Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bilstereo, middels prisklasse til Volvo

Anbefalte innlegg

Tenkte å skaffe meg litt anlegg til en volvo 240 før jeg får lappen.

Har ikke så veldig peiling på det her med anlegg men...

Tenkte å kjøpe spiller, 2 x 6x9 som jeg enten skal ha bak passasjersetene eller på sidene foran, spørs om det passer i dørene, en forsterker og muligens en (12") basser.

Har noen spørsmål angående forsterker, det finnes jo 2, 3, 4 kanals forsterkere osv.. hva er forskjellen og hva trenger jeg med tanke på at det bare er 2 høytalere og en basser jeg skal ha?

Og hva vil være best for lydbildet med tanke på plassering av høytalerne?

Og til slutt, hvor mye penger må jeg ut med for å få et middels bra anlegg, skal ikke ha no kjempe greier, vil bare ha god lyd for å spille musikk ;)

Endret av Tomas09
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilstereo er som andre stereoanlegg prismessig: du får det du betalar for.

Personleg ville eg ikkje brukt mindre enn 5k.

Hvis du ikkje vil bruke veldig mykje peng hadde eg satsa på cd-spiller, frontsett (ikkje 6x9), sub og 4-kanals forsterkar.

Angåande forskjellen på forsterkarar betyr dei forskjellige tala kor mange element du kan koble til forsterkaren (unntak: splitting, dersom du f.eks har eit frontsett med diskantar og delefilter, da kan du kjøre 2 hhøgtalarar på ein kanal).

Typisk vil du på eit litt dyrare anlegg gjerne drive sub'en med ei monoblokk, dvs. ein kraftig 1-kanals forsterkar.

2-kanals: anlegg med to høgtalarar og ingen sub.

6x9 har eg passar generelt dårleg framme da du garantert må snekre for å få dei inn.

6x9 i hattehylla er eit greit alternativ dersom du vil bruke minst mulig på anlegget (anbefalast ikke) da dei gir mykje lyd for pengane, men dårlegare kvalitet.

Lenke til kommentar

Tror jeg satser på å ha et par 6x9 i hattehylla, har som sagt ikke tenkt å bruke så mye penger på anlegget (ca. 5-6000)

Skal bort til en bilstereo butikk i løpet av august, de har noen Pioneer høytalere til grei pris.

Er usikker på om jeg vil kjøpe basser enda.

Burde jeg i så fall kjøpe en monoblokk for bassern og en egen 2-kanals for høytalerne?

Og til slutt, er det noen merker jeg burde prioritere foran andre? Med tanke på kvalitet osv..

Lenke til kommentar

Skal du ha 6x9" i hattehylla, blir det istedenfor basskasse... de vil nærmest bare stå i veien for basstrykk fra bagasjerommet, og vil uansett være helt overføldige om deu skal ha basskasse senere. Bedre å spare de pengene da. Foran i dørene passer 4", og du får flere komponentsett i den størrelsen med separat diskant, så du får dem litt høyere opp på dashbord/dør.

Er du ute etter ren HiFi, kommer vel billige Pioneer-høyttalere langt ned på lista. Rainbow er et sikkert kort i så måte. ;)

Burde jeg i så fall kjøpe en monoblokk for bassern og en egen 2-kanals for høytalerne?
Forsåvidt, ja. Gjerne mer praktisk i bruk, egen strømforsyning til hver forsterker gir mer kraft, større fleksibilitet... men en god 4-kanaler (hvor du da brokobler to av kanalene til å drive én subwoofer) er bedre enn en simpel 2-kanaler og en simpel monoblokk, så det er ikke fullt så enkelt heller. ;)
Lenke til kommentar
Så hvis jeg putter inn en av de her på hver side foran og har en 12" basser bak, vil jeg ha et bra lydbilde da? Og vil lyden være bra?

Som sagt så får du det du betalar for, til samanligning bruker mange 30k+ på bilstereo.

