problemer Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Saken er som følger: Jeg kjøpte ett hus i fjor som ett renoveringsobjekt, og begynte en omfattende renovering. I rapporten til Anticimex står det at alt av flytende gulv må byttes pga høy fuktighet. Jeg begynte å grave ut sandavjevningen og oppdaget nå at det er svartsopp og sopp i ene veggen. I forsikringspapirene står det at jeg har dekning for sånt, men spørsmålet er: Kommer jeg noen vei med dette, eller er dette noe jeg må koste selv? Trossalt så har det ikke vært noe sopp eller fuktighet i veggene da jeg hadde opp deler av gulvet i fjor sommer, enda det stod at alt var bløtt. Rapporten er basert på noen målepunkter på bad og inne på tilstøtende rom til det nå er blitt råteskader på under 1 år. Ifølge rapporten var det sånn allerede før jeg kjøpte huset, men dette er noe som begynte for ca 4 uker siden. Noen som har noen tips, eller er det bare å svi visakort og kaste seg rundt? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Du spør altså om du kan kreve at forsikringsselskapet dekker tapet forbundet med utarbeidingen av råteskader i den ene veggen? Du skriver at forsikringspapirene gir deg dekning for dette (skjønt du må åpenbart være i tvil om dette). Kan du sitere den relevante teksten fra disse papirene? Har du forresten forhørt deg med forsikringsselskapet? Endret 30. juli 2008 av frevild Lenke til kommentar
problemer Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Du spør altså om du kan kreve at forsikringsselskapet dekker tapet forbundet med utarbeidingen av råteskader i den ene veggen? Du skriver at forsikringspapirene gir deg dekning for dette (skjønt du må åpenbart være i tvil om dette). Kan du sitere den relevante teksten fra disse papirene? Har du forresten forhørt deg med forsikringsselskapet? Jeg er bare itvil om dette er noe som eventuelt gir dekning hos forsikringsselskapet, eller dette er noe jeg må bekoste selv. I rapporten til Anticimex så står det ikke noe om dannelse av svartsopp, og rapporten er noen år gammel nå, huset stod tomt i ca 1 år før jeg kjøpte det og rapporten ble laget før det igjen. Utover dette så forsåvidt fukt vært ett problem lenge, men svartsoppen kom ikke før i år, og i området der jeg har funnet soppen, så var det tørt for 1 år siden.... Lenke til kommentar
frevild Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Om forsikringen dekker det eller ikke, beror på hva forsikringen sier den skal dekke. Jeg kan ikke vurdere dette uten å vite hva som står i papirene. Det enkleste og mest åpenbare for ditt vedkommende er å kontakte forsikringsselskapet. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 I vilkårene i min forsikring (Gjensidige) står det at de dekker skader av råtesopper som har oppstått etter at forsikringen tredde i kraft. Det står også at skaden skal sjekkes av takstmann (via Norsk hussoppforsikring eller noe sånt), og at arbeidet skal utføres av fagfolk. Enkleste er å ringe forsikringsselskapet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå