kj_ Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Jeg vil definere meg som en amatör, sA jeg har et spörsmAl. Etter alt det pratet om å ta bilde av lyn, kommer det opp et spørsmål. Man sier at man må ha lang lukkertid, men når jeg prøver å bruke det, så blir hele bildet helt blendet (hvitt). Hvorfor blir det det, og hvordan kan jeg ta bilder med lang lukkertid, uten at hele bildet blir hvitt? Kan jeg ikke ta bilder i dagslys? Jeg bruker et kompaktkamera (Canon IXUS 960 IS) Endret 30. juli 2008 av kimjonas Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) bildet ditt blir utbrent, for å kunne bruke lang lukkertid må du enten ha liten blenderåpning, aner ikke om du kan sette den manuellt på ditt kamera, eller man kan bruke filter, men tviler sterkt på at ditt kamera har filtergjenger heller. kameraet er rett og slett ikke beregnet på den typen bruk og jeg tror nok du er prisgitt tilfeldigheter og hell Endret 30. juli 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 hmm Siden det er mulig å ha opp til 15 sek lukkertid, så må det være mulig å bruke det. Eller? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Hm... prøvde noe nytt nå, så nå viser det seg bildene som blir tatt i dagslys, blir helt "utbrent", mens bilder tatt i mørkere omgivelser (eks. inne i et rom som er litt mørkere enn en vanlig stue) går bedre. Hmmf. Ingen innstilling som gjør at jeg kan ta bilder ute? Ikke en gang med lukkertid 1 sek fungerer utendørs i dagslys. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 har du sjekket hvilken ISO kameraet er innstillt til? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg prøvde litt forskjellig. Alt fra 200 til 1600. Hva bør jeg ha, når jeg har såpass lang lukkertid? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Okei. Tusen takk for svar, SirAmp. Skal virkelig prøves ut. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg tviler på at du vil kunne ta godt eksponerte bilder i daglys med 15sek lukkretid uansett. Med en så lang lukkertid vil det bli tatt inn for mye lys, og bildet ditt blir utbrent. Prøv på kvelden eller natta. Forøvrig, om du kan justere blenderåpningen din (et tall med f foran, f.eks f/4.5), så sett dette tallet så høyt som mulig, da blir blenderåpningen mindre, og du slipper inn mindre lys. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Forøvrig, om du kan justere blenderåpningen din (et tall med f foran, f.eks f/4.5), så sett dette tallet så høyt som mulig, da blir blenderåpningen mindre, og du slipper inn mindre lys. Vel, vet ikke på dagens kompakter, men jeg tviler sterkt på at han klarer å blende ned lengere enn til 8. Det betyr teoretisk på 100 ISO en eksponering på 1/500s på høylys dag og ned mot 1/30 rett før solnedgang. Så her må man nok ta kvelden til hjelp, evt sette på kraftige ND-filter.. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 skal du klare dette, noe jeg ikkje ser vitsen med, må du ha filtre, og det tror jeg ikkje finnes til kompakt, men hvem vet. jeg vil snu på flisen. ofte når jeg tar bilder med A på hjulet i sollys, blir kameraet lurt av det sterke lyset, og gir for lyse bilder. løsningen er å gå på manuell, og sette ned shutter speeden. Det er problemløsning, og ikkje å finne problemmer som jeg ser du gjør her. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Forøvrig, om du kan justere blenderåpningen din (et tall med f foran, f.eks f/4.5), så sett dette tallet så høyt som mulig, da blir blenderåpningen mindre, og du slipper inn mindre lys. Vel, vet ikke på dagens kompakter, men jeg tviler sterkt på at han klarer å blende ned lengere enn til 8. Det betyr teoretisk på 100 ISO en eksponering på 1/500s på høylys dag og ned mot 1/30 rett før solnedgang. Så her må man nok ta kvelden til hjelp, evt sette på kraftige ND-filter.. Eller skyte gjennom noen sveisebriller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå