Gå til innhold

Fifa 09 - Spikeren i kisten for PES?

trydis

Anbefalte innlegg

Har dere aldri fått store overgangsmuligheter ødelagt av frispark? I virkeligheten ser jo domeren spillet an før han blåser!

Forøvrig, en bug som er enda mer irriterende som også var å finne i 07, 08 og Euro 08 er at spillerne stopper opp og ser opp på ballen. Slår man en høy gjennombruddspasning over forsvaret, havner i løpsduell med en forsvarer så stopper plutselig jævelen opp og ser på ballen. Det fører jo til at man taper duellen, og pasninen som egentlig var en perle blir snappet opp. Tester ikke de slike ting før de sender ut spillet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville gjerne fått en invite til Gamer dot no ;)

PSN: stefan_89

Fint, sender i kveld.

Skal du som laget klubben si ifra år vi skal spille en kamp eller hva? Hvordan fungerer det? :)

Neida, alle kan spille når som helst, vi har allerede spilt 10+ kamper. Kamper kan startes så lenge det er minst 3 stykker i garderoben. Så alle i klubben bør legge hverandre til på PSN.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å kjøpe Fifa 09, PES, eller om jeg står over. Jeg har Fifa 08 og Fifa 09 demoen, Fifa 09 ser kjempebra ut, og jeg er positivt overasket over responstiden på Fifa 09. Det er en klar forbedring fra 08, sammen med grafikkforbedringene da :wee:

Det kommer jo mange andre PS3-spill snart, så det kan hende jeg står over årets fotballspill, selv om jeg har lyst på et av dem :hmm:

Endret av RedZtone
Lenke til kommentar

En liten utblåsning:

Det skulle desverre vise seg at også 09 hadde det såkalte FIFA-syndromet. Jo mer jeg spiller det jo fler ting oppdager jeg som jeg ikke liker, jo mindre får jeg lyst til å spille.

Særlig BaP er til tider en total fiasko. Skrur man vanskelighetsgraden over semi-pro blir alle lagkamerater en haug med hjernedøde sauer som ikke er i stand til å få til noe som helst på egen hånd. De slår passninger på måfå, går på idiotiske løp og jeg har enda til gode å spille en kamp hvor lagkameratene drar på seg mindre enn 4 gule kort. Jeg mener på ingen måte at de skal oppføre seg perfekt, men det finnes grenser.

Rating systemet svikter også til tider. Jeg får +/- defence i hytt og pine uavhengig om jeg tar del i situasjonen eller ikke. - på position blir det også plenty av når spillet får for seg at jeg skal være på den andre siden av banen, helst innen tre sekunder.

Jeg håper virkelig PES tar seg inn i år...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
En liten utblåsning:

Det skulle desverre vise seg at også 09 hadde det såkalte FIFA-syndromet. Jo mer jeg spiller det jo fler ting oppdager jeg som jeg ikke liker, jo mindre får jeg lyst til å spille.

Særlig BaP er til tider en total fiasko. Skrur man vanskelighetsgraden over semi-pro blir alle lagkamerater en haug med hjernedøde sauer som ikke er i stand til å få til noe som helst på egen hånd. De slår passninger på måfå, går på idiotiske løp og jeg har enda til gode å spille en kamp hvor lagkameratene drar på seg mindre enn 4 gule kort. Jeg mener på ingen måte at de skal oppføre seg perfekt, men det finnes grenser.

Rating systemet svikter også til tider. Jeg får +/- defence i hytt og pine uavhengig om jeg tar del i situasjonen eller ikke. - på position blir det også plenty av når spillet får for seg at jeg skal være på den andre siden av banen, helst innen tre sekunder.

Jeg håper virkelig PES tar seg inn i år...

Må si meg enig

For ikke å snakke om at det er komplett umulig å i etterkant endre noe på spilleren man har laget til be a pro sesongen.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en tilsvarende post på forumet.

Jeg er ingen fanatiker for noen av spilla, liker jeg dem ikke, spiller jeg dem ikke. Jeg MÅ ikke spille et spill, jeg kan likegjerne sitte å se TV istedet. Det som er utrolig latterlig som noen av dere gjør er å si, "Nei, jeg vil ikke prøve pes09 fordi folk sier at 08 sugde." Pes09 er et helt nytt spill, det har skjedd enorme forbedringer, håper bare vi slipper lagg online og får spille 2on2 online igjen, da snakker vi. Ble utrolig skuffa over Fifa09, ja gode løp og mye "morsomme" fetures, men dårlig gameplay og dårlig handling på spillerne, grafikken i selve spillet fifa altså når du står på gressmatta er jo bare kjedelig. På pes så ser du iallefall hvilke spillere du har. Fifa blir for mye klompfotball, virker av og til som at det er for mange spillere på banen.

I år blir det PES uten tvil, selv om Fifa allerede er kjøpt, er vel en heldiggris som får fifa av meg.. er ikke noe vits i å ha 2 spill av samme type når man vet at det er kun 1 av dem som kommer til å bli spilt.

Monzilla, om du synes fifa09 er det beste fotballspillet noensinne burde du prøve fotball simulatoren pro evolution soccer 09... Regner med at du har spilt alle andre alternativ før du kommer med en slik kommentar.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig vært en fanatiker av PES-serien. Hvorfor er det latterlig å si at man ikke vil prøve PES09 fordi PES08 sugde? Jeg har holdt meg til serien siden ISS Pro Evolution først kom på PS1. Jeg holdt med serien da den byttet navn til PES, og jeg har holdt meg der helt til PES08. Nå synes jeg serien har gått i litt feil retning de siste utgavene. Da spesielt med 08-utgaven. Jeg har prøvd 09, og synes ikke det var imponerende. PES virker dessverre bare mer og mer som et spill du kan finne på den lokale arkadehallen. Det er lett å plukke opp, og ikke veldig dypt. Dette er stikk i strid med slik det har vært tidligere. PES har alltid vært det dype fotballspillet, mens Fifa alltid har vært mer arkadepreget. Nå har trenden snudd. Fifa knuser PES i år. Fifa er mye bedre på nesten alle punkter. Om ikke alle!

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd fifa 09 noe særlig, men fifa 08 til konsoll var jo en katastrofe. Totalt mangel på AI (midtbanen var ikke med i forsvar f.eks.), elendige innlegg og keepere som hadde en umenneskelig kort reaksjonstid. I tillegg var opsjonene for taktikk osv dårlige synes jeg. Hvis disse tingene er fikset på 09 så kan det bli bra, for grafikken, lyden og selve rammen rundt kampene er jo kjempebra. Men jeg tror nok PES passer best for meg i år også.

Lenke til kommentar
Jeg har vel egentlig vært en fanatiker av PES-serien. Hvorfor er det latterlig å si at man ikke vil prøve PES09 fordi PES08 sugde? Jeg har holdt meg til serien siden ISS Pro Evolution først kom på PS1. Jeg holdt med serien da den byttet navn til PES, og jeg har holdt meg der helt til PES08. Nå synes jeg serien har gått i litt feil retning de siste utgavene. Da spesielt med 08-utgaven. Jeg har prøvd 09, og synes ikke det var imponerende. PES virker dessverre bare mer og mer som et spill du kan finne på den lokale arkadehallen. Det er lett å plukke opp, og ikke veldig dypt. Dette er stikk i strid med slik det har vært tidligere. PES har alltid vært det dype fotballspillet, mens Fifa alltid har vært mer arkadepreget. Nå har trenden snudd. Fifa knuser PES i år. Fifa er mye bedre på nesten alle punkter. Om ikke alle!

Altså hvorfor det blir for dumt å si at "jeg vil ikke pes 09 fordi pes08 sugde" ?

Det skrev jeg, men ettersom at enkelte folk på forumet er for tette til å lese hele innlegg så kan jeg vel skrive engang til. PES 09 er et nytt spill, det blir som å si "jeg vil aldri mer ha BMW fordi jeg hadde 88mod som jeg sugde". Å komme med en slik uttalelse om pes blir latterlig, det er et nytt spill nye muligheter, jeg tviler på at du faktiskt har spilt så mye pes som du sier, om du mener pes har tapt seg i forhold til fifa de siste årene so be it, men nå tar pes steget videre, det viser den nye fullversjonen godt. PES er igjen et år foran FIFA i spillbarhet. Hvordan du klarer å si at pes minner om et arkadespill er for meg pussig, ettersom at et arkadespill er et spill du kan sette på, spille og "kunne" det med engang.

