Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du klager til madammen når hun bruker den andre hånden? :ph34r:

Hehe. Fra spøk til alvor seg jeg ikke det store problemet i grunn. Har brukt både Canon og Nikon om hverandre så det byr ikke problemer for meg. Religionshyklerene kan nok mene at det er totalt galt av meg å kaste på noe urgammelt møkk uten autofokus og VR(!!!!) - ja som til og med fokusringen roterer feil vei.

For de som ikke ønsker å måtte holde inne knappene for å endre på f.eks ISO eller andre funksjoner kan gå via Custom Function f10 "Release button to use dial" > Yes. Da kan man trykke knappen en gang og gjøre justeringer uten å måtte holde knappen nede. Burde vel være opplagt for alle D700-eiere, men som ikke kan nevnes ofte nok for de som kanskje kommer fra andre merker med andre preferanser.

Lenke til kommentar

En D700 + Nikkor 24-70 f, 2.8 er planen ett stykke fram i tid.

Et par spørsmål angående det. Klarer meg fint med nåværende kamerautstyr. Planlegger ikke å gå for en D700s/x/xs. Men hvor lenge vil eventuelt D700 være i produksjon, sett at jeg kjøper huset sommeren 2010. Reiser til USA til sommeren, kjøpe i statene? Erfaringer med MB-D10? Har brukt D3'n en del, og er redd det ikke blir i nærheten.

K

Lenke til kommentar

Hvor lenge D700 er i salg, kommer ann på om det kommer en D700s. Nå ser det ut til at det kan komme en D3s, og da er det nærliggende å tro at det også kommer en D700s, men kanskje litt vanskelig å spå akkurat når. Vil likevel tippe på at hvis det kommer en D3s før jul, at D700s kommer rundt sommertider neste år.

Hvis det derimot ikke kommer en D3s, så kommer nok ikke en etterfølger D700 før etter cirka ett år etter at "D4" kommer.

Det kan også være en mulighet for at det ikke kommer en D700s, selv om D3 kommer i "s"-utgave.

Så selv om man kan se fremover basert på historiske data, er det vanskelig å forutse hva Nikon kommer med. :)

Hvilke erfaringer er det du etterlyser angående MB-D10? Jeg har det, men bruker det først og fremst for den ekstra utløserknappen (som er litt mer følsom enn den på kamera).

Lenke til kommentar

D700+MB-D10 VS. D3 er det jeg lurer på. Sist jeg var innom Japan hadde de ikke grepet inne. Dårlig med fotobutikk her i byen. Lurer bare på ergonomien, fungerer det godt, blir det klumpete, hvordan er det å montere/demontere? Hvordan er kameraet å holde på høykant (med grep) sammenlignet med D3'n. (Veit jeg må komme meg innover igjen å få prøvd det sjæl)

Også lurte jeg på det med kjøp. Reiser over til statene neste sommer, skal bo der ett år. Som sagt kan jeg vente med å kjøpe til da (D700+24-70). Hvordan er det med kjøp i USA? Prismessig, forsikring, brukt, osv?

takk for svar så langt ; )

Lenke til kommentar

JEG synes det er dårlig plass til tommelen bak på D700 og føler jeg må knipe mye for å holde kamera med 24-70 på. Det er ikke tilfelle med D300(s) eller D3. Jeg vet ikke hvorfor D700 har mindre plass til tommelen, men det er ikke noe godt for min del. D3 er det mest komfortable kameraet jeg har prøvd per dags dato når det gjelder vanlig grep.

Vertikalgrepet MB-D10 er meget behagelig i bruk. Jeg synes det er bedre enn D3 fordi D3 snevrer inn rett under kommandohjulet foran på vertikalgrepet sitt. Det er nok en vanesak, men jeg synes MB-D10 favoritten. Når det gjelder robusthet når det ikke opp mot D3 som er bygd som EN enhet og ikke to deler slik som D700 og MB-D10.

Fordelen med MD-D10 er at du kan ha batteri i kamera og grep. Tar du av grepet slipper du å tenke på å sette på plass (eller ta av for den del) noe utenom en liten plasthette som dekker kontaktene under kameraet. Du kan legge denne plasthetten i et eget spor i grepet når du bruker grep.

