Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Bumper denne med erfaringer på bruk av D700 etter et par mnd-ers bruk. Kanskje andre har lignende erfaringer?

Positivt:

+ Utrolig raskt og bra responstid; er på når man slår det på, kort forsinkelse ved eksponering, rask haurtig formatering av minnekort, osv

+ Eksponering og JPEG er utrolig bra rett ut av kamera

+ Kompabilitet med ulik optikk er svært bra

+ Batterie levetid er imponerende (også i kulde)

Negativt:

- Vanskelig å oppfatte at jeg har skrudd på Bracketing, for dårlig varslet

- Utrolig irriterende at man ikke kan lagre faste oppsett og hurtig komme tilbake til disse

- Ved valg av lengste lukkertid som tillates "nekter" D700 å eksponere noen ganger. Her burde det heller vært slik at man fikk en advarsel om for lang lukkertid, men at det alikevel var mulig å eksponere?

- Dårlig handgrep sammenlignet med eldre film hus

- Knapp for å blende ned søker er for liten, umulig å betjene med hansker. En annen sak er hvor viktig dette er for korrekt eksponering?

- Mattskive er ikke optimal for MF. Det fåes uorginale som er bedre, men hadde følt meg tryggere med orginale :-)

Lenke til kommentar

Føler det er litt lite aktivitet her, er det virkelig så få som har D700 her inne? ;)

Vil legge til min erfaring med "billigoptikk" på proff-hus, og er faktisk imponert over hvor bra Nikons 70-300mm VR yter på fullformat, skarpheten er rett og slett helt fenomenal, i forhold til hva man betaler..! Dårlig lysstyrke til tross, dette er helt klart mitt foretrukne teleobjektiv når jeg er ute, spesielt siden det er såpass lite og lett :).

Legger ved et lite eksempel:

180mm f/5 1/80 sek ISO 800

post-65834-1237476102_thumb.jpg

100% crop:

post-65834-1237476174_thumb.jpg

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Enig, synes at der er for mye fokus på superoptikk, og føler også at jeg får mye ut av billig Nikkor optikk.

Er andre fornøyde med D700 ergonometri? Etter å ha brukt det en tid synes jeg håndgrepet kan forbedres enormt. Det er rett og slett ikke bra til min hånd. F.eks. kan Nikon gå tilbake og se på 20 år game hus...Men kanskje er det slik at bare D3/D3x skal ha et godt grep?

Lenke til kommentar
Synes også at håndgrepet kunne vært forbedret en smule, har også en lei tendens til at minnekortluken åpnes når jeg fjerner hånden fra grepet, kan være ekstremt irriterende.

Hadde bare D700 i 2-3 måneder, men synes ikke det var noe galt med håndgrepet. Minnekortluken klarte jeg aldri åpne ved et uhell. Om D3 er bedre kommer vel an på hvem du spør, jeg foretrekker uten tvil grepet på D3(x), men anser ikke D700 med løsning for minnekort luke som et problem.

Lenke til kommentar
Utrolig at de kan forverre håndgrepet så mye i forhold til D200 når de ser så og si identiske ut. Grepet føres ikke bra i mine hender.

Jeg synes grepet på D300 og D700 er bedre enn på D200. Så her er det vel delte meninger.

Lenke til kommentar
Er som oftest i det jeg drar hånden for å skifte eksp.komp eller modus at minnekortluken har en tendens til å følge med. Men det er sjelden det hender, bare så det er sagt, selv om det er irriterende når det først skjer.

Det har jeg ingen problem med å skjønne.. D300 har som kjent ikke denne luken for minnekort på grepet. Så muligens jeg hadde opplevd det samme som deg et par ganger om jeg hadde beholdt D700 lengre.

Lenke til kommentar
Er som oftest i det jeg drar hånden for å skifte eksp.komp eller modus at minnekortluken har en tendens til å følge med. Men det er sjelden det hender, bare så det er sagt, selv om det er irriterende når det først skjer.

Det har jeg ingen problem med å skjønne.. D300 har som kjent ikke denne luken for minnekort på grepet. Så muligens jeg hadde opplevd det samme som deg et par ganger om jeg hadde beholdt D700 lengre.