Ja, pes passer for en nybegynner fordi det har basicsen som alle andre fotballspill har, det er enkelt oversiktlig og spillbart. Videre har det også de dypefunskjonene som man savner i andre fotballspill. Taktikkene og strategiene blir mer inngående, er du god i PES, bygger deg strategier og spiller på nett, så er det et helt annet spill enn offline vs computer.

Fifa blir som jeg skrev for rotete for en nybegynner, passnings gauge var vel noe vi la ifra oss med de tidligere fotballspillene, men det ser ut som fifa har hentet dette tilbake, noe som gjør spillet enda vanskeligere å spille for en nybegynner som nettopp har fått kontrolleren i hendene. Fifa har mange "tøffe" funksjoner, men mangler mye av det strategiske som pes har, det framstår for meg som rotete, både i menyer og på banen.

Lenke til kommentar

Altså hvorfor det blir for dumt å si at "jeg vil ikke pes 09 fordi pes08 sugde" ?

Det skrev jeg, men ettersom at enkelte folk på forumet er for tette til å lese hele innlegg så kan jeg vel skrive engang til. PES 09 er et nytt spill, det blir som å si "jeg vil aldri mer ha BMW fordi jeg hadde 88mod som jeg sugde". Å komme med en slik uttalelse om pes blir latterlig, det er et nytt spill nye muligheter, jeg tviler på at du faktiskt har spilt så mye pes som du sier, om du mener pes har tapt seg i forhold til fifa de siste årene so be it, men nå tar pes steget videre, det viser den nye fullversjonen godt. PES er igjen et år foran FIFA i spillbarhet. Hvordan du klarer å si at pes minner om et arkadespill er for meg pussig, ettersom at et arkadespill er et spill du kan sette på, spille og "kunne" det med engang.

Ja, pes passer for en nybegynner fordi det har basicsen som alle andre fotballspill har, det er enkelt oversiktlig og spillbart. Videre har det også de dypefunskjonene som man savner i andre fotballspill. Taktikkene og strategiene blir mer inngående, er du god i PES, bygger deg strategier og spiller på nett, så er det et helt annet spill enn offline vs computer.

Fifa blir som jeg skrev for rotete for en nybegynner, passnings gauge var vel noe vi la ifra oss med de tidligere fotballspillene, men det ser ut som fifa har hentet dette tilbake, noe som gjør spillet enda vanskeligere å spille for en nybegynner som nettopp har fått kontrolleren i hendene. Fifa har mange "tøffe" funksjoner, men mangler mye av det strategiske som pes har, det framstår for meg som rotete, både i menyer og på banen.

Ja, enkelte folk her på forumet er for tette til å lese hele innlegg. Veldig saklig. Hvis diskusjonen skal foregå på et slikt nivå orker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hva jeg føler demoen mangler? Demoen har elendig grafikk. F.eks. ser gressmatta her utviska ut. Er dette PS3/360 eller er det et tidlig PS2-spill? PES har ikke tatt noe steg over til denne generasjonen grafisk. Menyene er så glorete at det svir i øynene. Spesielt der man velger lag/taktikk/strategi. Lyden er forferdelig. Bare hør på lyden når de sentrer ballen. Animasjonene er flere hakk bak fifa. Den kunstige intelligensen på medspillerne er dårlig. Det føles nesten som om man spiller på lag med miniputter. Når jeg kommer langs siden med backen forventer jeg at vingen skal springe på på løp ikke springe mot meg, for så bak meg. Når man slår innlegg søker ballen hodet til spissene som en varmesøkende missil. Keeperne er flere hakk bak de i Fifa09. Har ikke tid til å liste opp mer nå.

Det viktigste er uansett at Fifa har blitt veldig bra. Det finnes enspillermuligheter som kan holde deg foran TV-en i det uendelige. Fifa har i tillegg en fantastisk online-del. Nå har jeg ikke prøvd PES09 online, men det overgår neppe Fifa der.

