Gå til innhold

Gaming/kontor PC -IntelCPU, lett OC, relativt stillegående maks 20 000,-

Anbefalte innlegg

Hei alle. -mitt første innlegg på forumet :innocent:

Jeg er i "tenkeboksen" for å velge komponenter til min nye PC. Fra før av har jeg kabinett (Mozart TX silver - aluminium fra Thermaltake), PSU (Thermaltake Toughpower 850W), tastatur og mus som duger godt nok. Som emneteksten indikerer ønsker jeg en maskin som skal brukes både til gaming (BF, Crysis, COD4, Ms Flightsim X, Half Life++) og vanlig hjemmekontorbruk uten for mye fokusering på det. Jeg ønsker meg et system basert på Intel-CPU og DDR2 RAM på grunn av prisene på DDR3'en. Jeg har aldri hatt erfaring med overklokking på noe som helst nivå, men lurer på å "skrape overflaten" av dette og ønsker dermed også et system som lar meg overklokke litt forsiktig, uten at det trenger å kunne gå "all the way". Jeg opererer med et budsjett per dags dato på 12 - 15 000,-, men kan strekke meg til maks 20 000,- ved tung bruk av kong master hvis ytelsesøkningen er overbevisende. Per i dag har jeg selv plukket ut følgende komponentliste og ønsker tilbakemeldinger på om dette kan fylle mine behov, eventuellt hva som bør endres, hvorfor og til hva. På forhånd takk.

Foreslåtte komponenter:

Kabinettvifter:

120 mm lavest mulig db mot høyest mulig CFM/pris. Har 4stk NorthQ Silent Tornado (litt lys og stasj må man jo ha) og 6 stk Akasa ultra quiet amber vifter på listen (plass til 10 stk 120mm i kabinettet). Jeg tenker det slik at mange vifter på lav RPM flytter mye mer luft på lavere støynivå enn noen få vifter på full guffe - stemmer mine antakelser?

Viftestyring: Scythe Kama Meeter 1stk kontrollerer 4 vifter. 1 stk i første omgang.

HK: ASUS P5Q Deluxe

CPU: Intel Core2 Quad QX9450 eller Xeon X3350 etter hva jeg får tak i rimeligst

CPU-kjøler: Zalman CNPS9700NT (med kjølepasta)

Minne: Corsair Dominator PC8500 8Gb (tenker å kjøre 64bit os)DDR2

HD: Western Digital Caviar GP 500Gb SATA2

GPU: 2x Sapphire Raedon HD4870 i crossfire

DVD-drev: Sony NEC optiarc

Skjerm: Samsung 22" Wide T220

Per i dag vil nok disse komponentene til samme sprenge budsjettet mitt litt, men jeg har tenkt å handle i slutten av september/begynnelsen av oktober og håper da på at Qx9450 blant annet har falt litt i pris.

Hva tror dere, kan dette bli bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen kommentarer?

Skal jeg tolke det til at oppsettet er bra som det er? Jeg lurer veldig på om prosessor valget er bra. Burde jeg heller satset på Dual core E8500, eller er quad-core best med tanke på 64 bit OS selv om hastigheten er noe lavere per kjerne?

Ole

Lenke til kommentar

når du først skal kjøpe cpu-kjøler er ikkje zalman sin dårlig, men det finnes alternativ som er enda betre. F.eks Noctua NH-U12P og Thermalright ULTRA120 Extreme + ei stille vifte. Desse kjøler betre. Viss du først skal handle i oktobere kan du vurdere ein stk 4870x2.

For å vera heilt ærleg treng du eigentleg ikkje meir enn vista home premium. Dei ekstra funksjonane er ikkje verd prisauken frå home premium.

Elles ser oppsettet veldig bra ut!

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer.

Jeg skal gruble litt på vannkjøling (lese på forum og se på rewievs), og se an prisutvikling på grafikkkort etterhvert som høsten og endelig innkjøp nærmer seg.

Gleder meg som en unge til å begynne og bygge! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...