Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...

Anbefalte innlegg

300/4 mangler VR, 35/1.4 AIS har aldri stått på ønskelista mi. 135/2DC er ikke av samme optisk kaliber som 105 utgaven - så den stod på lista, men har blitt fjernet etter at jeg testet en lånt utgave i noen dager. 70-300 VR er heller noe jeg kunne tenkt for ferieturer og lignende (i stedenfor 300/4).

Bruker 70-300 VR til knipsing ja - det jeg hadde tenkt å bruke 300/4 til, er oppgaver der 70-300 faller gjennom. Og da er neppe VR avgjørende - for meg. På D700 synes jeg også den gamle AF-S 80-200/2.8 funker uforskamma godt, uten VR :)

Blir nysgjerrig på 135-erfaringene dine: Hva slags svakheter avdekka testen din? Både i Nikons spesifikasjoner og flere andre tester kommer den jo ut omtrent likt som 105/2DC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
300/4 mangler VR, 35/1.4 AIS har aldri stått på ønskelista mi. 135/2DC er ikke av samme optisk kaliber som 105 utgaven - så den stod på lista, men har blitt fjernet etter at jeg testet en lånt utgave i noen dager. 70-300 VR er heller noe jeg kunne tenkt for ferieturer og lignende (i stedenfor 300/4).

Bruker 70-300 VR til knipsing ja - det jeg hadde tenkt å bruke 300/4 til, er oppgaver der 70-300 faller gjennom. Og da er neppe VR avgjørende - for meg. På D700 synes jeg også den gamle AF-S 80-200/2.8 funker uforskamma godt, uten VR :)

Blir nysgjerrig på 135-erfaringene dine: Hva slags svakheter avdekka testen din? Både i Nikons spesifikasjoner og flere andre tester kommer den jo ut omtrent likt som 105/2DC.

Vanskelig å sette fingeren på relatert 135mm f/2 DC, men den er ikke like skarp som 105 utgaven (uansett fintuning på kamera). Samt den ga liksom ikke samme "wow" følelse som 105 f/2 DC gir. Ikke misforstå, den var bra, men ikke like bra som lillebroren :)

Muligens forklaringen er så enkel at jeg har for mange godsaker i samlingen og har blitt litt kresen på min eldre dager?

Edit:

Skal ikke si at jeg aldri kommer til å kjøpe 135mm f/2 DC, men inntil videre står den ikke på "handlelista". 105mm f/2 DC har på samme måte som AF-D 85mm f/1.4 en helt egen personlighet og tegner så ekstremt pent på portretter... kan ikke etter beste evne fatte folk som selger slike objektiver på bruktmarkedet, kommer aldri til å selge noen av dem (selv om jeg går bort fra Nikon vil jeg pakke disse ned til senere bruk).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Vanskelig å sette fingeren på relatert 135mm f/2 DC, men den er ikke like skarp som 105 utgaven (uansett fintuning på kamera). Samt den ga liksom ikke samme "wow" følelse som 105 f/2 DC gir. Ikke misforstå, den var bra, men ikke like bra som lillebroren :)

Interessant! Bjørn Rørslett forteller jo at 105 f/2 DC ikke er fullt så bra på den høyere oppløsningen på D3X - og det er jo gjort noen grep i konstruksjonen av disse for å optimalisere for portrett. Så det kan være flere ting inne i bildet enn bare oppløsningstallene. Og enkelttall som MTF50-oppløsning er jo uansett ikke noen bombesikker indikator, sjøl om alle forutsetninger ellers er oppfylt. Mulig noe av forklaringen med 105 vs 135 ligger i at 105 har bedre oppløsning under strengere krav, som f.eks "MTF75" - altså oppløsning for 75% kontrastreproduksjon. Slike ting er det som gjør at 105/1.8 AIS scora så veldig bra på photodo sin gamle MTF-indeks, på tross av at ytelsen på full åpning ikke er all verden. Det mest spesielle ved 135 f/2 DC er vel at den tegner så jamt over hele bildeflaten på full åpning - det er det få objektiver som gjør. Mange har jo rapportert AF-problemer.

