Gå til innhold

samsung syncmaster 226bw, RTA problemer

THx1138

Anbefalte innlegg

Hei,

kjøpte denne skjermen for et år siden og eer stort sett fornøyd. Det er min første LCD skjerm så jeg var litt skeptisk til å gå over til dette siden jeg spiller en del. Men mine erfaringer har vært gode. Nå virker det helt bak mål å prøve en CRT skjerm. Prøvde min gamle crt-skjerm for noen uker siden bare for å sjekke hvordan den egentlig var og herregud. Fatter ikke hvordan jeg kunne bruke den, den var jo så uklar var som om skjermen var tilgriset med vaselin :o

Uansett, problemet mitt noe som jeg ikke fant ut av før for noen dager siden er dette: RTA.

Mange kjenner nok til dette. Som jeg skjønner det skal dette gjøre at skjermen får en lavere respons tid. I dette tilfellet fra 5 til 2ms. Denne funksjonen kan man velge om man vil ha av eller på, logisk ikke sant? Problemet er at når RTA er på, kan du få små 'artifacts' når du ser på visse gråfarger. Dette trodde jeg kun var 'bugs' i skjermen, men disse forsvinner også når du deaktiverer RTA. Etterslepet med RTA av, synes jeg er bedre/behagligere enn med RTA på. Men det skal vise seg å være mer komplisert enn det.

Det går nemlig ikke ann å deaktivere RTA ved default, dvs. du kan deaktivere RTA, men så snart du restarter maskinen eller slår av skjermen, resetter den seg til å ha RTA på når du igjen slår den på. Hvorfor man på død og liv skal ha RTA på som default fatter jeg ikke. Man skulle da kunne deaktivere dette, eller la RTA være AV ved default. Har sjekker på nettet men ikke funner noen løsning på dette problemet.

Vet også at det finnes flere versjoner av denne skjermen; S, A og C. I mitt tilfelle står det ingen av disse på skjermen. Etter at denne 'nyheten' om at Samsung har gitt ut flere forskjellige typer av denne skjermen, har de valgt å ikke trykke hva slags versjon man faktisk sitter ved. Det eneste jeg vet er at denne skjermen ble bygd i juni/juli 2007.

Så for å gjøre en lang historie kort; Hvordan kan man deaktivere RTA slik at man ikke hver gang man restarter maskinen/eller slår den av, må gå inn i menyen for å slå av dette våset?

Her er mer info om skjermen:

http://www.hardware.no/artikler/samsung_sy...ter_226bw/39652

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Mange takk.

-1138

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk skjermen min for 2 dager siden og jeg merket dette problemet med en gang, så når jeg da skrudde av RTA ble det jo selvsagt bedre som du og alle andre sier.. Men min var fortsatt av når jeg skrudde på pc'n i dag tidlig, vet ikke om det fordi jeg har en nyere versjon av skjermen enn deg, eller pga en nyere driver? ikke vet jeg.. Du kan jo prøve å laste ned en ny driver, det kan jo ikke skade.

Lenke til kommentar

Hei, takk for kommentar.

Det er jo flott at du ikke har dette problemet. Går vel da ut i fra at problemet gjelder eldre modeller da, min ble kjøpt i juli/august i fjor.

Har prøvd de driverne som ligger på samsung sin side, de er fra 01.12.2006(de eneste jeg fant).

Hvis du har andre drivere som er nyere hadde det vært fint om du kunne poste en link til de, hadde vært bra å kunne prøvd de.

Men er likevel redd for at dette gjelder de gamle modellene og at de har rettet dette i ettertid.

Igjen, takk for svar:)

-1138

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...