Gå til innhold

KDE i ny versjon


Anbefalte innlegg

Gode grunner til å velge KDE 4.x ja...

 

Blant applikasjonene i økosystemet er Kontact-suiten noe som jeg synes står seg meget godt i forhold til annet jeg har sett / brukt.

 

Dersom det medfører riktighet at ressursbruken er 40% ned i forhold til KDE 3.5.x er kanskje det et argument på eldre maskinvare - mer funksjonalitet uten å knekke en gammel maskin. (Har tenkt å prøve meg på en gammel maskin i helgen). Jeg har ikke sett noen "vitenskapelige tester" hvor man sammenligner med andre desktop'er.

 

Jeg tror jo at potensialet er stort, og at KDE 4 etterhvert vil få et så stort miljø rundt seg at mulighetene for at man det kommer enda bedre applikasjoner som også er godt integrert er større her enn for de andre skrivebordsmiljøene.

 

Nå liker jeg at skrivebordet mitt er så rent som mulig, men jeg synes det er mye bra logikk når det gjelder konfigurasjon osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde jeg hatt fått noen programmer som kunne pushet til linux fra serveren som bl.a office og noen spesiprogrammer som vi bruker, så tror jeg at dette kunne forbedret arbeidsflyten min.
De er bare en rdesktop unna :thumbup: Vi er flere på jobben som kun bruker windows via rdesktop, funker fett.

beklager, men rdesktop er IKKE ett alternativ. Skal jeg ha programvaren så skal jeg sette den opp som push programvare. (at den kjøres fra serveren, men på ett vindu lokalt på min maskin) a-la Citrix eller lignende. rdesktop er håpløst... i beste fall en nødløsning. Det er ikke ett problem rent teknisk sett er det "enkelt" å sette opp løsningen. Problemet er om arbedsgiveren min er enig i at jeg skal kjøre linux på jobbpc'en min for å teste.

Lenke til kommentar
Gode grunner til å velge KDE 4.x ja...

 

Blant applikasjonene i økosystemet er Kontact-suiten noe som jeg synes står seg meget godt i forhold til annet jeg har sett / brukt.

 

Dersom det medfører riktighet at ressursbruken er 40% ned i forhold til KDE 3.5.x er kanskje det et argument på eldre maskinvare - mer funksjonalitet uten å knekke en gammel maskin. (Har tenkt å prøve meg på en gammel maskin i helgen). Jeg har ikke sett noen "vitenskapelige tester" hvor man sammenligner med andre desktop'er.

 

Jeg tror jo at potensialet er stort, og at KDE 4 etterhvert vil få et så stort miljø rundt seg at mulighetene for at man det kommer enda bedre applikasjoner som også er godt integrert er større her enn for de andre skrivebordsmiljøene.

 

Nå liker jeg at skrivebordet mitt er så rent som mulig, men jeg synes det er mye bra logikk når det gjelder konfigurasjon osv.

 

Støttes, ikke minst etter å ha lekt meg med KDE 4.1 (OpenSuse 11) på flere maskiner. Klart det småting som bør justeres og fikses på, men jeg må si at det her virker virkelig lovende.

 

Hadde en del mer sentrale programvarepakker kommet i *nix versjon hadde jeg faktisk hoppet av MS toget fullstendig, så velfungerende synes jeg faktisk KDE 4.x er pr dato. Vet at mange liker Gnome bedre, men må si jeg foretrekker KDE.

 

Når det gjelder minne-/ressursbruk har jeg ikke mulighet til å sammenligne med KDE3.5 men på min bærbare uten Compiz aktivert medfører 8 samtidige åpne programmer, blant annet Amarok, Firefox (8 faner), OpenOffice, med mer en minnebruk på ca 580 MiB. Noe jeg faktisk er imponert over. Rent system ser ut til å bruke ca 250 - 300 MiB.

 

Edit: Med Compiz kjørende ca 280 - 300 MiB på rent system.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ressursbruken vil jo også være avhengig av hvor mange tjenester som startes. Noen distroer er konservative her og andre er i overkant generøse. Derfor tror jeg at det lar seg gjøre for mange brukere - redusere ressursbruken ved å stenge unødige tjenester. Man kan også redusere oppstartstid en god del dersom man unngår å starte unødvendige tjenester ved boot.

(F.eks er det kanskje ikke nødvendig å fyre opp nettverk før man er inne i desktop'en, og sitter man med kun en applikasjon oppe - kan man jo slå av effekter?

 

Her er noen eksempler:

  • Bluetooth - selv om man har det er det mange som ikke bruker det og kan slå det av
  • Cups - Bruker man printer er det jo greit - har man ikke printer er det ingen grunn til at cups skal starte?
  • Nettverk
  • IRDA
  • Lirc
  • Splash
  • Mounting av disker - har man ikke minnepinner, eksterne disker eller man har partisjoner man ikke bruker hele tiden.

På laptop'er er jo batteritid / varme viktig - så det man sparer i oppstartstid og redusert ressursbruk vil gi lengre brukstid når man kjører på batteri.

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Ikke glem compiz, compiz bruker generelt mye minne.

 

Faktisk ikke så veldig mye om man ikke bruker for mye av de krevende effektene. Økte med 40 MiB når jeg slo på Compiz med enkelt oppsett, dvs ikke wobbling, kube etc.

 

@omaha:

 

Ja du har rett i det, min stasjonære som mounter en 6 Windowspartisjoner, bruker dual skjermoppsett, har 8 - 10 USB enheter koblet opp (ja vi kan fortsette), brukte langt mer minne, men fremdeles langt mindre enn samme maskin bruker i XP med omtrent samme funksjonalitet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

For egen del blander jeg helst ikke GTK/QT. For de fleste gjøremål er man dekket innenfor det økosystemet man befinner seg i. Når det gjelder overgangen fra QT3/KDE 3.5 til QT4/KDE 4.1 er det sikkert nødvendig for mange å blande, og jeg tror endel venter med KDE 4.1 fordi de ikke ønsker det. Dette behovet vil nok bli kraftig redusert de neste 6 mnd.

 

Blander man flere miljø vil man ha vesentlig flere biblioteker installert. Plassmangel er vel ikke det største problemet, men potensialet for bugs er jo større, og det er flere oppdateringer osv. Når det gjelder ytelse er det jo mer for systemet å overvåke og mer som ligger i ram...

 

Dette er jo viktigere dess eldre maskinen er, men slik jeg ser det har en god installasjon akkurat det man trenger og bruker - hverken mer eller mindre, og det befinner seg i samme miljø.

 

For "basisbrukere" er det vel i hovedsak noen få applikasjoner som trigger et blandet miljø: Gimp, Amarok, KDEsmåspill, BasKet osv. Det er helt sikkert mange fler, men de nevnte er vel nokså typisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...