Gå til innhold

Erfaringstråd for Nikon D700-brukere...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legger merke til at Nikon har kommet med firmware oppdatering til D700 og D3.

HER.

D700:

Versjon 1.01 inneholder følgende forbedringer

- Når den egendefinerte innstillingen "a4 Focus tracking with lock-on" (følgefokus med lock-on) var satt til "Off" (av) i "Continuous-servo AF" (kontinuerlig AF), beveget objektivets autofokusmekanisme seg gradvis uten å oppnå fokus. Dette problemet er blitt løst.

- Når blitsen SB-800 var festet på kameraet med blitsfunksjonen satt til funksjonen for avstandsprioritert manuell (GN) og lysmålerne deretter ble aktivert igjen eller kameraet slått på, ble avstandsinformasjonen som vises på SB-800, endret. Dette problemet er blitt løst.

- Når Multi-Power-batteripakken MB-D10 var montert på kameraet og et EN-EL3e-batteri var satt inn i kameraet uten at det var satt inn batterier i MB-D10, samtidig som SB-900-blitsfunksjonen var satt til TTL-autoblitsmodus, ble blitsfunksjonen endret til innstillingen A når lysmålerne ble slått av eller aktivert igjen, eller når kameraet ble slått av eller på. Dette problemet er blitt løst. (Dette problemet har også blitt løst i SB-900-firmware versjon 5.02.)

- Et problem som i ekstremt sjeldne tilfeller førte til synlige svarte prikker på bilder som ble tatt med "Long exp. NR" (støyreduksjon ved lange eksponeringer) satt til "On" (på) på opptaksmenyen, har blitt løst.

- Manamah, som vises under alternativene for "Time zone" (tidssone) for elementet "World time" (verdenstid) på oppsettmenyen, har blitt endret til Manama.

D3:

Versjon 2.01 inneholder følgende forbedringer

- Geodetisk informasjon vises nå i ViewNX versjon 1.2.0 eller senere og Capture NX 2 versjon 2.1.0 eller senere for bilder som tas med GPS-enhet GP-1 montert på kameraet.

- Autofokusresponsen har blitt økt i fokusmodus C (kontinuerlig AF-modus) med relativt mørke motiver.

- Når du trykker på AF-PÅ-knappen, slås skjermen av, og du kan velge et fokuspunkt ved å bruke multivelgeren.

- Bildeinformasjon som vises ved avspilling på full skjerm, er endret som følger:

"HI-" (høy-), "LO-" (lav-) har blitt endret til "Hi" (høy), "Lo" (lav)

"WARM TONE" (varm tone) har blitt endret til "WARM FILTER" (varmt filter)

"COLOR CUSTOM" (egendefinert farge) har blitt endret til "COLOR BALANCE" (fargebalanse)

- Manamah, som vises under alternativene for "Time zone" (tidssone) for elementet "World time" (verdenstid) på oppsettmenyen, har blitt endret til Manama.

- Et problem som i ekstremt sjeldne tilfeller førte til synlige svarte prikker på bilder som ble tatt med "Long exp. NR" (støyreduksjon ved lange eksponeringer) satt til "On" (på) på opptaksmenyen, har blitt løst.

- Når blitsen SB-800 var festet på kameraet med blitsfunksjonen satt til funksjonen for avstandsprioritert manuell (GN) og lysmålerne deretter ble aktivert igjen eller kameraet slått på, ble avstandsinformasjonen som vises på SB-800, endret. Dette problemet er blitt løst.

- Et problem som i sjeldne tilfeller gjorde at bilder som ble tatt med følgende objektiver, ble undereksponert, har blitt løst.

AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2,8 G IF-ED

AF VR Zoom-Nikkor 80-400 mm f/4,5-5,6 D ED (5,0x)

Lenke til kommentar

Takk for info! Ifbm med firmware oppdatering har jeg noe spørsmål som kanskje erfarne D700 brukere kan svare på. Probelmatikken er om D700 kan fungere som en kortleser:

Jeg får ikke mappet opp (minnekort) som egen disk på Win XP. Skal ikke dette være mulig? Dette betyr at jeg ikke får lagt filer til kort fra PC via D700. Det samme gjlder SW som følger med (Nikon Transfer). Er virkelig SW så dårlig at man ikke kan skrive til kort fra PC via D700????? Jeg trodde minnekort ble formatert med FAT32 i D700.

Er det mulig å legge til ny firmware direkte ved å koble D700 til PC (Win XP)?

Kan man eksportere innstillinger fra D700 til PC på noe vis, dvs uten å ha en kortleser?

Endret av telealf
Lenke til kommentar
Jeg får ikke mappet opp (minnekort) som egen disk på Win XP. Skal ikke dette være mulig? Dette betyr at jeg ikke får lagt filer til kort fra PC via D700. Det samme gjlder SW som følger med (Nikon Transfer). Er virkelig SW så dårlig at man ikke kan skrive til kort fra PC via D700????? Jeg trodde minnekort ble formatert med FAT32 i D700.

Stemmer. Det er ikke mulig å få opp minnekortet som egen disk ved tilkobling av kamera.

Ikke som jeg vet om.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Stemmer. Det er ikke mulig å få opp minnekortet som egen disk ved tilkobling av kamera.

Ikke som jeg vet om.

Takker! En kortleser er jo ikke så dyr da, men litt synd at ikke D700 har denne funksjonaliteten :dontgetit:

Lenke til kommentar

Takker! En kortleser er jo ikke så dyr da, men litt synd at ikke D700 har denne funksjonaliteten :dontgetit:

Jeg prøvde å oppdatere firmwaren i går, men fikk i/o feil på begge minnekortene da jeg prøvde å overføre fila fra datamaskinen over kortleseren. Så begynte Windows å mase om at det var feil på minnekortet, og ikke fikk jeg formatert det heller (feilmelding). Jeg puttet minnekortet i kameraet og formaterte det der, og ting fungerte tilsynelatende som normalt. Men da jeg prøvde å overføre firmwaren igjen kom samme feilmeldingen på nytt...

Lenke til kommentar

Ikke som jeg vet om.

Siden jeg ikke har en D700, kan jeg hverken bekrefte eller avvise, men dette står å lese på Nikon USA sine nettsider angående denne oppdateringen til D700.

The basic steps to update the firmware are:

1. Download and expand the firmware files

2. Format an approved CF card in the camera (do not use a Microdrive card to perform this update)

3. Connect Camera to computer (in MSC USB mode) or use a CF Card Reader (do not use a Lexar Jump Shot USB cable to perform this update)

4. Copy to the top level of the card the downloaded "firmware" file

5. Disconnect camera from computer

6. Update the firmware from the "Setup" menu

7. Follow the camera's on-screen menus

8. Re-format Card

Min utheving.

Lenke til kommentar

På den europeiske siden står det ingen ting om MSC USB mode, så dette tror jeg er en feil, evt. støtter de amerikanske modellene dette?

Jeg har tidligere undersøkt dette, og konkluderte da med at man ikke får tilgang til minnekortet ved å koble kameraet direkte til datamaskinen.

Lenke til kommentar

Regner med menyen til D700 ikke er så alt for ulik D300? Da skal du ivertfall inn i verktøy menyen (skiftnøkkel symbolet) og sette "USB MODE" til "MASS STORAGE".

Da skal kamera fungere som en vanlig usb minnepenn opp mot pc'n og du skal kunne gjøre stort hva du vil med minnekortet.

Lenke til kommentar
Regner med menyen til D700 ikke er så alt for ulik D300? Da skal du ivertfall inn i verktøy menyen (skiftnøkkel symbolet) og sette "USB MODE" til "MASS STORAGE".

Da skal kamera fungere som en vanlig usb minnepenn opp mot pc'n og du skal kunne gjøre stort hva du vil med minnekortet.

Funker sikkert flott på D300, men D700 (og D90) har ikke dette menyvalget.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Jeg ser dette med oppdateringen og svarte prikker, og begynner å lure. Kan dette være relatert?

Dette er et utsnitt av et større bilde, og i himmelen er det fullt av mørke prikker.

Bildet er tatt med D700 m/50mm AF-D @ f/4 ISO 1600

Kan noen forklare disse prikkene? Rett nok har bildet vært gjennom neat image, men prikkene kan sees i NEF-filen før noen behandling er gjort. Støyfjerningen gjør dem bare mere synlige.

post-45726-1232757809_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det kan vel være så enkelt som støv på objektivet, evt sensoren.

Ta et bilde mot himmelen (kun lys himmel) med minste blender du får til (f/22 på 50mm'ern)

Da kommer støv og slikt tydelig frem.

Bytt objektiv, og gjør det samme en gang til.

Ligger driten på samme sted på bildet er det sensoren.

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert ikke støv i objektivet, men det ser ut som støv på sensoren - noen av flekkene er litt ulne, og ser definitivt ikke ut som digitale artefakter.

Har du aktivert sensorrens for hver gang du slår av kameraet?

Edit: jøss...50mm og f/4 så jeg nå... Da virker det merkelig, men ville like vel sett etter søv før jeg gjorde noe annet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det er helt sikkert ikke støv i objektivet, men det ser ut som støv på sensoren - noen av flekkene er litt ulne, og ser definitivt ikke ut som digitale artefakter.

Har du aktivert sensorrens for hver gang du slår av kameraet?

Edit: jøss...50mm og f/4 så jeg nå... Da virker det merkelig, men ville like vel sett etter søv før jeg gjorde noe annet.

Jeg har forsøkt å ta bilder av hvite flater, himmel har det vært dårlig med her i det siste. Kan ikke si at jeg ser noe støv.

Det jeg stusser på, det er at dette bare vises på himmelen i bildet - det høres kanskje rart ut, men jo mere jeg ser på bildet, jo mere blir jeg overbevist at de svarte prikkene er stjerner.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det ser ut som "artifacts" forårsaket av for hissig oppskarping. Hvis du ser ekstra nøye nederst på den røde delen av fyrtårnet kan man vel se enkelte flekker her også?

Jeg har aldri sett stjerner dukke opp på himmelbilder på denne måten.

Lenke til kommentar
Flere som tror jeg ser stjerner?

Når ble stjerner svarte da (bortsett fra de som har supernovet fra seg og blitt til svarte hull)? Holder en knapp på sensorstøv til det er motbevist.

*kremt*

Da har jeg sammenlignet to bilder av omtrent samme utsnitt, og prikkene flytter seg ikke relativt til bildeflaten. Med andre ord er det ikke noe i scenen disse prikkene kommer av. Men selv med lite oppskarping forekommer disse, og jeg syns de er veldig små, type 1x1px til å være støv. Likevel skal jeg teste litt mot himmel i morgen, før og etter rens, og/eller sensor-clean.

Lenke til kommentar

Funker sikkert flott på D300, men D700 (og D90) har ikke dette menyvalget.

Kan bekrefte at dette valget er fjernet fra menyen til D700 (på samme måte som for D60). Hvorfor dette valget har blitt gjort er for meg et mysterie (samme for både EU/Nordic og USA modellene - ingen differanse). Eneste som hjelper er å sende massiv sytemail til Nikon support :) Både D3 og D300 har dette menyvalget heldigvis (praktisk når man er ute på reiser og har glemt kortleser). Jeg for min del kvittet meg med D700 siden D3+D700 var bortkasta.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...