha høyere oppløsning og video.

Fargegjengvielsen på høy ISO er helt enestående, en åpenbaring ifht. crop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...