Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...

Anbefalte innlegg

D700 og 70-200mm er en MEGET bra kombinasjon

MVH

RUNE

Du mener vel 24-70? 70-200 er vel mildt sagt uskarp i kantene med FX.

E

Ingenting galt med 70-200 på FX. Får antydning av uskarphet helt i ekstremhjørnene ved å benytte objektivet brennvidde fra 135-200mm og full blenderåpning. Noe som gjør seg dårlig på landskapsbilder. Men igjen, jeg kjenner ingen som må ta landskapsbilder på f/2.8, blender man ned et trinn og 2 blir dette problemet helt borte. For portrett og all annen foto er ikke dette en problemstilling overhode.

Så konklusjon: 70-200mm f/2.8 VR er et fantastisk objektiv også på FX, som alle andre objektiv har det sine sterke og svake sider, men bra et det uansett hvordan man snur og vender på det.

Nå har jeg ikke prøvd objektivet på FX selv, men så vidt jeg kan se på denne testen hos DPreview, er det rett så mye grums i hjørnene også på f5,6 (edit: fra 135-> og særlig ved 200). Betydelig mer enn hva jeg ville forventet av et slikt objektiv. Ta en mouseover for å se selv.

E

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D700 og 70-200mm er en MEGET bra kombinasjon

MVH

RUNE

Du mener vel 24-70? 70-200 er vel mildt sagt uskarp i kantene med FX.

E

Ingenting galt med 70-200 på FX. Får antydning av uskarphet helt i ekstremhjørnene ved å benytte objektivet brennvidde fra 135-200mm og full blenderåpning. Noe som gjør seg dårlig på landskapsbilder. Men igjen, jeg kjenner ingen som må ta landskapsbilder på f/2.8, blender man ned et trinn og 2 blir dette problemet helt borte. For portrett og all annen foto er ikke dette en problemstilling overhode.

Så konklusjon: 70-200mm f/2.8 VR er et fantastisk objektiv også på FX, som alle andre objektiv har det sine sterke og svake sider, men bra et det uansett hvordan man snur og vender på det.

Nå har jeg ikke prøvd objektivet på FX selv, men så vidt jeg kan se på denne testen hos DPreview, er det rett så mye grums i hjørnene også på f5,6 (edit: fra 135-> og særlig ved 200). Betydelig mer enn hva jeg ville forventet av et slikt objektiv. Ta en mouseover for å se selv.

E

Helt klart ikke det perfekte objektivet å ta bildet av mursteinsvegger med på 200mm@f/2.8, men i praktisk bruk er ikke dette noe problem. Lab-test-messig er det rimelig 100% perfekt på DX for alle brennvidder. På FX er det noen svakheter i hjørnene på enden med mest tele, men så lenge man kjenner til disse svakhetene fungerer det fasinerende bra i praksis. Muligens det er variasjoner mellom eksemplarer, men de jeg har testet har fungert veldig bra i det daglige.

Vet det er ny utgave på vei (som jeg selvsagt skal ha), men ser ingen grunn til å sitte uten 70-200mm på FX i påvente av ny modell.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Jepp. Jeg sitter og venter på D700x/s for å se hva den har og by på (det sies at man ikke trenger å vente til oktober en gang). Kanskje det blir med en fersk 70-200 på kjøpet. :)

E

Svirrer rykter om ny utgave av 70-200 f/2.8 VR sammen med D300s/D3000 lanseringen. Kanskje tilgjengelig i butikken (med flaks) januar 2010 da.

Edit:

D700x er ikke så veldig vanskelig, D700 med samme sensor som D3x - den er bankers :) Muligens de kaller den D700xs og gir den video i tillegg?

