Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

lav hastighet på ADSL2

Anbefalte innlegg

hei,

Jeg bruker Speedtouch 516 med ADSL2 20mbit.

Men min tilkoblingshastighet er ifølge ruteren bare 9.515 kbps ned og stakkarslige 309kbps opp. naboen min i 1. etasje bruker combitel, men får 15mbit/1mbit. kan fint leve med en slik flott ned-hastighet, men 30kB/s upload begynner å bli litt plagsomt -_-

Jeg bor i 2. etasje i et _gammelt_ hus på danmarksplass, rundt 800 meter fra nærmeste sentral tror jeg - så det skulle ikke være noe problem. jeg har modemet tilkoblet i 2. etasje, og telefoninntaket er vel i kjelleren vil jeg tro.

jeg vurderer å prøve å sette opp modemet i 1. etasje, eller så nærmt inntaket som mulig, for så å strekke en TP-kabel rett opp til PC-en min.

det er rart at download-hastigheten min er såpass høy i forhold til upload-hastighet. er det noen som kjenner seg igjen i situasjonen min?

jeg har ikke lyst å betale en montør fett med penger for å se på problemet uten videre. siden om jeg er heldig blir det fiberinternett om noen måneder. har snakket med Nextgentel-kundeservice et par ganger, men de finner ingen feil hos seg.

setter pris på all hjelp!

linje-informasjon fra ruteren min:

"Oppetid: 0 dager, 0:30:21

Modulasjon: G.992.5 Annex B

Båndbredde (Opp/Ned) [kbps/kbps]: 309 / 9.515

Data Overført (Sendt/Mottatt) [MB/MB]: 9,53 / 18,00

Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 13,0 / 19,5

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 37,0 / 24,0

SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 10,0 / 10,0

Leverandør ID (Lokal/Fjern): TMMB / BDCM

Tap av Framing (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av Signal (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av effekt (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av Link (Fjern): 0

Feil sekunder (Lokal/Fjern): 8.257 / 0

FEC Feil (Opp/Ned): 1.307 / 7.732

CRC Feil (Opp/Ned): 109 / 90

HEC Feil (Opp/Ned): 124 / 72"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 i støymarginer er jo ikke veldig bra akkurat, så jeg ville forsøkt å sette modemet nærmest inntaket som du sier. JEg har og NgT men har bra upload, men jeg har dårligere støymarginer enn deg (ST546i modem)

linjen min er 2898 ifra sentralen og tråddiameter er noen steder under 0,6 mm

Oppetid: 3 dager, 17:37:14

Modulasjon: G.992.5 Annex B

Båndbredde (Opp/Ned) [kbps/kbps]: 968 / 5.836

Data Overført (Sendt/Mottatt) [KB/KB]: 0,00 / 4,00

Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 13,0 / 0,0

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 28,0 / 47,0

SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 9,5 / 9,0

Leverandør ID (Lokal/Fjern): TMMB / µ

Tap av Framing (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av Signal (Lokal/Fjern): 1 / 0

Tap av effekt (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av Link (Fjern): 0

Feil sekunder (Lokal/Fjern): 45.295 / 0

FEC Feil (Opp/Ned): 0 / 5.619.481

CRC Feil (Opp/Ned): 0 / 30.771

HEC Feil (Opp/Ned): 0 / 26.826

ser jo med en gang her at jeg har 0 feil på opplasting, men utrolig mye på nedlasting. Aner ikke om det har mye å si, vet ikke engang om denne forskjellen er pga forskjellige DSLAM (mulig jeg er på atm dslam og du på ethernet dslam) eller forskjellige modem. nå har jo du også bare målt over 30min og jeg 3 dager da

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Gi meg din adresse eller fast-telefon nummer så skal jeg grave opp kapaks data på linjen. Det bør hjelpe oss mye for å finne ut om det er grunn til å tro at signalet burde være bedre eller ikke. På 800meter så ville jeg tro det skulle vært bedre, men det kan være ganske så individuellt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Støymarginen har lite å si hvis vi ikke har leverandørens specs. Hvis utstyret fra ISP er satt til å justere automatisk mot en SNR på 10 dB så leverer jo linjen fint.

Se heller litt på

Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 13,0 / 19,5

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 37,0 / 24,0

De verdiene er ikke så bra. De fleste modem stopper ved +20dBm ut effekt, så her pusher modemet på alt det kan for å få til 9mbit, og hvis linjen er ca 800m som han sier så tyder det på dårlig kabel, med mye støy (gammel kabel med 0,4mm) noe som også viser seg på linjedempingen (husker ikke helt omregningen, men trur det var dBm/12,7 for å se ideal tall for en bra linje med 0,6mm)

Så denne 0,4 linjen ser mao ut som den er 2,67km opp og 1,89km ned (igjen, mulig jeg husker feil i utregningen)

Lenke til kommentar

her var det jeg fannt på linjen som er relevant:

Linjen har produktet analog telefoni

Total linjelengde inkludert inntak: 629 meter

Lengde på inntak: 6 meter

Tråddiameter: Ukjent, valideres som 0,4 mm eller lavere

Mulig produktklasse: ADSL 14432/800

Mulig produktklasse 14432/800 er den høyeste klassifiseringen som telenor setter på linjene når de måler dem, så det betyr at linjen er "garantert" til å tåle en brutto på 14432/800 (tilsvarende ca 12Mbit netto), men sansynligvis går det nok også en del over dette sidne telenors egne måinger er veldig konservative/pessimistiske.

Kort sagt er det gode nyheter for deg Eirik, for dette indikerer at det er noe "feil" ett eller annet sted som kan fikses, altså at ikke bare linjen er dårlig pga. generellt dårlige forhold.

Steg #1: Gå grundig over all kabling fra "DSL" uttaket på ruteren og inn til vegg-kontakten. Sjekk gjerne hele veien til førsteinntaket i huset om du har peil på det, men 99% av koblingsfeil ligger på veien mellom ruteren og veggkontakten. Hvis du bruekr spliter så test også uten og se om snchastigheten endres noe betydelig (ikke bruk telefonen mens du har av splitteren i så tilfelle).

Steg #2: kontakt ISP dersom du ikke finner noen feil hos deg, og de vil hjelpe deg å finne ut av det. Telenor sitt kobber er i dette tilfellet som sagt garantert til 14432/800, så det kan være lurt å påpeke dette slik at de som skal hjelpe deg så du får hjelp på riktig ting. Det virker sansynlig at de du har snakket med tidligere rett og slett ikke har oppdaget dette evt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...