Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt usikker på om det hører hjemme her, eller om jeg heller burde laget en egen tråd.

Men jeg lurer på hva som kan anbefales som "normal-zoom" til D700 foruten Nikon sin egen 24-70 f2.8, som nok er noen måneder med sparing unna. Jeg vurderer å handle en 35mm f2.0 i tillegg til min 50mm f1.8, men ser også på alternative "normal-zoom" objektiver. Er Tamron, Sigma eller Tokina sin like god som Nikon sin, eller vil jeg kanskje komme like godt utav det med 35mm og 50mm inntil finansene er på plass? :)

-Ulyden

Lenke til kommentar
Litt usikker på om det hører hjemme her, eller om jeg heller burde laget en egen tråd.

Men jeg lurer på hva som kan anbefales som "normal-zoom" til D700 foruten Nikon sin egen 24-70 f2.8, som nok er noen måneder med sparing unna. Jeg vurderer å handle en 35mm f2.0 i tillegg til min 50mm f1.8, men ser også på alternative "normal-zoom" objektiver. Er Tamron, Sigma eller Tokina sin like god som Nikon sin, eller vil jeg kanskje komme like godt utav det med 35mm og 50mm inntil finansene er på plass? :)

-Ulyden

AF-D 35mm f/2 fungerer veldig bra til D700, samt 24-70mm f/2.8 er det ingenting som måler seg med (ikke kjøp noe annet til normal-zoom).

Forøvrig anbefaler jeg deg for fremtiden å ikke legge mer penger i kamerahus enn du har optikk. Objektiver er en investering, kamerahus er ren forbruksgjenstand som vil ha tilnærmet 0 verdi innen 3-4 år.

Lenke til kommentar
Jeg bruker sjelden normalzoom, så jeg klarer meg fint med min 24-85 f/2.8-4 på D3.

Jeg mer eller mindre bor sammen med 24-70mm f/2.8, har med overalt/alltid.

Forøvrig kan man gjøre kupp på 28-70mm f/2.8. Ikke like bra, men dette objektivet er også fantastisk. Selges til tilnærmet "ingenting" om dagen.

Edit:

Normalzoom uten fast blender på hele zoom-området *få lettere panikk over idéen* :D

Endret av TGB
Lenke til kommentar

-Ulyden

Selv så bruker jeg mye 50mm, 85mm og Sigma 24-70 f/2.8.

Har forøvrig tidligere hatt nikons egne 24-70 og angrer ikke over byttet over til Sigma som jeg gjorde denne gangen. Kjempeskarpt mer kompakt og raskt/lydløst..

S

Lenke til kommentar

-Ulyden

AF-D 35mm f/2 fungerer veldig bra til D700, samt 24-70mm f/2.8 er det ingenting som måler seg med (ikke kjøp noe annet til normal-zoom).

Forøvrig anbefaler jeg deg for fremtiden å ikke legge mer penger i kamerahus enn du har optikk. Objektiver er en investering, kamerahus er ren forbruksgjenstand som vil ha tilnærmet 0 verdi innen 3-4 år.

Takk for utfyllende svar. Det ble en litt u-planlagt oppgradering til D700 da jeg fikk et tilbud "jeg ikke kunne si nei til". Og selv om det høres litt overivrig ut (og ja, det er nok litt det også) så har jeg en Nikon 80-200 af-d 2.8 og en 50 1.8 som jeg har tenkt å bruke. Jeg kommer nok til å handle en 35mm 2.0, men er usikker på om jeg vil komme til å savne en normalzoom eller ei. Men hvis jeg gjør det, så ønsket jeg bare å høre litt hva erfaringer folket hadde. :-)

Forøvrig så har jeg en 24-85 f2.8-4 som jeg ikke var helt fornøyd med på D300. Den slo meg som litt vel soft. Men denne skal såklart også prøves på D700, så ser jeg hvor jeg ender opp. Takk for svar så langt i alle fall. Så får jeg lese meg opp litt på tester og prøve nikon's 24-70 mot sigma sin, og se hva jeg ender opp med til slutt.

Lenke til kommentar
Forøvrig kan man gjøre kupp på 28-70mm f/2.8. Ikke like bra, men dette objektivet er også fantastisk. Selges til tilnærmet "ingenting" om dagen.

Hvor? :) Har du noen linker/eksempler?

Har sett på foto.no/finn til litt i overkant av 5000, det er nesten halv pris av brukt 24-70mm f/2.8, og kvaliteten er minst 90% like bra.