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Angående 70-200 f/2,8, så har det florert med rykter/krav om en ny utgave siden D3 ble lanser for snart to år siden, og det er enda ikke kommet noen "sikre" lekkasjer om en ny utgave enda. Lite trolig at den kommer sammen med lanseringen av D300s/D3000, da heller sammen med D700x, men det er heller ikke sikkert. Jeg synes at den nåværende utgaven er såpass bra både på DX og FX at jeg ville ikke ha sittet på gjerde å ventet på noe som kommer engang i fremtiden. Noe jeg heller ikke gjør, da jeg kjøpte min for et års tid siden. :)

Lenke til kommentar
Angående 70-200 f/2,8, så har det florert med rykter/krav om en ny utgave siden D3 ble lanser for snart to år siden, og det er enda ikke kommet noen "sikre" lekkasjer om en ny utgave enda. Lite trolig at den kommer sammen med lanseringen av D300s/D3000, da heller sammen med D700x, men det er heller ikke sikkert. Jeg synes at den nåværende utgaven er såpass bra både på DX og FX at jeg ville ikke ha sittet på gjerde å ventet på noe som kommer engang i fremtiden. Noe jeg heller ikke gjør, da jeg kjøpte min for et års tid siden. :)

http://nikonrumors.com/2009/07/27/confirme...s-thursday.aspx

Samt mine kontakter har vært mindre avvisende til ryktene enn vanlig, om det betyr at den kommer nå eller mot slutten av året vet jeg ingenting om. At den kommer er helt garantert, om ikke i år så neste år.

Enig i at om den lanseres nå er det et noe mystisk tidspunkt, men på en annen side - forenkler hverdagen for meg slik at jeg slipper å svi av penger på både nytt kamerahus og objektiv samtidig. Vi får se på torsdag :) Hovedproblemet til dagens 70-200mm f/2.8 VR er at den ikke er helt "on-track" på D3x, derfor jeg forventer noe skjer innen lansering av D700x i det minste.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
http://nikonrumors.com/2009/07/27/confirme...s-thursday.aspx

Samt mine kontakter har vært mindre avvisende til ryktene enn vanlig, om det betyr at den kommer nå eller mot slutten av året vet jeg ingenting om. At den kommer er helt garantert, om ikke i år så neste år.

Jepp, så den akkurat nå. Litt overrasket over at de lansere et objektiv med høyst sannsynlig meget bra ytelse på FX sammen med lansering av to DX-kameraer (hadde passet bedre sammen med D700x). Men jeg klager ikke av den grunn. :)

Lenke til kommentar

Om det stemmer frykter jeg prisen. Mellom 20.000 og 25.000 er mitt estimat.

Edit:

Også eventuelt spent på om de gjør noe mer drastisk med VR (ref Canon sine skisserte forbedringer).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvorfor frykter du at nye 70-200 skal koste 20-25000? Er N-coat og forbedret FX så mye dyrere?

Når det gjelder neste versjon av D700, så synes jeg det er rart om de kjører inn D3x-sensoren. For det første, hva blir det da igjen av D3x som du vil betale mellomlegget for? Og for det andre, tror jeg det vil være uklokt å kvitte seg med det gode støy(ISO)egenskapene til D700 som den nå er blitt så kjent for. Noen ny sensor som ligger midt i mellom er vel heller ikke aktuelt, så vidt jeg skjønner.

Jeg gjetter på video og andre goodies.

E

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Akkurat som D3x ikke er en erstatning for D3 så vil en eventuell D700x heller ikke være en erstatning for D700. Det er to forskjellige kamerahus til forskjellige oppgaver.

Jeg blir heller ikke overrasket om det dukker opp en D3s og en D700s, med samme sensor som før og noen forbedringer (hovedsakelig video pluss litt andre smågoodies) i løpet av det neste året eller så.

Lenke til kommentar
Akkurat som D3x ikke er en erstatning for D3 så vil en eventuell D700x heller ikke være en erstatning for D700. Det er to forskjellige kamerahus til forskjellige oppgaver.

Jeg blir heller ikke overrasket om det dukker opp en D3s og en D700s, med samme sensor som før og noen forbedringer (hovedsakelig video pluss litt andre smågoodies) i løpet av det neste året eller så.

Blir siste runde for å holde modellene "up-to-date" frem til D4 som er forventet rundt sommeren 2011 (noen påstår 2010, men tviler).

D700 ble lansert ca. 1 år etter D3, samme sensor.

D3x ble lansert ca. 1 år etter D3, ny sensor

D700x kommer til å bli lansert ca. 1 år etter D700/D3x, samme sensor som D3x.

Nikon er ekstremt forutsigbare på slike lanseringer. Om de popper inn video er vel det store spørsmålet, da vil modellen få en s i navnet i tillegg. x = høyere oppløsning, s = utvidet features men samme sensor (og prosessor).

