Bruker-93156 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Nå har jeg ikke et D700 selv, men har prøvd det ut litt i butikken jeg jobber i. Forsøkte det sammen med blant annet Nikkor 14-24/2,8 og Nikkor 24-70/2,8. Det er intet mindre enn et herlig kamera. Søkeren er god som gull, men litt dumt at det er 95% dekning og ikke 100% som på D3. Iso-egenskapene er fantastisk gode, og det sies at det er samme sensor og iso-egenskaper som på D3. Det sier litt. Et par knapper og noe bruk virket litt uvant, men det er noe man fort blir fortrolig med. Til under 20.000 er dette MYE kamera for pengene. Vil anbefale det for de som vil oppgradere fra D200/D300 (eller til og med D80) og som har et ønske om fullformat. D3 er derfor kun for de som har behov for det D3 har å by på. Det koster tross alt hele 32.000 kroner, og det er en stor forskjell i pris fra D700 i forhold til hva man får om man ikke er helproff. 29999,- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) 29999,- For EU versjonen ja, uten bruksanvisning på et forståelig språk og uten at man er dekket av reklamasjonsretten fra importørens side. Man mister vel også de tilleggstjenestene som Nikon Norge tilbyr alle sine DSLR-kunder. Jeg snakket om norsk modell, med printet bruksanvisning på norsk og alle rettigheter intakt. Da er det billigste jeg har sett 32.000 kroner (til og med i vanlig butikk, ikke listet i Prisguiden. Japan Photo sin pris på 30.000 er kun i nettbutikken. Vet ikke hva den er i butikken). For øvrig nesten kriminelt dårlig informasjon fra Japan Photo på at dette er EU versjonen. Er så vidt man ser en blå prikk som skal symbolisere EU flagget. Ikke alle vet at det betyr EU versjon en gang, om man i det hele tatt ser den. Det skal vel strengt tatt stå i klartekst, lett tilgjengelig, at det er EU modell. EDIT: Det gjelder for øvrig D700 også. Men der kan man få norsk modell i en vanlig butikk til en rimeligere penge enn Japan Photo sin EU modell. Endret 3. august 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Hvor stort problem tror du jeg vil ha med å få JP til å skaffe meg en norsk manual, og sørge for at de tar seg av Garantien? Reklmasjonsrett,gir det meg retten til å returnere et produkt om jeg ikke er fornøyd med det, uten annen grunn? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Wow, D3 har virkelig sunket i pris i det siste ja! Hva slags tillegstjeneste er det Nikon norge tilbyr super8? Har aldri sett noe til den. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hvor stort problem tror du jeg vil ha med å få JP til å skaffe meg en norsk manual, og sørge for at de tar seg av Garantien? Reklmasjonsrett,gir det meg retten til å returnere et produkt om jeg ikke er fornøyd med det, uten annen grunn? Vel, en norsk bruksanvisning koster noen hundrelapper i innkjøp fra Nikon Norge. Men bortsett fra en kostnad for deg på 4-500 (?) kroner, så skal det ikke være noe problem sånn sett. Ikke noe problem at butikken som selger EU modeller tar seg av garanti, og stort sett så er det en garanti som også dekkes av Nikon Norge... men du kan bli satt lengst bak i køen ettersom det er en EU modell de ikke har tjent et rødt øre på. Garantien er normalt ett eller to år, men ikke lovpålagt. Denne gis av egen fri vilje av enten produsent, importør eller forhandler. Reklamasjonsretten, derimot, er en lovpålagt rett vi kunder har overfor forhandlere ved produksjonsfeil eller feil som en følge av produksjonsfeil. Den er fastsatt til fem år så lenge produktet er ment å vare i mange år. Kjøper man norsk modell, så kan vi rette oss til importøren om det oppstår en tvist mellom forbruker og butikk. Den muligheten har man ikke så lenge det er en EU modell. En annen ting er hvis butikken går konkurs etter to år... da står du totalt uten rettigheter. Nå er det minimale sjanser for at JP går konkurs, og jeg snakker generelt, men vi har sett store kjeder stenge over natten av økonomiske grunner før også. Og mye kan skje på et par år. Så uavhengig av om det hadde vært en stor kjede eller fotobutikken på hjørnet som solgte EU-kameraet, ville jeg ikke kjøpt det om det bare var 2000 kroner om å gjøre (ca. 1500 hvis man tenker på at man må kjøpe bruksanvisning). Wow, D3 har virkelig sunket i pris i det siste ja! Hva slags tillegstjeneste er det Nikon norge tilbyr super8? Har aldri sett noe til den. De har vel noe de kaller Check and Clean, som er gratis rens (inkl. sensorrens) og justering og service på kameraet i tre år. Eller gjelder det ikke D3 tro? Jeg mener det gjelder alle DSLR. Ellers har de Nikon D-School (gratis kurs), men kjøper man et D3 har man vel liten bruk for dette uansett vil jeg tro. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Ser den, men jeg har et kort i ermet om jeg trenger service av kameraet, jeg vil ikke bruke JP, på grunn av at jeg ikke får noe lånekamera imens. men kjøper man et D3 har man vel liten bruk for dette uansett vil jeg tro. Tja,når jeg har sett hvemsom kjøper D300 og D700 her ville det ikke overraske meg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Ser den, men jeg har et kort i ermet om jeg trenger service av kameraet, jeg vil ikke bruke JP, på grunn av at jeg ikke får noe lånekamera imens. Ja, det er foresten også en grunn... norske verksteder har ofte lånekamera de kan sende butikken når et annet sendes inn på garanti eller reklamasjon. Camera & Videoteknikk som tar de fleste Nikon-produkter, for eksempel, har flere ganger lånt oss nøyaktig samme type produkt som vi sender inn... og da snakker vi om ting som koster 10-20.000 kroner. Kjøper man Eu modell, har man ikke den muligheten i reklamasjonstiden. Da er man avhengig av at butikken faktisk har lånemodell tilgjengelig... og de har sjelden nøyaktig det samme til utlåns som du leverer inn. Tja,når jeg har sett hvemsom kjøper D300 og D700 her ville det ikke overraske meg. Hehe... sant. Vi solgte en D3 med et par proffobjektiver til en kunde en dag. Et par dager etterpå kom han inn og spurte hvordan han brukte kameraet. Han ville helst at det skulle stå på full auto :!: Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Tja,når jeg har sett hvemsom kjøper D300 og D700 her ville det ikke overraske meg. Hehe... sant. Vi solgte en D3 med et par proffobjektiver til en kunde en dag. Et par dager etterpå kom han inn og spurte hvordan han brukte kameraet. Han ville helst at det skulle stå på full auto :!: Hehe, det finns ikke, men du kan vidresende han til meg, så kan jeg ta imot utstyret så skal jeg fikse et D80 til han Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 De har vel noe de kaller Check and Clean, som er gratis rens (inkl. sensorrens) og justering og service på kameraet i tre år. Eller gjelder det ikke D3 tro? Jeg mener det gjelder alle DSLR. Ellers har de Nikon D-School (gratis kurs), men kjøper man et D3 har man vel liten bruk for dette uansett vil jeg tro. Ok, det kan hende. Ble ikke opplyst om dette i butikken da jeg kjøpte D300. Dette burde jo være et bra salgsargument fra Nikons side, så skjønner ikke hvorfor de ikke opplyser mer om dette da. Om du i tilegg får lånekamera mens kameraet er på service, er dette en veldig attraktiv avtale. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Er det noen av dere som kan si noe om hvordan det føles å håndtere D700 kontra D300? Er det noen forskjell i byggekvalitet ol? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Er det noen av dere som kan si noe om hvordan det føles å håndtere D700 kontra D300?Er det noen forskjell i byggekvalitet ol? Nå prøvde jeg kun D700 litt i butikk, men mitt inntrykk er at enkelte ting er blitt bedre, mens andre ting er et lite skritt tilbake. Feks. minnekortluken og beskyttelseslokkene til blitz og 10-pin kontakt. Skjønner ikke hvorfor de absolutt skulle ha nye lokk, når de gamle fungerte bedre? Det gjelder spesielt minnekortluken som er D40 style. Prismehuset er jo litt større nå og søkeren er tøffere bygget med rund øyemusling og lukkergardin innebygget. Lukkerlyden er også mer kontant på D700. Sånn ellers er det jo to veldig like kameraer sett bort fra brikken og prismehuset. Kommer ikke på andre betydelige endringer på designet. Lenke til kommentar
hostebo Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Nå prøvde jeg kun D700 litt i butikk, men mitt inntrykk er at enkelte ting er blitt bedre, mens andre ting er et lite skritt tilbake. Feks. minnekortluken og beskyttelseslokkene til blitz og 10-pin kontakt. Skjønner ikke hvorfor de absolutt skulle ha nye lokk, når de gamle fungerte bedre? Det gjelder spesielt minnekortluken som er D40 style. Enig i minnekortluken, skjønner ikke hvorfor, men kanskje dette er noe vi kommer til å se på fremtidige kameraer også? Når det gjelder gummien over kontaktene syns jeg det er hipp som happ, begge deler like stygge/ubrukelige, men en stanleykniv gjorde susen og borte er de. Syns det ser penere ut uten og kan ikke se den store funksjonen heller, de er stort sett bare til plunder, samme med de plastdekslene de hadde før, de gikk rett i søpla først som sist. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) QUOTE(Super8 @ 04/08-2008 : 00:23) QUOTE(Mr. Olsen @ 04/08-2008 : 00:20) Tja,når jeg har sett hvemsom kjøper D300 og D700 her ville det ikke overraske meg. Mulig jeg er en av de du refererer til, men når det gjelder D700, så er det første gangen brukermanualen er til stor nytte for undertegnede. I motsetning til mitt tidligere 5D, så er mulighetene til fintuning og individuelle innstillinger, nærmest ubegrensede. Kameraet er i så måte mere krevende De har vel noe de kaller Check and Clean, som er gratis rens (inkl. sensorrens) og justering og service på kameraet i tre år Høres bra ut, men ukjent for meg. Ble ikke opplyst om det der jeg kjøpte det heller, (Stavanger Foto) Endret 4. august 2008 av olar0701 Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Har nok også sammenheng med at 35/2.0 på DX og full åpning, som er det nærmeste jeg kommer med D300, blir en smule anstrengt. Objektivet må blendes ned på DX for å tåle croppinga. Ja, jeg sliter også med min 35/2.0 på D70'en.. Den har vært skadet, trodde det hadde med det å gjøre, men på konas D40 virket den bedre.. På f2.0 fikk jeg overraskende softe kanter, men nedblendet var den kjempebra, og overraskende kort dybdeskarphet. Trodde den skulle være bedre på full åpning, har brukt den i mange år på F801'en uten å huske at det var problemer der... Lenke til kommentar
Hkon666 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Jeg er en "amatør" med et Nikon d70 og hovedsaklig gammel optikk. Har ventet og ventet og ventet på D700. Jeg vet jeg skal kjøpe det. Bare ikke helt når ? Gleder meg til å bruke FX formatet igjen og min gamle 70-200/2,8 - verdens beste objektiv :-) Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Gleder meg til å bruke FX formatet igjen og min gamle 70-200/2,8 - verdens beste objektiv :-) Gamle? Nikon har så vidt meg bekjent bare den ene utgaven med VR, introdusert for fem og et halvt år siden. Jeg er godt fornøyd med det på DX, men Bjørn Rørslett er ikke like begeistret på FX. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Gleder meg til å bruke FX formatet igjen og min gamle 70-200/2,8 - verdens beste objektiv :-) Ikke for å kverulere, men Nikons 70-200/2.8 er ikke akkurat verdens beste objektiv - ligger uansett i toppklassen. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Når det gjelder gummien over kontaktene syns jeg det er hipp som happ, begge deler like stygge/ubrukelige, men en stanleykniv gjorde susen og borte er de. Syns det ser penere ut uten og kan ikke se den store funksjonen heller, de er stort sett bare til plunder, samme med de plastdekslene de hadde før, de gikk rett i søpla først som sist. Så om det begynner å regne så kan du regne med at de første dråpene tar turen direkte inn i kameraet ditt ? Lenke til kommentar
hostebo Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Når det gjelder gummien over kontaktene syns jeg det er hipp som happ, begge deler like stygge/ubrukelige, men en stanleykniv gjorde susen og borte er de. Syns det ser penere ut uten og kan ikke se den store funksjonen heller, de er stort sett bare til plunder, samme med de plastdekslene de hadde før, de gikk rett i søpla først som sist. Så om det begynner å regne så kan du regne med at de første dråpene tar turen direkte inn i kameraet ditt ? Tja, har brukt D200, D300 og D3 ute i all slags ruskevær uten å ofre disse kontaktene noe særlig tanke, har aldri hatt noe problem pga regn. Ser BR bruker samme metode, sitat fra test av D3: "The earlier models had small plastic caps to cover these front terminals, they were awkward to unscrew and easily lost. Personally I just removed these caps and threw them away before starting to use the camera. Now, on the D3, there are rubber flaps to cover the PC sync and 10-pin outlets. This appears nice and unobtrusive until the flaps are opened to give access to the respective port, then they are even more bothersome than the previous caps since they interfere with operation of the camera. Oh well, a judicious cut with a sharp pair of scissors and the problem is solved. I've shot my Nikons without these covers for many years under very adverse weather conditions and have never experienced any issue, so my guess is that the D3 will keep up that field-proven tradition." Les resten her Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Veldig interresant - takk for god tilbakemelding Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå