Gå til innhold

Fifa 09 - Spikeren i kisten for PES?

trydis

Anbefalte innlegg

Ja, jeg fikk til et saklig innlegg. Mente ikke at jeg var usaklig... Det var heller begynnelsen på ditt innlegg som var det.

Ja, menyene i PES08 var elendige. Det jeg har sett av menyene i PES09 er enda mer elendig! PES har aldri vært spesielt gode på menyer og musikk. Når man tror ting ikke kan bli verre, så klarer de det gang på gang. Selvsagt ikke viktig når alt kommer til alt, men likevel. Ja, lyden er grusom. Nei, jeg hører ikke noen som sparker en ball. Det høres mer ut som noe annet. Det er det som er problemet. Når jeg snakker om animasjonene tenker jeg på selve animasjonene. Altså, ikke utseendet, men bevegelsene. Fifa tok et langt steg på akkurat det punktet denne gangen, men det gjorde ikke PES. Hvis du ikke ser animasjonene på Fifa tror jeg du trenger briller. Jeg ser de veldig godt, og de er mye bedre enn de på PES. Bare se på spillerne når de blir taklet. Helt nydelig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant, taklingene i Fifa er nesten perfekte nå. Og pasningene. Er seff et par ting som kan bli fikset i Fifa, sier ikke at det er perfekt heller. Men PES ser jo ikke som fotballspillere løper, heller folk i kappløp eller noe. PES er ikke fotballspill som skal spilles i ett år, det er sikkert. Fifa, derimot er. Fifa har blitt mye bedre siden i fjor, mens PES 09 er mye av det samme siden sist bare med litt lavere tempo.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har Fifa09 to store problemer som kan slå negativt ut i gameplayet. Det første er keeperne. Greit nok at keeperne er svært realistiske og balanserte, men de har en stor feil. De er sinnsykt treige ut dersom det er en "fri ball" de burde ta før motstandernes spiss. Jeg opplever ofte at motstanderne mine slår en løpeball som keeperen lett kunne plukket, men de står igjen på streken og venter på at motstanderlagets spiss skal nå ballen. Dette ødelegger mye. Ja, man kan selvsagt trykke på trekant (PS3) for å få keeperen til å møte ballen tidligere, men dette fungerer heller ikke bra nok. Hvorfor? Jo, fordi keeperen ofte stopper opp rett foran ballen og ser på den når man gjør dette. Jeg har flere ganger fått keeperen ut for å plukke en fri ball, men han har bare sett på den helt til en motstander tok den før han. Veldig unødvendig...

Det andre store problemet til Fifa er hvordan utespillerne til tider oppfører seg når de kommer i nærheten av ballen. De kan f.eks. rygge 5meter for å hente ballen istedenfor å løpe og ta den på vanlig vis. De kan også la være å ta ballen selv om du styrer de til den.

Annet småplukk er at spillerne stopper opp etter at de har slått en pasning, at de ofte stopper opp når du trykker på X (PS3) dersom ballen er for langt unna (noe som ofte fører til at du taper løpsdueller mot motstandernes spisser) og en til tider litt for snill dommer når det kommer til sklitaklinger bakfra på spillere som har kommet gjennom forsvaret til motstanderen.

Lenke til kommentar

De feilene du snakker om i fifa har jo de plagdes med lenge, men rart om de ikke klarer å patche opp dette i 09 da.. herregud vi er snart i 2009, spillene begynner å bli sinnsykt avanserte, ikke si meg at de ikke klarer å lage et fotballspill der keeperen henter en løsball..

tc47: Ja, det er det jeg sier.

Lenke til kommentar

Herregud. Det var en av de gode tingene jeg snakket om. At ping-pong spillet fra 08 har roet seg ned fra 09. Men daså, ingenting igjen da.

EDIT: Keeperen henter en løsball om du ber han gjøre det rett og slett. Og til vanlig og, va og til virker det litt rart ja.

Endret av tc47
Lenke til kommentar
Folk har jo ikke prøvd fullversjonen av PES enda så hvordan skal man avgjøre om Fifa har banket inn spikeren i kista? Vente til det er mulig å spille PES..