Bare sørg for å ikke få et med fallskader (dvs, har objektivet vært i gulvet/bakken ønsker du ikke å kjøpe det med mindre det har vært inne hos Internfoto eller lignende for full justering).

Lenke til kommentar

Noen små erfaringer med D700 så langt:

- D700 sliter med fokusering i dårlig lys på enkelte Nikkor. Med en bedre mattskive / MF hadde dette ikke vært noen sak. Det som er mye verre er at D700 nekter å ekspeonere når det ikke finner fokus. Noen menyer hvor man kan rette på dette?

- I A mode som jeg bruker mest viser display bare "low" når lukkertid går under en viss verdi (1/15?). Hva er dette, gjenbruk fra el-kjipo kompaktkamera programvare? Kanskje noen meny hvor dette også kan stilles slik at man faktisk ser lukkertid?

- Knapp for lysmåling er for lett å komme borti når jeg går med kamera i rem (dvs hele dagen på tur). Har en del ganger uønsker stilt om til spot i stedet for matrix.

- Får av en eller annen grunn en del undereksponeringer med MF Nikkor 20/3,5.

- Hus begynner å bli litt slitt bakpå der det ligger mot kropp da jeg går lengre turer med det i rem. Finnes sikkert noe slag beskyttelse å få tak i? Vurdere også BlackRapid rem men ser for meg at hus da blir hengende for lavt?

- Tåler svært mye vann og er støvtett :-)

Lenke til kommentar
- D700 sliter med fokusering i dårlig lys på enkelte Nikkor. Med en bedre mattskive / MF hadde dette ikke vært noen sak. Det som er mye verre er at D700 nekter å ekspeonere når det ikke finner fokus. Noen menyer hvor man kan rette på dette?

Jeg har ikke kameraet handy, men dette løser du ved å sette en instilling i custom settings menyen til "release priority" (dette er vel default i AF-C, mens default for AF-S er "focus priority"). Jeg bruker nesten alltid AF-C med "release priority", og da brenner kameraet av på lykke og fromme uavhengig av "fokustilstanden".

- I A mode som jeg bruker mest viser display bare "low" når lukkertid går under en viss verdi (1/15?). Hva er dette, gjenbruk fra el-kjipo kompaktkamera programvare? Kanskje noen meny hvor dette også kan stilles slik at man faktisk ser lukkertid?

30 sekunder er grensen. Sånn har "alltid" Nikon vært. Spør meg ikke hvorfor.

Lenke til kommentar

Er ikke bare Nikon; Canon og Olympus også.

Jasså? Jeg regnet med at Canon gikk lenger, siden anmelderen på foto.no - som var Canonfotograf - også fant det nødvendig å klage over dette...

Forøvrig så har jeg tenkt litt over hvorfor jeg ikke har samme problem som telealf med lysmålebryteren. Årsaken er at jeg liker å bære kameraet med objektivet pekende nedover og blitsskoen inn mot hoften når jeg går tur.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Er ikke bare Nikon; Canon og Olympus også.

Jasså? Jeg regnet med at Canon gikk lenger, siden anmelderen på foto.no - som var Canonfotograf - også fant det nødvendig å klage over dette...

Forøvrig så har jeg tenkt litt over hvorfor jeg ikke har samme problem som telealf med lysmålebryteren. Årsaken er at jeg liker å bære kameraet med objektivet pekende nedover og blitsskoen inn mot hoften når jeg går tur.

Slik bærer jeg også kameraet. Minst stress på bajonetten (eller andre fatninger).

Dersom dette er på AF mode C, så kan du sette dette i menyen a1 (AF-C priority selecten)

Står den på Release og Focus når du har AF-C, så vil den ikke fyre av før fokus er ok.

Lenke til kommentar

Takk for Anew og arela til hjelp med fokus og menyer, et problem mindre. Selvsagt burde jeg gravd fram instruksjonsbok, men noen her kan jo dette :thumbup:

Angående eksponeringstider så er ikke lange nok tider problemet, men derimot at søker ikke viser eksponeringstid ved lengre tider enn 1/8s, dvs i stedet for "1/4" står det "Lo" i søker. Litt irriterende når jeg bruker steiner/trær osv som stativ.

Om bæring; så er D700 med på fluefiske, og skal bæres uten å komme for mye i konflikt med fluevest full av gadgets, liten sekk og snørekurv (på hofte), og samtidig være tilgjengelig. Ikke så lett (med orginalrem) :ermm: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...