Hadde jeg hatt økonomi og kunne gjort valget på nytt hadde jeg foretrukket D3. Det har ikke bare med ergonomi å gjøre for å si det sånn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hm. Jeg har støtt på et par merkverdigheter i D700, som jeg ikke kan forstå.

1) Om jeg konfigurerer en funksjon til Func. eller nedblendingsknappen, så kan jeg ikke konfigurere en annen til button+dials (den ene kansellerer den andre). Dette kunne jeg fint gjøre på D300. WTF?

2) Jeg kan ikke legge konfigureringsvalgene for auto-iso (kun on/off) på MyMenu. WTF? (i det heletatt så er det en mengde begrensninger i MyMenu som ikke var på D300)

D700 er altså mindre konfigurerbar enn D300?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
1) Om jeg konfigurerer en funksjon til Func. eller nedblendingsknappen, så kan jeg ikke konfigurere en annen til button+dials (den ene kansellerer den andre). Dette kunne jeg fint gjøre på D300. WTF?

Det er ikke alle kombinasjoner som fungerer, men noen gjør det (i hvert fall på mitt kamera). Jeg har for tiden bytte mellom DX og FX på button+dial og spot-måling på kun func.

2) Jeg kan ikke legge konfigureringsvalgene for auto-iso (kun on/off) på MyMenu. WTF? (i det heletatt så er det en mengde begrensninger i MyMenu som ikke var på D300)

Dette kunne ikke jeg gjøre på D300 heller. Ganske irriterende (men ikke fullt så irriterende som at man ikke kan slå av/på auto-ISO med ISO-knappen)...

Kan det være forskjellige firmware ute og går (jeg har glemt å sjekke om jeg har siste versjon)?

Lenke til kommentar
Det er ikke alle kombinasjoner som fungerer, men noen gjør det (i hvert fall på mitt kamera). Jeg har for tiden bytte mellom DX og FX på button+dial og spot-måling på kun func.

Aha! Årsaken er rett og slett at Func og preview har byttet plass fra D300 til D700. Jeg liker nemlig å ha "flash off" på den nederste knappen (sånn at jeg kan nå den med pekefingeren uavhengig av husets orientering) og FV-lock på den øverste, og så er det tydeligvis noen uforklarlige regler som gjør at jeg ikke får putte flash off+AEB på func., men at jeg får lov til å kombinere de på preview. Jeg får imidlertid ikke lov til å kombinere FV-lock og AEB på preview... Fortsatt WTF her altså. :roll:

Dette kunne ikke jeg gjøre på D300 heller. Ganske irriterende (men ikke fullt så irriterende som at man ikke kan slå av/på auto-ISO med ISO-knappen)...

Argh! Det var min egen feil. Jeg hadde rett og slett lagt til ett menyvalg for langt "ned" i MyMenu. Det gikk fint å legge til det samme valget som jeg hadde på D300. My bad denne, altså.

Lenke til kommentar
Argh! Det var min egen feil. Jeg hadde rett og slett lagt til ett menyvalg for langt "ned" i MyMenu. Det gikk fint å legge til det samme valget som jeg hadde på D300. My bad denne, altså.

Bare så jeg er sikker på hva du mener: Du kan legge til Auto-ISO on/off i MyMenu, men ikke selve innstillingsmenyen? I så fall er det likt hos meg.

Lenke til kommentar

Bare så jeg er sikker på hva du mener: Du kan legge til Auto-ISO on/off i MyMenu, men ikke selve innstillingsmenyen? I så fall er det likt hos meg.

Det er riktig. For meg er det viktigere å komme raskt til innstillingene (som også inneholder on/off) enn bare on/off.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kom på at jeg fikk med noe Check and Clean greier når jeg bestilte kamerahuset i fjor høst, varer visst i 3 år. Tenkte at det kanskje er på tide å sende det inn for en liten kontroll nå snart, men hvor er det man gjør det, hvem kontakter man osv?

Det greieste er å levere det der du kjøpte det. Da slipper du sannsynligvis å betale for sending.

Du kan også sende det rett til et autorisert verksted.

Lenke til kommentar
D700+MB-D10 VS. D3 er det jeg lurer på. Sist jeg var innom Japan hadde de ikke grepet inne. Dårlig med fotobutikk her i byen. Lurer bare på ergonomien, fungerer det godt, blir det klumpete, hvordan er det å montere/demontere? Hvordan er kameraet å holde på høykant (med grep) sammenlignet med D3'n. (Veit jeg må komme meg innover igjen å få prøvd det sjæl)

(....)

takk for svar så langt ; )

Min erfaring, jeg har brukt både D3 og D300/700 med MD-D10, er som følger;

D700 m/grep er BEDRE å holde vertikalt enn D3. Det er mer "sug" og gir bedre støtte md-d10 enn hva grepet vertikalt på D3 gir. Dette er min erfaring. Og den jeg har lånt D3 av er faktisk enig. Ingen problemer med å la kameraet+24-70 henge fra et par fingre i vertikalgrepet. Det lar seg ikke gjøre med D3.

Når det gjelder feste så er det enn skrue + en tapp som holder det hele på plass, slik at det ikke roterer. Det føles solid og pålitelig. Ikke hatt noe som helst trøbbel med dette etter at grepet har vært i min eie i 2 år.

På den annen side, vil en D700+MB-D10 være tyngre enn D3... Merkbart faktisk.

O

Lenke til kommentar
Min erfaring, jeg har brukt både D3 og D300/700 med MD-D10, er som følger;

D700 m/grep er BEDRE å holde vertikalt enn D3. Det er mer "sug" og gir bedre støtte md-d10 enn hva grepet vertikalt på D3 gir. Dette er min erfaring. Og den jeg har lånt D3 av er faktisk enig. Ingen problemer med å la kameraet+24-70 henge fra et par fingre i vertikalgrepet. Det lar seg ikke gjøre med D3.

Har D3 og har hatt D700 med MB-D10 (hadde begge samtidig). Deler ikke denne oppfattelsen; D700 + MBD10 virker som 2 enheter (som det jo er). D3 er en "kompakt" enhet og har langt bedre ergonomi. At vertikalgrepet på MB-D10 gir litt større kant har for meg ikke vært noe problem, da jeg aldri bærer kamera etter vertikalgrepet uansett (det går forøvrig helt fint). Holder D3 i "horizontal" grepet; og lar det henge på et par fingrer der når jeg rusler rundt. Aldri vært noe problem. Dessuten er D3 som nevnt både mindre og lettere enn D700 + MB-D10.

Den aller viktigste forskjellen er forøvrig at D3 er et langt mer responsivt kamera enn D700 (både med og uten grep). 2 prosessorer er årsaken, spesielt med AF hastighet (som jeg har testet differanser på til det kjedsommelige) vs D700+MB-D10. Bildemessig er de nesten klin like, D700 har et litt tynnere filter foran sensor som gir minimalt skarpere bilder rett ut fra kamera.

Edit:

Byggekvaliteten til D3 er også av en annen dimensjon, ikke at det er noe galt med D700; men kan ikke sammenlignes. Forøvrig skal det nevnes at MB-D10 er vel noe av det mest forseggjorte vertikalgrepet som eksisterer, så ingenting å utsette på kvaliteten der, men det er 2 enheter skrudd sammen samme hvordan man snur og vender på det.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et spørsmål om støvfjerningslyden på D700.

Fikk en D300s i dag, og der er lyden relativt lett å høre, men på D700 har jeg aldri hørt et minste pip/hvin som kan ligne på det jeg hører fra D300s. Stusset litt da jeg fikk D700 også, men etter å ha lest litt på nettet var det flere som antydet at de heller ikke hørte noen lyd når støvfjerningsmekanismen satte igang. Antok derfor at jeg var av dem som ikke hørte det, men spørsmålet dukker opp igjen nå som jeg klart og tydelig hører hvinelyden fra D300s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...