Det beste er om du kjenner nokon med anlegg i bilen så kan du høyre på lyden dei får.

Angåande pengeforbruket hadde eg fordelt det noenlunde slik med eit budsjett på 5-6k:

CD-spiller: 1k, forsterker: 2-2.5k, frontsett: 1.2-1.5k, sub: 0.8-1k.

I tillegg må du ha eit kabelsett, ligg på 3-500 for eit greit sett.

Kva element du bør satse på avhenger av kva musikk du vil spille. f.eks er bla. Focal gode på klassisk.

Ta deg ein tur inn på http://www.bilforumet.no/elektronikk-forum/bilstereo/ .

Lenke til kommentar

Har lest litt på bilforumet nå.

Virker som jeg trenger en av disse ISO kontaktene og siden bilen er så gammel.

Jeg spurte litt om hvordan jeg skulle sette opp lydbildet, men de fleste var veldig opphengt i å sette et par 6x9 i hattehylla, men jeg leste også at det var en av de dårlige løsningene, så jeg kommer nok til å gå for 4" foran.

Men setter opp et eksempel på et anlegg etter prisene du sa.

Spiller: 1290,-

Frontsett: 1390,-

Forsterker: 2495,-

Sub: 899,-

Kabelsett: 499,-

+ en ISO kontakt til 150,- og en billig basskasse 500,-

Ville detta fungert bra sammen?

Lenke til kommentar

Ville ha snudd litt på flisa.

Spiller 2-2500k, visst spilleren ikke er bra blir ikke lyden bra heller. Pioneer og alpine er meget brae.

Frontsett 1500k Har personlig falt litt for Focal.

Forsterker 2ch ca 1000k dynabel.

Sub og mono blokk kan man ta etterhvert.

Lenke til kommentar

Bedre å kjøpe litt og litt.

Du får ikke bra lyd med et budsjett på 5000 visst du skal ha full pakke.

Derfor er det bedre å kjøpe inn kvalitets komponenter med en gang å bygge på etterhvert.

Dårlig spiller dårlig lyd uansett hva du kjøper inn av andre komponenter.

Lenke til kommentar
Spiller 2-2500k, visst spilleren ikke er bra blir ikke lyden bra heller. Pioneer og alpine er meget brae.
Vil bare minne om at f.eks. en Pioneer-spiller til 2500,- ikke nødvendigvis har BEDRE lyd enn en Pioneer-spiller til 1000,-, som regel er det samme DA-konverter og annet i lyddelen på spillerene fra billigmodellen og til langt opp på prislista.

Men UTSTYRSNIVÅET er såklart bedre på dyrere spillere, og dermed får man gjerne flere justeringsmuligheter til å manipulere lyden. Men lyden i seg selv blir jo egentlig ikke bedre av den grunn, det bare høres slik ut. Eller hvordan jeg nå skal si dette enkelt. :D

Lenke til kommentar
hmm ja, lurer på å kjøpe bare spiller, frontsett, og en bra forsterker jeg kan ha en basser på seinere også. Hvordan vil lyden være uten basser? Vil det bare være skarp diskant?
Slett ikke, men litt blodfattig i dypet, ja. Forslaget ditt med 4" foran og en 12" bak vil duge det, det kan bli en liten "overgang" i lyden fra der 12"eren slutter til 4"erne begynner, som mange justerer inn ved å sette en 6,5" eller 8" i dørene under 4"erne, og mekke til et lite panel til å feste der. I praksis blir det et 3-veis komponentsett da,

f.eks. Et annet DLS-sett hvor du nok ikke vil savne 12"eren fra dag én ihvertfall.

Lenke til kommentar
(overgang er?)
Damn, som gutten spør da... :) skal gjøre et forsøk, litt usikker på hvilket nivå du ligger på, så forklaringen blir kanskje et overkill i forhold til hva du egentlig vil høre av svar, men andre kan jo ha nytte av litt grunnteori også. ;)

Hørselen vår oppfatter som grunnprinsipp lyd mellom 20-20000Hz. To høyttalere med denne frekvenskurven i et godt dempet rom vil være en ønskedrøm for enhver. Ikke nødvendigvis "verdens beste lydgjengivelse" av den grunn, andre ting enn frekvensgang spiller også inn, men en svært god begynnelse.

Frekvensområdet.jpg

Ikke fullt så enkelt i en bil, det trange og uformelige interiøret med variabel hardhet i materialene forandrer frekvensgangen svært tydelig både opp og ned i volum flere steder i frekvensområdet, og det er noe av jobben med å få best mulig lyd i bilen, å få kontroll over frekvensgangen og få den gjengitt så rett som mulig.

4"ere greier ikke å levere så veldig mye lydtrykk etterhvert som musikken går nedover i frekvens mot bassområdet, den er hverken stor nok i areal eller evner å bevege membranen langt nok ut og inn. Nede på 200-150Hz kan den begynne å få mer enn nok og "ploppingen" begynner, om du har godt med volum på. Derimot kommer 12"eren opp ifra bassområdet med massevis av futt i seg, og akkurat i overgangen hvor 12"eren skal slutte å spille, og 4"eren skal begynne, kan du oppleve en forskjell i "type" lyd, en "hengekøye" i frekvensgjengivelsen, hvor 12"ern og 4"ern spiller dårlig sammen (Og da har vi ikke engang nevnt faseproblemer, når 4"eren har et par meters forsprang på 12"eren i forhold til ørene dine). Kan jo da prøves motvirket med å la 12"eren spille lenger opp i frekvens og oppå 4"eren, men da blir det fort noen artige bi-effekter:

Bassisten f.eks. løper frem og tilbake mellom bagasjerommet og dashbordet, alt etter hvilke strenger han drar soloen på for å si det slik, og man kan nesten lure på om han bytter gitar underveis også. Jo høyere frekvens du hører, jo lettere er det å peke på hvor den kommer fra.

Og at "gutta" gjerne kjører ekstra på med watt til 12"erne bortover for å kjenne at den virkelig lever, gjør ikke akkurat jobben til 4"erne enklere. Derfor kan et par 6,5" i tillegg foran holde igjen bassisten på dashbordet, for å bruke den igjen, mens 12"eren kan fokusere på den aller dypeste bassen du ikke vil høre hvor kommer fra uansett, sånn fra rundt 80Hz og nedover. Om du da i det hele tatt vil savne dypbassen. Et par gode 6,5"ere foran kan du som nevnt klare deg helt greit med, men det spørs jo litt hva slags musikk du hører på til vanlig.

Her er et bilde av endel arbeidsområder til instrumenter og stemmer:

2024_FreqGraph.gif

Jeg skal ikke påstå at du kan oppleve at halve orkesteret løper rundt i bilen din, men jo mer av instrumenter og lyd du kan få forfra, jo bedre er det.

"Harmonics" som de kaller det med de gule grafene, er det vi gjerne kaller "overtoner" og er svært viktige for å høre forskjellen mellom instrumentene, for å si det enkelt. Så selv om frekvensområdet knapt passerer 4000Hz for det meste på lista, og man kan lure på om man således trenger diskanter i det hele tatt, er resten av frekvensområdet oppover mot 20000Hz helt nødvendig for å "få med seg" den riktige lyden av hva som skjer under 4000Hz... At du hører forskjell på en klarinett og en fele som begge drar en 500Hz-tone, skyldes overtonene (og undertoner også, for den saks del), ikke 500Hz-tonen.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Må spørre vettu, har ikke så peil på det her så...

Men jeg skjønte hva du mente nå, hvis jeg går opp til 5.25" høytalere får jeg ned i 50hz, 25hz lavere enn 4", det vil da hjelpe en del? Men hvis det lar seg gjøre har jeg lyst til å prøve å få inn noen 6.5".

Når du sier gode 6.5", hvor mye må jeg ut med for å få et par gode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...