Regner jo for øvrig med at en AF-S 135 1:2 VR er under konstruksjon. Men Nikon trenger vel en større "installert" base av FX-hus før det er nok marked for det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg ønsker å koble min D700 til maskina mi, slik at den dukker opp som en egen disk i utforskeren, og dermed slippe å måtte bruke Nikon Transfer. Jeg fant i en undermeny et valg for dette på D300 som jeg hadde før, men jeg kan ikke finne igjen denne innstillingen på D700.

Noen som vet?

God Helg!:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Endelig, da får jeg den på mandag, fikk en svært gunstig bruktpris på en D700 + 24-70, omtrent halvpris av nypris, så jeg klager ikke. Kameraet har kun tatt 5000 eksponeringer, så det er jo gull.

Hvordan fikk du det så billig? :p

Lenke til kommentar
Endelig, da får jeg den på mandag, fikk en svært gunstig bruktpris på en D700 + 24-70, omtrent halvpris av nypris, så jeg klager ikke. Kameraet har kun tatt 5000 eksponeringer, så det er jo gull.

Ikke forhåndsbetal er mitt gode råd :)

Lenke til kommentar

OlafG: Du har virkelig gjort et kupp her både på kamerahus og objektiv. 24-70 f/2.8 er seriøst mitt mest brukte objektiv de siste 18 månedene, er så fornøyd med det at jeg mest sannsynlig må ha et til etterhvert :)

Edit:

skrivefeil

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Hirr hirr.

Blir nok ikke nødvendig da OlafG kjøper av en bekjent. Gratulerer og velkommen i klubben. :love:

En bekjent av deg eller kjøper han av deg? :p

Uansett, gratulerer. Du blir garantert fornøyd. :)

Endret av OlavF
Lenke til kommentar

Du blir nok fornøyd, bildekvaliteten denne kombinasjonen klarer å diske opp er simpelthen fantastisk.

Selv solgte jeg 24-70 for to dager siden, ble rett og slett alt for stort og tung til mitt såkalte "normale" bruk (stakkar nakken) - syns vel også at 24-70 er litt for kort i nebbet til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Hirr hirr.

Blir nok ikke nødvendig da OlafG kjøper av en bekjent. Gratulerer og velkommen i klubben. :love:

En bekjent av deg eller kjøper han av deg? :p

Uansett, gratulerer. Du blir garantert fornøyd. :)

Nei. Min ligger fortsatt like trygt i bagen. Men det var jo en liten stund jeg kunne tenkt meg å ha ett D700 nr.2 i bagen. ;)

Lenke til kommentar
D700 og 70-200mm er en MEGET bra kombinasjon

MVH

RUNE

Du mener vel 24-70? 70-200 er vel mildt sagt uskarp i kantene med FX.

E

Ja selvfølgelig. Var litt for rask.

MVH

RUNE

Endret av RUWA
Lenke til kommentar
D700 og 70-200mm er en MEGET bra kombinasjon

MVH

RUNE

Du mener vel 24-70? 70-200 er vel mildt sagt uskarp i kantene med FX.

E

Ingenting galt med 70-200 på FX. Får antydning av uskarphet helt i ekstremhjørnene ved å benytte objektivet brennvidde fra 135-200mm og full blenderåpning. Noe som gjør seg dårlig på landskapsbilder. Men igjen, jeg kjenner ingen som må ta landskapsbilder på f/2.8, blender man ned et trinn og 2 blir dette problemet helt borte. For portrett og all annen foto er ikke dette en problemstilling overhode.

Så konklusjon: 70-200mm f/2.8 VR er et fantastisk objektiv også på FX, som alle andre objektiv har det sine sterke og svake sider, men bra et det uansett hvordan man snur og vender på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...