Et annet scenario er at D3s/D3xs/D700s/D700xs lanseres samtidig, alle med video og muligens sensorshake for støvfjerning på D3s/D3xs. Er bare å se på tidligere lanseringer fra Nikon.

Nikon har begrenset produksjonskapasitet, og et fast antall utviklingsteam som roterer mellom modeller/objektiv. Ny sensor for FX vil komme i D4, ny DX sensor vil komme i D400. Så kommer det D4x med høyere oppløsning ca. 1 år etter (omtrent samtidig kommer D800 med samme FX sensor som D4). Deretter s-modell med litt utvidet features og samme sensor, så på slutten før ny modell kommer D800x med samme sensor som D4x). Syklusen kommer til å gå slik til evig tid. Deretter rulles sensorene nedover i modellene og til slutt i entry-level (der vi er nå med D5000 som har samme sensor som D300).

Kanskje hovedsyklusen for toppmodellen D1->D2->D3->D4 vil bli kortet ned noe fra 4 til 3 år?

Edit:

Hadde et par skrivefeil, samt noe brudd i lanseringstidspunktene. Korrigert :)

Kamerahus er mer forutsigbare, objektiver er derimot mer vrient å tippe siden de har mellom 10-15 under utvikling til en hver tid. Ikke alle blir lansert.

s-modeller av kamerahus blir enkelte ganger hoppet over om ingen nye feature er nødvendig før ny hovedmodell.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Hvorfor frykter du at nye 70-200 skal koste 20-25000? Er N-coat og forbedret FX så mye dyrere?

Dette blir helt nytt design (er ikke bare å klabbe på N-coating på noen av elementene) og lage objektivet tykkere for å virke bedre på FX. Samt, om de ikke skal drite seg helt ut må den nye utgaven av 70-200mm f/2.8 VR være like revolusjonerende optisk på FX som den gamle modellen er på DX. Det nye objektivet når det kommer vil være tyngre, dyrere og ha oppløsning nok til 30Mpixels FX sensor som er antydet for D4x. Summerer man dette opp så blir det høyere pris, det er helt sikkert.

NB! jeg blir ikke lei meg om jeg tar feil her :D

Lenke til kommentar

Jeg tror den nye 70-200 kommer til å erstatte dagens modell og kommer til å legge seg i samme prisklasse, et 70-200 til 20-25k vil jo ligge langt over manges budsjett, så jeg _tror_ de kan tape penger på det. Fordelen med 70-200-ene er jo at det er gode teleobjektiver, relativt kompakte, og ikke minst overkommelige i pris.

Lenke til kommentar
Jeg tror den nye 70-200 kommer til å erstatte dagens modell og kommer til å legge seg i samme prisklasse, et 70-200 til 20-25k vil jo ligge langt over manges budsjett, så jeg _tror_ de kan tape penger på det. Fordelen med 70-200-ene er jo at det er gode teleobjektiver, relativt kompakte, og ikke minst overkommelige i pris.

Ny 70-200mm VR er ikke så skummelt langt unna 20.000 i dag. Interfoto har den til 18.495,- og FotoVideo har den til 16.985,-. Den nye vil bli større og tyngre, så du skal ikke se bort fra at de velger å beholde den gamle for DX (hvor den er eksepsjonelt bra) en god stund.

Lenke til kommentar
Gode nyheter :)

Har tilpasset mattskive type Canon EG-S til å passe i Nikon D700. Resultat?

Mørkere, men mer presis søker som virkelig viser potensialet (DOF) med lyssterke objektivet F/1.4-2.8. Nå skal jeg teste om kameraet undereksponerer pga mattere mattskive. :new_woot:

Spennende :)

Mattskiven til D700 er vel optimalisert for blenderåpning f/2.8 eller mindre - hvordan fungerer dette når du blender ned til f.eks f/16 ? svart?

Lenke til kommentar

Har bare testet Møkkaobjektivet og AF-S 24-70mm F/2.8 ED G veldig kjapt. Bittelitt mørkere fra F/1.4 til F/2.0, men markant mørkere på F/2.8. Skal teste videre i morgen så det kan bli interessant. Helt korrekt ang. mattskiven til D700. Ser "ingen" forskjell i DOF eller lystap fra F/1.4-2.8 på den.

Jeg tør ikke tenke på Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 og denne mattskiven innendørs. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...