Gå til innhold

Nikkor - "Ai-c Chr" og vanlig "Ai" - ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen?

Har søkt på google, men fant fint lite og ingenting der.

Kan ikke si jeg har sett dette før. Men 'c' kan stå for "coated" hvis objektivet er så gammelt at coating ikke var vanlig. En annen mulighet er at det står for "converted", altså en pre-AI som er konvertert til AI.

Beklager, men noe eksakt svar har jeg ikke.

Lenke til kommentar
http://www.mir.com.my/rb/photography/compa...odels/index.htm

Ta en titt på denne siden. Tipper du finner svaret der

Takk for linken, men jeg fant ikke ut av noe der heller.

k.n.b, ja, jeg vet ikke når de betegnelsene var i bruk, men det er nok gammelt. Var innom en tråd om forkortelser en eller annen plass, men husker selvsagt ikke hvor nå lengre.

Nikon 105 2.5 Ai-c Chr Lens og Nikon 105 2.5 Ai Lens

Pga de to beskrivelsene her jeg lurte på hva "Ai-c Chr" er, og hva forskjellen i så fall er mellom de to.

Vel vel, om ikke det dukker opp noen svar her skal jeg se om jeg finner ut noe i morgen ettermiddag.

Hvis andre er interessert i hva det betyr kan jeg rapportere mine funn her.

Lenke til kommentar
Kenny Boy har noe å si om saken. Men man blir ikke noe klokere.

Bjørn R sier også noe om saken.

Tom

Jeg får i alle fall skumme gjennom dem, enten jeg blir klokere hva spørsmålet mitt angikk eller ikke. Å bli, klokere, generelt er det uansett fom for.

Takker for linkene og at du tok deg tid til å finne dem! :)

Endret av Carny
Lenke til kommentar

Det tror jeg også. Det er nemlig ikke en Nikkor-benevnelse som jeg har hørt om i mine 26 år som Nikkor-entusiast.

Hadde det ikke vært for den lave prisen så hadde jeg trodd det var en obskur samlemodell laget i chrome, som har et c-suffiks for å skille den fra den vanlige sorte versjonen.

Men det er nok et AI-konvertert objektiv. Så lenge det ikke er Nikkor P så er det et godt kjøp. Jeg tror kanskje c-en står for Nikkor P-C, som betyr at det er Gauss-designet, som var klart mer vellykket enn det eldre Sonnar-designet. Nikkor fikk åpenbart ikke til Sonnar, merkelig nok.

Coating er det neppe snakk om. Jeg tror alle Nikkor slr-objektiver er coatet. De fleste kvalitetsobjektiver fra etter WW2 er nok coatet. Coating ble funnet opp på slutten av 1800-tallet. Det er multi-coating Pentax bidro med senere. Single-coating brukes fremdeles i filtre.

Lenke til kommentar

Etter litt lesing har jeg kommet frem til det samme; at c'en er coverted eller kanskje chipped(?).

Men nå innbyr jo PM til enda litt mer lesing, da jeg har ingen anelse om hva Gauss-design eller Sonnar-design er.

Tusen takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Men det er nok et AI-konvertert objektiv. Så lenge det ikke er Nikkor P så er det et godt kjøp. Jeg tror kanskje c-en står for Nikkor P-C, som betyr at det er Gauss-designet, som var klart mer vellykket enn det eldre Sonnar-designet. Nikkor fikk åpenbart ikke til Sonnar, merkelig nok.

Det finnes Nikkor-P både som Sonnar- og Gauss-design. 'C' betyr "multicoated", og er alltid med stor bokstav. Men det er korrekt nok at Nikkor-PC er Gauss-design. Disse 'P'-objektivene ser uansett ut til å være pre-AI.

"Ov" er nok i likhet med "AI-c" en eller annen slang som benyttes av Nikon-entusiaster i USA. Gudene vet hva det betyr.

Lenke til kommentar

Det finnes Nikkor-P både som Sonnar- og Gauss-design. 'C' betyr "multicoated", og er alltid med stor bokstav. Men det er korrekt nok at Nikkor-PC er Gauss-design. Disse 'P'-objektivene ser uansett ut til å være pre-AI.

"Ov" er nok i likhet med "AI-c" en eller annen slang som benyttes av Nikon-entusiaster i USA. Gudene vet hva det betyr.

Godt mulig det.

Men P objektivene ser ut for å være post Ai, i alle fall i følge dette.

Lenke til kommentar

Det stemmer i alle fall at Sonnar-versjonene ikke finnes i AI-versjon. At det finnes Gauss-versjoner som er pre-AI er lite interessant, for det er sjeldent og uansett ikke aktuelt for noen av oss. Sett bort fra de med D40/40x/60. De kan bruke alt av Nikkor-optikk for slr. Hvordan det stiller seg med proffmodellene vet jeg ikke, men kompatibiliteten med F-optikk er et ganske godt salgsargument for Nikon uten fokusmotor i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...