Gå til innhold

Hjelp til å lære php?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har drevet lenge med HTML, og jeg har lyst til å komme meg videre, og lære PHP. Har prøvd mange ganger, men finner ingen norske sider hvor det står mye om php, jeg finner bare små artikler om enkelte ting (liker å starte på mitt språk.) Det starter ofte med at jeg finner en guide om PHP, men jeg leser det samme hele tiden. Altså, jeg finner alltid guider om: "Hva er PHP?" og det er alt. Jeg vet det finnes engelse komplette guider, men jeg gir alltid opp, fordi det virker så komplisert, og som sagt ikke er på norsk.

Det hjelper heller ikke søke etter "Hvordan lage en funksjon i PHP, som gjør bla, bla, bla..." Da må jeg i så fall søke på kun "Hvordan lage en funksjon i PHP?"For så vidt jeg forstår må man forstå helheten i PHP, og man kan ikke lære av å se på/øve seg på enkelte funksjoner, for så å skjønne hvordan det henger sammen? I så fall er det rart det er så vanskelig å finne en og en funksjon som er scriptet. Det er slik jeg liker å lære, å se på hva andre har gjort, for så å prøve meg.

Takker for alle svar. ;P

Endret av Jonas9300
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og sikkert mange andre her svarer gjerne på spørsmål. Men vær gjerne litt mer konkret. Det tar litt tid å gå gjennom alt jeg kan om php.

Jeg foreslår at du finner på et lite projekt som ikke er for komplisert så kan du spørre ettervert som du får problemer.

Ta også en titt på http://www.phpguiden.net/

Hvordan lage en funksjon:

function helloWorld() {
print 'Hello World';
}

Funksjoner starter med ordet function fulgt av funksjonsnavn og paranteser. I parantesene kan man ha argumenter til funksjonen, slik at man kan gi data til innholdet i funksjonen. Innholdet i funksjonen ligger i krøllparanteser eller hvadetnåheter {}. Innholdet er en såkalt kode blokk som kan inneholde all mulig php kode untatt class så vidt jeg vet. Man kan faktisk ha funksjoner inne i funksjoner. Drupal er et cms som utnytter den muligheten. Det er ikke vanlig i andre programmeringsspråk så vidt jeg vet.

function printWrapper($msg) {
print $msg;
}

Denne funksjonen tar et argument og printer det. Print i php betyr at noe printes til kildekoden til siden kan man si.

så:

printWrapper('Hello World');

vil gjøre nøyaktig det samme som:

helloWorld();

En funksjon har ofte også intærne variabler som kun kan benyttes inne i funksjonen.

function internalVars() {
$internal = 0;
while ($internal < 10) {
	 print "$internal <br />\n";
	 $internal++;
}
}

Det som vil skje er at $internal variabelen settes til 0, while løkken vil starte og sjekke om $internal er lavere en 10. Så lenge den er lavere en 10 vil den utføre det som står inne i while løkken. Altså printe verdien av $internal pluss <br /> og en linjeskift (\n). \n fungerer kun innenfor "". Det samme gjelder variabel verdien. Hadde jeg skrevet '$internal'. Ville jeg ikke fått verdien men nøyaktig det jeg skrev.

For hver gang linjen blir skrevet ut legger jeg til 1 på $internal med:

$internal++;

Det er det samme som å skrive:

$internal = $internal + 1;

eller:

$internal += 1;

Ettervert vil $internal nå 10 og while løkken vil stoppe.

Funksjoner kan også ha returverdier.

function returnSomething() {
return 'Something';
}

print returnSomething();

Her vil funksjonen returnere strengen 'Something' og den vil bli printet ut. Returverdien kan være av hvilken som helst type (null, boolean, integer, string, array eller objekt).

red:

Mulig jeg missforstod litt og du kan alt om php function allerede.

Jeg har lært programmering på egen hånd og det spiller ikke så stor rolle hvilket programmerings språk man bruker. Det er selvfølgelig store forskjeller ved enkelte språk, men også store likheter. Stort sett er det syntaks som er forskjellen og om språket er objektorientert eller prosessorientert (ser bort fra logisk programmering). PHP er begge deler.

Måten jeg har lært på er å prøve å feile. Har ikke lest så mye kode for å prøve å forstå. Har heller prøvd meg selv på forskjellige oppgaver.

Trenger du en oppgave kan du forsøke å lage en form som lagrer informasjon til en database. Da trenger du også litt grunnleggende forståelse for databaser.

Er det litt for avansert kan du starte med noen løkke oppgaver. For eksempel lag en side som viser en tabell over tallene 1 til 20, hvor annenhver linje har ulik farge.

Du kan gjøre det samme men la brukeren definere start-tall og slutt-tall via url.

www.example.com/loop.php?start=10&stop=20

For å hente verdiene i php scriptet bruker du $_GET['start'] og $_GET['stop'].

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar

Sett deg delmål. Jeg foreslår først at du prøver å lage et counterscript. Sånn som viser hvor mange ganger siden har blitt vist.