Har aldri opplevd dette som noe problem, og eksponeringskompensasjon (som er nevnt her) endrer jeg på rett som det er. Men hver enkelt innarbeider selvfølgelig forskjellige rutiner etter hvert som man blir kjent med et spesifikt kamera.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Siden jeg aldri før har brukt 35mm formatet, så er det først nå jeg ser hvor allsidig 80-200mm faktisk er, på cropformat er denne så godt som utelukkende brukanes til portrett og "tele-bruk". På D700 blir den langt mere allsidig, men desverre kanskje ikke så lang som man har blitt vane med.

Jeg kan nå se hvorfor Ken Rockwell mener at man ikke nødvendigvis trenger en normal-zoom til fullformat, men snarere godt kan prioritere et (super)vid zoom-, ett normal fast-, og et teleobjektiv.

Når jeg innser denne allsidigheten, så ser jeg jo at jeg før eller siden oppgradere til enda større grad av alsidighet på den videre enden --> 70-200mm VR.

Ergonomien er jeg fornøyd med, men jeg skulle gjerne hatt en håndstropp for å sikre et enda bedre grep som gir muligheten til å slappe av litt i fingrene - særlig merkbart med det store objektivet på, er at hånda sliter litt etterhvert.

Jeg liker derimot ikke så godt at det står D700 FX på stroppen, ingen fan av å utbasunere dette.

Lenke til kommentar
Jeg liker derimot ikke så godt at det står D700 FX på stroppen, ingen fan av å utbasunere dette.

Sannsynligvis stirrer folk flest mer på det gigantiske udyret du har i hånda, enn på nakkestroppen ;)

Blir tilogmed oglet med utstyret mitt så jeg kunne godt tenkt meg at det ikke stod kameramodellen med store gule bokstaver på stroppen! I hvertfall hvis jeg er ute å reiser...

Noen forslag til en erstatter?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som ren amatør og totalt hektet på god bildekvalitet, var det helt sinnsykt fett og sikkert totalt overkill av meg, å bytte fra D300 til D700,,,, - men ufornuften seiret!! Måtte spille høy musikk og ta noen oel etter kjøpet!

Har brukt kameraet i ca en mnd nå, det første jeg gjorde var å feie gjennom kameramenyen og sette innstillingene så langt mulig likt min D300. (Som et utgangspunkt)

Her er mine subjektive erfaringer, erfaringsgrunnlag er D300 og eldre filmkamera.

Ergonomisk føler jeg at langfingen stamper litt mer imot kamerakroppen, dette er imidlertid ikke noe stort problem. Det er bare å plassere håndbaken på riktig sted/holde bedre rundt kameraet, for min del.

Ellers ligger knappene godt tilrettelagt, i hvertfall for høyre hånd. Kommer litt an på hvordan man holder kameraet.

Ellers er kritikken mot at Nikons Live View er umodent og at man ikke kan bruke Live View samtidig med tidsbryteren kanskje litt overdrevet. Jeg tilordnet Live View til valg-knapp (dept of field -knapp) til hø for linsen, øverst. Virker ypperlig, også med tidsbryter. Kjapt tilgjengelig med hø hånd når kameraet plasseres slik at man ikke får sett i søkeren.

Satte Live View i Tripod-mode, får da opp en kunstig horisont - funker som et vater, også håndholdt, noe som er et flott hjelpemiddel. Det er også skikkelig bra innsyn på skjermen i skarp vinkel, men 90 grader blir litt for mye :D

Søkeren er forresten MYE større og bedre å se i enn D300.

Kameraet er faktisk merkbart tyngre enn D300, hadde ikke trodd at jeg skulle merke "noen få gram" i tyngdeforskjell.., så skal det sies at jeg bruker lyssterk optikk på begge kamerahus. Har derfor regnet meg frem til en vektforskjell på ca 315 gr mellom konfigurasjon D700/nikkor 24/70 f.28 - og D300/nikkor 17-55 f2.8 DX. Det er jo litt.