Lenke til kommentar
Hva jeg føler demoen mangler? Demoen har elendig grafikk. F.eks. ser gressmatta her utviska ut. Er dette PS3/360 eller er det et tidlig PS2-spill? PES har ikke tatt noe steg over til denne generasjonen grafisk. Menyene er så glorete at det svir i øynene. Spesielt der man velger lag/taktikk/strategi. Lyden er forferdelig. Bare hør på lyden når de sentrer ballen. Animasjonene er flere hakk bak fifa. Den kunstige intelligensen på medspillerne er dårlig. Det føles nesten som om man spiller på lag med miniputter. Når jeg kommer langs siden med backen forventer jeg at vingen skal springe på på løp ikke springe mot meg, for så bak meg. Når man slår innlegg søker ballen hodet til spissene som en varmesøkende missil. Keeperne er flere hakk bak de i Fifa09. Har ikke tid til å liste opp mer nå.

Det viktigste er uansett at Fifa har blitt veldig bra. Det finnes enspillermuligheter som kan holde deg foran TV-en i det uendelige. Fifa har i tillegg en fantastisk online-del. Nå har jeg ikke prøvd PES09 online, men det overgår neppe Fifa der.

FAEN så enig. Utrolig at folk kan synes PES 09 kan taes som et seriøst fotballspill. Se på menyene. Høres jo faen meg ut som et arcadespill som man betaler 10 kroner for å spille en gang på ferie. Herregud. Måte å skifte spillerne, formasjoner, og dette er bare ting som ikke har med gameplay å gjøre. Som qweac sier, så in-game, er PES helt sjokkerende i demoen. Se på pasningene, virker faktisk fake. Og måten man løper? Oh, my, god. Eneste som er greit nok i PES er litt "fotball"-aktige ting som feiringene med folk på benken osv. Men seriøst, lyden når man sentrer, skyter og keeperne. Alt er fail. Også online er FIFA 09 overlegen som faen. FIFA 09 er utrolig online; fra clubs, til be a pro team online play (med 10v10), fantastisk lobbies og quick ranked play now. Hvordan kan noen som vil ha et spill som er ment å være "pro" med menyene og de lydene når man trykker på team management, play now, subsitutes og alt. Forferdelig.

Og etter demoen var ferdig, hvis dere så videoen av "become a legend"; så så dere sikkert at det var nesten fylt opp av forskjellige tall og ting på skjerm at man ikke kunne se hele banen en gang. "Good, very good, 1, 2, 3, 4" og den EKLE lyden på hver pasning og skudd som er bra; eller omvendt. Makan til spill for 10åringer som har lyst å føle at de sitter på arcade og har det gøy med broren sin i en kamp før de går hjem og ser på barnetv. PES 08 og 09 demoen er fail, no doubt.

Lenke til kommentar

Ja, enkelte folk her på forumet er for tette til å lese hele innlegg. Veldig saklig. Hvis diskusjonen skal foregå på et slikt nivå orker jeg ikke.

Da er det likegreit at du holder deg unna, men se der, du fikk da til et saklig innlegg, kan respektere dine meninger, men da må vi få høre dem. :)

Menyene i PES08 var elendige, liker disse på 09 bedre, ikke perfekte, men bedre. Videre når du kommer i selve spillmenyene blir de bedre.

Har ikke lagt merke til grafikken på gressmatta, opptok vel meg ikke så mye, men kan kommentere på det når jeg ser den neste gang jeg spiller.

Lyden? hva er forferdelig, hører du at noen sparker en ball, uffda..

På animasjonene, tenker du på selve utsendet eller bevegelsene? fordi jeg synes at bevegelsene er mye bedre enn de i fifa, men det er vel kanskje bare meg, animasjonen på selve spillerne ser man jo knapt på fifa pga at de har trykt hele bredden på banen inn i et skjermbildet på standard instillingene iallefall.

Fifa er blitt bedre enn før, men jeg synes PES tok et større steg i år enn det fifa gjorde. Det kan vel kanskje ha noe med at PES08 var en gedigen skuffelse. Online delen er vel litt tidlig å kommentere ennå, men ja, EA er veldig flinke til å få til engasjement og kvalitet online. Men å si at Pes neppe overgår fifa online blir bare antagelser, man vet ikke. Så er det jo faktiskt noe med de spillerne som man spiller mot online også da, vet ikke hvordan fifa miljøet er i norge, men pes miljøet er iallefall en veldig sammensveiset gjeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...