Deretter kan du prøve å lage en gjestebok. Videre prøv å lag en enkel logginn, hvor brukernavn og passord er hardcoded inn i scriptet.

Php er utrolig enkelt bare du forstår basics, du kan gjøre så mye med så lite kode.

Lenke til kommentar
Sett deg delmål. Jeg foreslår først at du prøver å lage et counterscript. Sånn som viser hvor mange ganger siden har blitt vist.

Deretter kan du prøve å lage en gjestebok. Videre prøv å lag en enkel logginn, hvor brukernavn og passord er hardcoded inn i scriptet.

Php er utrolig enkelt bare du forstår basics, du kan gjøre så mye med så lite kode.

Det er faktisk akkurat slik jeg begynte med PHP også. Jeg hadde en hjemmeside som jeg ville ha en teller på, men jeg syntes alle ferdigløsninger så så utrolig cheezy ut. Begynte med å kikke litt på ferdige tellerscript og tilpasset kodene til hjemmesiden min. Deretter lagde jeg et enkelt script for et bildegalleri, og senere en flatfilbasert gjestebok. Jeg anbefaler at du prøver deg på dette foreløpig, og laster ned ferdige script der du ser hvordan andre har løst det. Husk også å slå opp i manualen hver gang du ser noe du ikke skjønner helt i de ferdige scriptene, og prøv til slutt å skrive scriptet helt på egenhånd, kun med hjelp av PHP-manualen.

Å lære ved prøve- og feilemetoden kan være tungt i begynnelsen, men så fort PHP-syntaksen sitter i fingrene og du ikke lenger begår nybegynnerfeil som å glemme å avslutte statements med semikolon o.l., så vil du merke at utviklingen går mer og mer av seg selv. Det er alltid tungt å komme i gang, men jeg lover deg at det er verdt strevet når du har holdt på med det en stund.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Er ikke nødvendig å hoppe rett på funksjoner. Jeg begynner alltid med

echo 'Hello world';

Har funnet ut at det er greit å ha prosjekter når man skal lære. Sett deg ned å prøv å lag en gjestebok, ja jeg vet det er veldig standard, men god læring er det også.

Jeg ville anbefale å begynne med det grunnlegende.

1. Variabler

2. Print/echo

3. Løkker

4. Funksjoner

Lenke til kommentar
Nå hvet jeg ikke om noen har nevt det men, hvor kan jeg skrive inn php'ene mine å teste di om de virker? Laste ned PHP eller noe? Egen server?

Takk for svar

Jepp, det er ekstremt nyttig å ha en testserver lokalt for å lære seg PHP kjapt og enkelt. Jeg anbefaler XAMPP, den går kjapt å installere og har alt du trenger for å lære deg PHP og MySQL. :)

Lenke til kommentar
Jeg begynner alltid med echo 'Hello world';

Etter min menig er det helt teit, og bare skrive "Hello World".

Mitt tips:

- Start med variabler.

- Lær deg grunnlegende funksjoner i php, sånn som strlen, strlower, if, else, isset, while, funtion.

- Lær deg $_POST, og $_GET.

Det er også lurt å lære seg litt MySQL, det er veldig lett. (grunnlegende)

Så kan du begynne å programere ting.. Enkle funksjoner, med POST og GET.

Så kan du gå over til litt mer avanserte ting, gjestebok, forum osv..

Endret av creAtiive
Lenke til kommentar
men hvorfor begrense seg selv med PHP. ta steget direkte til perl og kom igang med et skikkelig script språk..ta en titt på http://search.cpan.org/ for motivasjon.

Jeg tror det er lurt å begynne et sted, og jeg vet ikke om Perl er språket som er mest egnet for å motivere nybegynnere innen programmering. Slik jeg ser det er det betraktelig enklere å komme i gang med PHP, både språkmessig og med tanke på dokumentasjonen på PHP.net.

Mottoet til Perl ("there's more than one way to do it") og oppbygningen av språket tror jeg er noe av det som gjør Perl dårligere egnet for nybegynnere, også om man senere ønsker å gå over til f.eks. PHP. Om en nybegynner googler etter tutorials til perl, så vil hvert eksempel på å gjøre nøyaktig samme ting se forskjellig ut, fordi det er så mange måter å gjøre det på. Sånt er bare forvirrende. Hvis man også begynner å venne seg til å f.eks. ikke bruke parenteser rundt parametre, o.l. så blir overgangen bare større hvis man senere ønsker å bruke PHP. I tillegg er det ekstremt enkelt å skrive verdens mest uoversiktlige kode i perl, og som nybegynner uten struktur på sånt tror jeg det beste er å velge et språk som verken er for strengt eller for sløvt når det gjelder syntaks og antallet måter man kan gjøre samme ting på.

Jeg tror PHP har blitt så populært som begynnerspråk på grunn av dette. PHP er strengt nok til at man uansett får en viss struktur på koden sin, men også slapt nok til at man slipper å få presentert en feilmelding for annenhver linje med kode man skriver.

Misforstå meg rett - jeg vet at perl er et godt språk med svært mange muligheter, men om det er det beste å begynne med som fersk programmerer er jeg mer usikker på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...