Tror dette bare er vanesak selv om jeg reagerer på det fremdeles. Er blitt positivt innstilt til kameravekt, da kvalitet tilsynelatende = tyngde innen dslr-utstyr.

Menyene er stort sett likt D300, er man vant til Nikon har man ingen problemer her skulle jeg tro.

Ellers er kameraet lynkjapt og responsivt, men det er jo noe man forventer med et dslr Nikon, og andre med.

Autofokusen er mer konsis, med D300 hendte det at kameraet fokuserte ut og inn, og ut igjen før det fant fokus. D700 fokuserer rett til - ja nettopp - fokus.

Så, viktigst av alt: Bildekvalitet, med adressering av D700 sin utrolige iso-følsomhet:

Tar ofte bilder i lavlys situasjoner uten blitz (gidder foreløpig ikke kjøpe blitz engang), og synes det er kjempegøy å ta flotte bilder i situasjoner der andre kameraer bare må pakkes sammen eller bruke blitz.

Jeg stilte i utgangspunktet kameraet inn med Active D-Lightening på "Normal", (som på D300) og auto-iso max 6400 (brukte max 1600 på D300)

Har selvfølgelig testet på støy med iso 6400 kontra iso 3200 og 1600. Kan se at støyen begynner å komme ved iso 6400, men helt ok bilder som er fullt ut brukbare. Ved iso 3200 og nedover trenger man ikke lenger nevne ordet støy, den finnes ikke!

Ved iso 25600 er støyen påtakelig, (!) tror jeg stort sett ikke kommer til å bruke så høy iso, kun i spesielle tilfeller.

Problemet mitt var initialt at bildene ble for utbrente/lyse om dagen, hvitt ble en dominerende "farge".

Ved å sette Active D-Lightening til "Low" eller "Off" om dagen ble problemet stort sett løst, men også iso innstillingene har mye å si, synes jeg.

Når kameraet står på auto-iso blir bildene i dagslys i lyseste laget etter min smak. Dette krever at man stiller iso manuelt, evt setter maksgrensen rimelig lavt. (På D300 gikk det stort sett greit med auto-iso max 1600)

I "gamle dager" klarte man seg jo med f.eks iso-200 film til det meste, iso-200 eller deromkring funker fint med D700 om dagen, f.eks i lett overskyet vær.

Jeg konkluderer med at D700 FX er en litt annen "lyspower-historie" enn DX, og nettopp hovedårsaken til at jeg byttet kamera fører til at jeg må være mer påpasselig med visse innstillinger, på dag versus kveld.

Så lenge man skyter RAW er jo uansett muligheten til å rette opp bildene mye større, men det finnes jo grenser.

Jeg må bare si at jeg er kjempefornøyd med kameraet, og at jeg nå har mulighet til å få bedre dybdeskarphet med høyere blendertrinn inne om kvelden.

Lenke til kommentar
Skummet raskt igjennom tråden. Vurderer selv å hoppe rett fra D80 til D700 med et par lyssterke glass når pengene strekker til. Fikk låne en D300 på konsert i går, og bare det er en stor forskjell.

Det holder jeg med deg i, why not??

Ser ingen grunn til at du først må bruke penger på andre typer kamera, gi gass! "Fotopolitiet" har sjelden kontroller :p

Antar at du tar såpass med bilder at du føler det er verdt det.

Når det gjelder "glass" synes nå jeg det er like logisk å kjøpe god lysstyrke, som å kjøpe D700 når man tenker på iso-egenskapene. Men dette har jo vært diskutert heftig i tråden..

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg med blant dem som er storfornøyd med kameraet. For en gangs skyld er det ingenting vesentlig jeg savner, og det eneste som kan få meg til å oppgradere er et tilsvarende kamera med video :)

For å piffe opp tråden med litt bilder legger jeg med et av de første jeg tok med kameraet som viser hvor moro det er å bruke D700 i lite lys. Drag race på kveldstid er kanskje noe av det mer krevende jeg har vært borti, men med femsifrede ISO-verdier på lur så hjelper det på :)

2750553398_f6944dbdb0_o.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...