Gå til innhold

Speedfan viser brennemerke på Temp 1!

Anbefalte innlegg

Min PC er udugelig. Den funker greit i windows, men når jeg er innpå hvilket som helst spill så har den en 50% sjanse for å stoppe opp, få en svart skjerm, og deretter må den rebootes. Den har 100% sjanse for å fryse innen 1 time :p

NOTE: PC-en fryser, MEN Winamp kan fremdeles spille musikk!! ?? Jeg kan heller ikke gå ut av noen programmer, dvs. jeg har prøvd å bytte til et fungerende program og ta ALT+F4.

Denne PC-en kjører Intel Pentium 3, 3,2Ghz og har skjermkortet Radeon 550/600x.

Drivere er up-to-date, og jeg har til og med prøvd med gamlere drivere.

Men her kommer det spennende:

Ofte (når skjermen faktisk går på etter 5 sekund etter den går av), så får jeg en VPU Recover melding, som jeg har fortstått er en forsvarsmekanisme når skjermkortet overvarmes.

Jeg åpnet dekslet til maskinen i går, og jeg fant ut at VIFTEN til skjermkortet ikke spinte. Jeg måtte "manuelt" få den i gang ved å spinne på den. Før jeg gjorde dette, sa Speedfan følgende:

Temp 1: 51C (med bilde av en brann)

Temp 2: 0C

Temp 3: 31C

Temp 4: 0C

HDO: 36C

Når skjermkortsviften gikk på, ble det:

Temp 1: 41C

Men når jeg spiller spill som WoW, blir Temp1 fort 51-54C... Er det for mye? Er det derfor PC-en velger å "krasje"? Too hot?

EDIT: Denne skal sikkert i Kjøling -> Luft, men det er visstnok for sent å angre på posten.

Endret av Toppris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det kan være mangel på strøm vis du får en svart skjerm.

Hvor mange watt strømforsyning har du?

vis du er redd for varmen så last ned Rivatuner og still vifte hastigheten med det programmet og se om det hjelper. Sett hastigheten til 100% og se hvor kaldt det blir.

Fjern støv og lignende i pc-en din.

Rivatuner

Lykke til

Edit: la til info og gjorde det mer leselig

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Viften er satt på 100% allerede gjennom BIOS, og det har den gjort i en 2år nå skulle jeg tro (problemet startet dog for 3 år siden).

Jeg støvsugde maskinen i går, så den er ren.

Og jeg må legge til at det er ikke skjermen som er problemet! Hvis det var det du mente .) Som oftest så fryser først PC-en, og jeg hører et pip. Så 2-3 sekunder senere går skjermen av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hvis du får pip fra hovedkortet så sjekk brukermanualen din for da er det feil meldinger som du får beskjed om eller at den forsøker og fortelle deg noe.

Sjekk tempraturene med Siw

Siw

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det pleier og dukke opp bare du åpner programmet i bunnlinjen din. vis ikke så kan du trykke på sensors i programmet vis det ikke dukker opp der. så skal det stå alle områdene hvor du kan måle tempratur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Viser noen av de andre programmene du har brukt noen tempraturer for det hørtes jo merkelig ut, når jeg bruker siw så får jeg opp alle mulige tempraturer, alt fra skjermkort til harddisker osv.

Har du fått opp tempraturer før med hovedkortet ditt?

kan hende det følger med et eget program for hovedkortet ditt.

Husket og innstalere chipset driverne ?

Lenke til kommentar

Nei, det fulgte ikke noe med hovedkortet nei.. Ikke som jeg vet om.

Har oppdatert chipsettet ja.

Har også restartet PC-en med Windows CD opptil 10 ganger siden jeg fikk maskinen.. Så jeg har alltid trodd problemet er relatert med utstyret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vis du alltid har hatt problemet anbefaler jeg deg og ringe ditt du kjøpe pc-en forklare problemet og be dem om å ta det tilbake for og teste det. Så kanskje de finner ut hva som er feil, så får du en ny/nye deler så den fungerer igjen.

Ingen vits og slite seg ut med og prøve og fikse noe vis det er noe galt med det fra starten av. Jo fortere du sier fra jo bedre er det.

Lenke til kommentar
Jeg åpnet dekslet til maskinen i går, og jeg fant ut at VIFTEN til skjermkortet ikke spinte. Jeg måtte "manuelt" få den i gang ved å spinne på den.

Kjølevifta på skjermkortet ditt har slutta å gå som den skal. Da burde du faktisk skjønne at det er noe galt uten å spørre her :tease:

Eg vil tro at det er en garantisak, men eg veit ikkje om eg hadde gidda å gjøre noe med ett skjermkort som kan erstattes med ett bedre kort til bare noen få hundrelapper. Kjøp nytt kort :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg åpnet dekslet til maskinen i går, og jeg fant ut at VIFTEN til skjermkortet ikke spinte. Jeg måtte "manuelt" få den i gang ved å spinne på den.

Kjølevifta på skjermkortet ditt har slutta å gå som den skal. Da burde du faktisk skjønne at det er noe galt uten å spørre her :tease:

Eg vil tro at det er en garantisak, men eg veit ikkje om eg hadde gidda å gjøre noe med ett skjermkort som kan erstattes med ett bedre kort til bare noen få hundrelapper. Kjøp nytt kort :thumbup:

Men jeg skulle da tro at alt fungerte når viften til skjermkortet gikk på?

Og jeg skulle håpe jeg kunne gjøre dette til en garantisak, men garantien er vel på 3 år skulle jeg tro, denne nærmer seg 3,5-4 år nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

reklamasjons tiden du tenker på er enten 3 eller 5 år tror jeg det var. Så det er fult mulig at du kan få fikset det. For hardware har en garanti på 5 år så ring dit du kjøpte det og forklar det og be om og få tilsendt et nytt eller at de reparer alle feilene du har med pc-en din. Så får du gjort noe med det så fort som mulig før reklamasjons tiden går ut.

Lenke til kommentar
Du bør ikke nevne noe om at du har støvsuget maskinen din. Det er noe av det verste du kan påføre en datamaskin for å skade den.

Virkelig? Vedlikehold av PC er da viktig? Har ikke akkurat skadet den, har ikke vært borti noen deler.. har brukt minimal styrke på sugekraften.. !

Lenke til kommentar

En støvsuger genererer enorme mengder med statisk elektrisitet om du har utsatt maskinen din for. Bruk trykkluft på boks i stedet for.

Statisk elektrisitet "hopper over" til maskinkomponenter, uansett sugestyrke, plastmunnstykke eller mangel på berøring.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...