I Agree! Jeg skulle akkurat til å nevne dette, fra tidligere demo versjoner av PES har jeg alltid blitt skuffet. Men når jeg prøver fullversjonen føles den anderledes. Jeg kommer uansett til å kjøpe det nye PES, men etter det jeg har prøvd (DEMO, BUILD VERSJON) så er jeg ikke så veldig imponert, men sånt skjer alltid!

Men uansett så må jeg si at jeg er imponert over Fifa 09! Bare de klarer å sende ut en update med disse så bugsa hadde jeg blitt ekstremt fornøyd:)

Edit: Det sies at demoen som er ute på PS3 og XBOX360 er 85% ferdig, altså dette er en veeeldig build versjon. Altså en test versjon av spillet. I mine øyne burde dem laget demoen utifra det komplette spill, men sånn funker det ikke alltid når man har en deadline å gå etter.

Må nesten si at det er rart at folk krangler om hvilket spill som er best av Fifa og PES. Selv var jeg en Fifa gutt tidligere, men da jeg prøvde PES for noen år tilbake var det som å spille et helt nytt og bedre fotball spill. Jeg forstår at folk "tar teamet" til det spillet man liker best. Men jeg synes det fortsatt er litt snodig at folk dømmer et spill før man egentlig har prøvd den fullstendige versjonen. Om du elsker Fifa serien, så er det fint for deg:) Jeg synes at PES har vært desidert best de siste 3 årene, men det er min mening. Da synes jeg ikke at folk skal skape en diskusjon rundt hva jeg eller andre synes. Noen synes at Nokia har de beste mobilene, andre synes at Sony Ericsson har de beste, selvsagt er det sånn, man kan nesten si at man har dannet et troskap til den leverandøren man velger. Ergo, de som liker PES liker PES, det samme gjelder Fifa seiren.

*Er det bare jeg som har lagt merke til at folk som liker PES veldig godt også kan spille Fifa 09? Mens de som står på Fifa ikke har sjans til å like PES! Virker som at dem er redde for at PES skal ta over konsoll-fotballen? Liten spøk for dere som ikke skjønte det*

Back on TP, Jeg gir blanke om noen personer synes Fifa er bedre enn PES, enkelt og greit:)

Edit 2:

I like it some criticism already which I don't understand... one about players been in the wrong team....for example the fifa demo had robhino in real madrid....its a demo its not going to be perfect to the complete game.... in my opinion 2009 demo shows a step up from 2008...it feels smoother...replays are better...players look better...the game play is definitely fluid...the ball has more weight and doesn't feel like a beach ball been kicked around...the game is abit slower which i think is better cos it allows better defense and gives it more of a player skill attribute....i looked at the be a legend mode examples...now that looks promising, its harder to score which is also a good thing unlike 2008 and 6 where it could be 6-5 every match...i think theres alot of positives, bring on fifa and pro! there both gnna be good!
Endret av eikum
Lenke til kommentar
Vent. Prøver du å si at tempoet er høyere enn i demoen i fullversjonen av PES 09?
tc47: Ja, det er det jeg sier.

Det er vel strengt tatt feil det du sier der. Samtlige som har spilt retailversjonen har sagt at demoen var en "tidlig" build, og at tempoet er skrudd ned i forhold til PES 2008.

Endret av WangenPs3
Lenke til kommentar
Om du leser hva folk skriver så vil du se at pes demoen ikke er en ferdig versjon av pes da.. hva er det du føler demoen mangler da? hva er problemet med "spillet". Som sagt det er en forbedringer på ferdigversjonen.

Da er det Konami sin feil at de mister spillere hvis demoen er my dårligere enn spillet. Jeg gidder ikkke å bruke 1000-1200 kr på 2 spill når jeg skal bare spille det ene. 500 er ikke lite når du ikke jobber og går på skole.

Ja, man kan selvsagt trykke på trekant (PS3) for å få keeperen til å møte ballen tidligere, men dette fungerer heller ikke bra nok. Hvorfor? Jo, fordi keeperen ofte stopper opp rett foran ballen og ser på den når man gjør dette. Jeg har flere ganger fått keeperen ut for å plukke en fri ball, men han har bare sett på den helt til en motstander tok den før han. Veldig unødvendig...

Har ikke oppdaget dette en eneste gang hittil i år. Syntes selv at keeperne er blitt mye bedre og gjør mye mindre "tabber"

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar
På animasjonene, tenker du på selve utsendet eller bevegelsene? fordi jeg synes at bevegelsene er mye bedre enn de i fifa, men det er vel kanskje bare meg, animasjonen på selve spillerne ser man jo knapt på fifa pga at de har trykt hele bredden på banen inn i et skjermbildet på standard instillingene iallefall.

Kan du virkelig mene dette. Du burde ta av deg PES brillene. Animasjonene er jo skrekkelige og urealstiske. På FIFA har de jo brukt motion capture for å få det til å bli realsitsike bevegelser. På PES er dsom om jeg spilte FIFA 06 igjen, ikke bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Hvorfor er det en håpløs artikkel? Synes den fikk fra skribentens meninger ganske godt...

Fordi det han sier først og fremst ikke akkurat stemmer overens med den virkeligheten de fleste av oss opplever i FIFA 09.

Lenke til kommentar
FAEN så enig. Utrolig at folk kan synes PES 09 kan taes som et seriøst fotballspill. Se på menyene. Høres jo faen meg ut som et arcadespill som man betaler 10 kroner for å spille en gang på ferie. Herregud. Måte å skifte spillerne, formasjoner, og dette er bare ting som ikke har med gameplay å gjøre. Som qweac sier, så in-game, er PES helt sjokkerende i demoen. Se på pasningene, virker faktisk fake. Og måten man løper? Oh, my, god. Eneste som er greit nok i PES er litt "fotball"-aktige ting som feiringene med folk på benken osv. Men seriøst, lyden når man sentrer, skyter og keeperne. Alt er fail. Også online er FIFA 09 overlegen som faen. FIFA 09 er utrolig online; fra clubs, til be a pro team online play (med 10v10), fantastisk lobbies og quick ranked play now. Hvordan kan noen som vil ha et spill som er ment å være "pro" med menyene og de lydene når man trykker på team management, play now, subsitutes og alt. Forferdelig.

Og etter demoen var ferdig, hvis dere så videoen av "become a legend"; så så dere sikkert at det var nesten fylt opp av forskjellige tall og ting på skjerm at man ikke kunne se hele banen en gang. "Good, very good, 1, 2, 3, 4" og den EKLE lyden på hver pasning og skudd som er bra; eller omvendt. Makan til spill for 10åringer som har lyst å føle at de sitter på arcade og har det gøy med broren sin i en kamp før de går hjem og ser på barnetv. PES 08 og 09 demoen er fail, no doubt.

Rolig nå, det høres ut som noen har påstått at Pool er bedre enn United. :p Jeg er enig i at menyene, lydene og grafikken ikke er den beste og det er helt klart noe som Konami kunne gjort bedre. Men, det meste du tar opp her blir småpirk. Ekle lyder? Du må finne på noe bedre enn det. At ting ikke er "pro" og "fail" får meg til å ta deg enda mindre seriøst.

Hvis man nå skal se på selve fotballen (som i spillet) så har begge spill sine fordeler og svakheter. Jeg har fortsatt inntrykket av at PES sin AI er bedre, her scorer motstanderen ved å lure meg og ikke ved at jeg gjør feil. Og jeg merket i enda større grad at har man lært seg å score på en måte mot en motstander, går det ikke neste gang. I FIFA derimot, har man funnet en måte å score på så funker den glatt flere ganger.

Desverre så klarer Konami fortsatt ikke å forbedre animasjoner (spillere som løper på stedet osv), farten i spillet, grafikk osv osv. Inntrykket jeg satt igjen med etter å ha spillt demoen er at det er en forbedring sammenlignet med fjorårets versjon, men fortsatt ikke bra nok til at jeg er villig til å bruke 1200kr på fotballspill i år. Selv med dets mangler og irritasjonsmomenter så ble FIFA et friskt pust for meg i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...