Footy Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Etter alle lynnedslagene i går har min stemor gått bananas og prater om overspenningsvern i skapet. Dette er snakk om halvparten av en 2-mannsbolig med automatsikringer.. Mener selv at huset ikke ligger veldig utsatt til.. så er det virkelig et "must have", lønner det seg å invistere i dette? Endret 30. juli 2008 av Footy Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) det er ikke noe must have, men absolutt en god idè, tror ofte forsikringsselskaper gir deg rabatter om du har det. skjønner ikke hva du mener med skala og størrelse, men hvis du mener fysisk størrelse er den lik for de fleste ment for bolig, nemmelig 3 moduler, (som hvis du har "gammeldagse" automatsikringer uten jordfeilbryter tilsvarer 1,5 en og enhalv sikring) Endret 30. juli 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
Footy Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Ok... tittet litt rundt og lest litt. For det første så leser jeg at faren er minimal da de bor i et boligområde hvor alle kabler går i bakken. Så om lynet først slår ned et sted å det får tilgang til å lede spenningen i langs inntakskabelen vil det meste (alt?) mest sannsynlig ledes ut i jorda før spenningen i det hele tatt når huset. Så ser jeg at du har 3 forskjellige vern. B, C og D. - Der B er grovvern som blir ofte plassert i ved inntakspunktet i huset og reduserer spenningen ned til max. 4kV. Dette er også da mest brukt i installasjoner der det er lufttrekk. - Der C er Mellomvern og blir plassert i skapet sammen med resten av sikringene. Dette reduserer igjen den eventuelle spenningen ned til max. 1.5 kV. - Der D er finvern og blir normalt plassert rett foran utstyret du vil beskytte (f.eks datamaskin). Dette settes i stikkontakten. Dette reduserer spenningen ned til max. 1kV... For det første så ser jeg ikke den reelle nødvendigheten til å ha overspenningsvern i denne installasjonen da spenningen etter all sannsynlighet er ledet til jord før den kommer til huset. Men om man uansett skal installere, burde det ikke da holde med et mellomvern eller til og med bare et finvern ved stikkontakten? Endret 30. juli 2008 av Footy Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 ja, grovvern er ikke så ofte man bruker, mellomvern + et finvern i stikkontakten burde holde lenge, begge deler forutsetter en godt jordet installasjon Lenke til kommentar
Footy Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Har jeg forstått det riktig i hvordan det kobles? Eller skal det paralellkobles før hovedsikringa? Og før noen fjafser om å ringe en elektriker så er jeg elektriker læring, bare litt tidlig i faget. EDIT: IT-Nett forresten Endret 30. juli 2008 av Footy Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 det der er riktig det, noen foretrekker å ha den før OV, personlig liker jeg din måte, fordi man ved å legge ut OV kun har 3 spenningsatte pungter i hele skapet istedet for 6, mindre å passe på Lenke til kommentar
Footy Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Takk for hjelpen SirAmp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå