Gå til innhold

Delvis løst 2,5 år uten lappen. 2 år igjen

problemer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er i det minste bra.

Jeg synes det er litt strengt med inndragelse av førerkort i tillegg til Forelegg og fengsel...

Ettersom trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt og du tar det opp velger jeg å gå litt OT.

Hva er det i dine øyne som kvalifiserer til en slik straff? Hva synes du hadde vært passelig i dette tilfellet?

Regner forresten med det er denne saken det er snakk om:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=909216&hl=

Lenke til kommentar

Det blir jo skjønnsmessig vurdering fra sak til sak, men jeg synes inndragekse av førerkortet er greit, men både forelegg og fengsel er ille IMHO :)

Med en promille på 1,4, og kjøring som ikke direkte satte andre i fare, synes jeg denne "trippelstraffen" er litt drøy.. Fengsel eller et klekkelig forelegg får holde...

Om det derimot er kjøring som direkte setter andres velvære i fare, synes jeg det er lite med knapt en mnd i fengsel. Synes fyllekjøring av det kalibret bør føre til lengre inndragelse av lappen også...

Lenke til kommentar
Hva er forresten tungtveiende grunn?

Svarer på denne siden jeg ikke kunne se at noen andre har gjort det.

I praksis så er tungtveiende grunner slike ting som at du lider av alvorlig sykdom og av den grunn er avhengig av lappen eller lignende. Det er i praksis SVÆRT vanskelig å få gjennom det å få lappen tilbake grunnet såkalte tungtveiende grunner. Det skjer ytterst untaksvis at noen får det.

Lenke til kommentar
Det blir jo skjønnsmessig vurdering fra sak til sak, men jeg synes inndragekse av førerkortet er greit, men både forelegg og fengsel er ille IMHO :)

Vel hvis alternativet er å sone lengre ville nok de fleste valgt en kombinert forelegg/fengselspakke, eller rett og slett "betal deg ut av fengsel". Og evner man ikke å betale så må man vel såvidt jeg vet "sone" boten, subsidiær fengselsstraff er et ord jeg har lest.

Lenke til kommentar

I praksis så er tungtveiende grunner slike ting som at du lider av alvorlig sykdom og av den grunn er avhengig av lappen eller lignende. Det er i praksis SVÆRT vanskelig å få gjennom det å få lappen tilbake grunnet såkalte tungtveiende grunner. Det skjer ytterst untaksvis at noen får det.

Altså finnes det ikke håp for meg....

Lenke til kommentar
Det sto i domspapirene at ved "gjenerverv" må jeg ta fullstendig ny førerprøve.

Hva menes med dette?

Teori OG oppkjøring.

Det betyr at du må ta oppkjøringen på nytt.

Om han bare trenger oppkjøring, ville det stått; "må avlegge ny delvis (praktisk) førerprøve,"

Lenke til kommentar
Det sto i domspapirene at ved "gjenerverv" må jeg ta fullstendig ny førerprøve.

Hva menes med dette?

Teori OG oppkjøring.

Det betyr at du må ta oppkjøringen på nytt.

Om han bare trenger oppkjøring, ville det stått; "må avlegge ny delvis (praktisk) førerprøve,"

så for meg så betyr dette teori på b c og ce + oppkjøring?

Lenke til kommentar
så for meg så betyr dette teori på b c og ce + oppkjøring?

Jeg vet ikke, men vil anta at for å få tilbake CE må du ha oppkjøring med CE. Men om man kan ta en oppkjøRCE uten å ha B og deretter C vet jeg ikke om er mulig. Det var det jeg lurte på litt lengre oppe i diskusjonen.

Lenke til kommentar

Altså finnes det ikke håp for meg....

Tror nok ikke det nei. Har hørt om ETT eneste tilfelle der en fikk det igjennom. Han bodde langt fra allfarsvei og dattera måtte på dialyse flere ganger i uken og det var ikke bestandig kapasitet til at hun kunne bli hentet av drosje/sykebil. Det sier litt om hvor tungtveiende de grunnene må være

Lenke til kommentar
Det betyr at du må ta oppkjøringen på nytt. Husk at du da må ta oppkjøringen på det tyngste kjøretøyet, ellers får du bare de som er lettere tilbake.

Hvis man mister lappen på denne måten hvilke oppkjøringer må man ta på nytt da?

Holder det å ta C, så får man også CE tilbake?

Eller må man først ta B, så C og tilslutt CE?

Må man ta alle teoriene om igjen?

Da er også dette løst, bare ca 2 år igjen....

Man tar teori på CE og oppkjøring på CE så får man igjen alt.

En teori, en oppkjøring....

Og jeg må lære meg lastberegning igjen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...