Katana-Bob Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Hei! I sommervarmen har jeg begynt å få litt problemer med XPS M1330 laptopen min. Når jeg spiller 3d spill, spill som egentlig ikke skal være det grann krevende (Sherlock Holmes vs. Arsene Lupin) kan maskinen bare skru seg av. Jeg mistenker overoppheting, men maskinen kan da vel ikke være bygd slik at den ikke tåler load i romtemperaturer over 25 grader! Stakkars alle dem med en m1330 i varmere strøk enn Norge! Jeg fikk også min første BSOD i den siste varmetiden, men jeg er ikke sikker på om det er på grunn av temperaturene 1. Bør jeg være bekymret? Jeg har hørt om mange som snakker om at 8400 GPU'ene er feillaget, slik at de går varm lett og må erstattes. Bør jeg bare ringe support og få meg et nytt hovedkort og GPU med det samme, eller er det å gå for langt? 2. Bør jeg ikke kunne forvente at maskinen kan spille spill, selv om det er litt varmt og fuktig i luften? Når jeg skriver dette (surfeforhold) er temperaturene slik (målt med HWMonitor): GPU - 71 grader C ACPI - ~60 C CPU - ~60 C HD - ~40 C I spill er GPU godt over 90 grader C... er det skadelig? Edit: Bruker A12 bios'en og 167.45 driveren fra laptopvideo2go.com Endret 30. juli 2008 av Katana-Bob Lenke til kommentar
Munty Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Jeg har også en XPS laptop som er glovarm. Jeg har nå fått bytta skjermkortet 3 ganger og hovedkortet en gang. Det er nesten garantert på grunn av varmen, så jeg skaffa meg en USB vifte stasjon/greie/ting/WATVER til å sette pcen på. Så jeg tror kanskje du burde ringe kundeservice. EDIT: Skjermkortet og hovedkortet ble ødelagt av varmen så jeg måtte bytte det. Endret 5. august 2008 av Munty Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Nvidia skal visstnok slite med at skjermkortene blir for varme og ødelegger hk/skjermkort når de varmes opp og kjøles ned gjentatte ganger. Det er faktisk bare positivt at det er litt fuktig luft. Fuktig luft transporterer varme bedre enn tørr luft. Det skal visstnok finnes en ny bios som setter viftene til å gå på tilnærmet max hele tida som skal holde bærbare kalde nok... Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Ja, det tror jeg er den siste biosen - a12 - som gjør at viften går hele tiden. Nå prøvde jeg igjen...ACPI (vet egentlig ikke hva det er) lå også rundt 90 grader da jeg startet opp maskinen igjen etter en såkalt "thermal shutdown". Begge kjernene i CPU lå også på 90 grader C... er ikke det alt for alt for mye? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Det er ganske for mye. Dataen tåler det men den har ikke godt av det. Heller ikke beina dine når du har den på fanget. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 CPU på 90 grader er alt for mye ja! CPU på min M1330 lå på 60-70 grader etter noen timers spilling. (GPU på 103-105!!) Oppgraderte bios og skjermkort-driver og nå ligger jeg på 85-89 når jeg spiller. Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Men er det noe galt med maskinen min, eller må jeg forvente at den er så varm når det er litt varmt i været slik som det er over hele Norge nå? Maskinen oppførte seg ikke slik før varmebølgen kom. Er det god nok grunn til å bytte om den bare går varm om sommeren? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Sommeren varer lenge nok den så ja. Lenke til kommentar
jokke555 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 trur skjermkortet tok kvelden tidligere i natt på min xps får ikke opp bios bilde når den starte så regne me at det er den som er feil... får man norsk suport når det er hardwarefeil? eller må man snakke med dem i India i flere tima mens dem ikke finn ut hva som er feil? Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Vel jeg sendte en mail, og to dager senere fikk jeg høre fra Tyskland at jeg skulle kjøre diagnostics og uansett om jeg fant feil eller ikke, skulle jeg få byttet viften og hovedkortet, siden grafikkortet visst var integrert på hovedkortet. Hørtes ikke ut som om han forventet å finne noe, og for det er jeg glad. Har hørt at det er en del ting som skurrer med m1330 temperaturmessig. Han spurte om adresse og telefonnummer og slikt. Kan jeg bare sende det over mail til samme mailadressen? Mailen hans var noe veldig generisk som "no_inspiron_support", så jeg er litt usikker på om det faktisk er hans mail. I tillegg skrev han hele adressen sin med navn nederst, så jeg lurer nesten på om han vil ha det i skrevet form... Lenke til kommentar
Munty Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Når jeg fikk byttet skjermkortet og hovedkortet ringte jeg bare til kundesupport-greia også en dag senere kom en fyr og skifta det. Har en ganske fet forsikring sjønner du. Egentig innebærer det i den forsikringen at uansett hvor i verden jeg er skal jeg få reparert pcen til dagen etter. Dykking i Marianergropa med pcen...? :!: Lenke til kommentar
jokke555 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 ringte dell xps suport i dag. det skal komme en fyr å bytte hovedkort i den på mandag syns fortsatt det er litt rart at man ikke kan snakke me norsk suport når datan er kjøpt hos dell.no... kan man kjøpe ekstra garanti på den? den kommer nok sikkert til å ryke igjen siden dem bytte til samme type hovedkort igjen... Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 ringte dell xps suport i dag. det skal komme en fyr å bytte hovedkort i den på mandag syns fortsatt det er litt rart at man ikke kan snakke me norsk suport når datan er kjøpt hos dell.no... kan man kjøpe ekstra garanti på den? den kommer nok sikkert til å ryke igjen siden dem bytte til samme type hovedkort igjen... Du har 5 års reklamasjonsrett, og ved 3 gangs feil av samme art (opplevelse for deg) så har du rett til å heve kjøpet og i realiteten få tilbake "alle" pengene du gav for maskinen din. Så du trenger ikke noe utvidet garanti. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg hadde også det samme "problemet" med supporten. Datamaskinen er kjøpt fra dell.NO men jeg fikk engelsk support. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå