Gå til innhold

Bør jeg kjøpe film-scanner? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Kom nettopp hjem fra InterRail. I Amsterdam fant jeg et nydelig Holga kamera (120 film), og pakket sekken full av film og knipset ivei. Hørte det var dyrt å fremkalle, men fant en forretning i Oslo som ikke var så ille. Så kom jeg altså hjem og gikk til forretningen og skulle fremkalle.

-"Kom tilbake om noen timer", sa mannen, og jeg gjorde som han sa. Noen timer etter var jeg ikke lite ivrig etter å få bildene. En annen mann sto i kassa og jeg spurte etter bildene mine, men han fant ingenting.

Etterhvert kom mannen som hjalp meg, og sa jeg har da bare bedt om fremkalling. Så finner han filmen min, som han visstnok har fremkalt. Jeg ble lang i maska, og har i alle mine leveår trodd at å fremkalle en film var å papirkopier av den. Men neida, å få papirkopier av alle bildene mine ville koste meg mange tusen kroner. Skuffet vendte jeg hjem, med en bunke med fremkalt film jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med...

Burde jeg kjøpe meg en film-scanner kanskje?

Så på denne, https://prisguiden.no/product.php?p...p;view=articles og den var jo halv pris av det det ville kostet å få papirkopier av alle bildene mine. Noen erfaringer med den? Eller noen andre scannere i sammeprisklasse+?

Og hvis jeg kjøper en slik scanner, trenger jeg fremdeles gå til forretningen for å "fremkalle" filmen? Hvordan fungerer en slik scanner?

Det var mange spørsmål fra en veldig grønn fotograf.

Endret av SvadaVon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du vil bli godt fornøyd med en flatbed-scanner som også kan scanne 120-film, f.eks. Epson V500 eller scanneren du foreslo, Canon CS8800F... Epson er nok et hakk bedre, men Canon-scanneren klarer seg greit den også. Det er på sikt den billigste løsningen, særlig dersom du har tenkt å drive mye med 120-film.

Du må nok fremkalle filmen uansett - filmen du har fra kameraet er bare eksponert, men må fremkalles for at bildene skal komme frem. Fargefilm bør du nok levere som nå, mens sort-hvittfilm kan du fremkalle selv. Som med alt annet må det læres - men det er absolutt mulig å få til på egenhånd. Det er flere her på forumet som har lang erfaring i det, og kan svare på spørsmål dersom du lurer på noe...

Lenke til kommentar

Canoscan 8800F (scanneren du linket til) er en grei scanner som lar deg scanne negativer, slides, pairbilder osv. Bildekvaliteten vil ikke bli like god som når man bruker en dedikert negativ-skanner; men det er stor sjanse for at du vil være fornøyd med resultatet. Jeg selv har en Epson V500 som skal være litt bedre enn Canon'en, men om den er vært mer-prisen er vanskelig å si.

Tom

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du holder til hen, og hvilke priser du ble forespeilet for å lage kopier fra 120 film, men her jeg jobber tar vi iallefall 20,- for fremkallingen av filmen (så sant vi snakker om C-41 og ikke E-6/lysbildefilm) og 8,- pr papirkopi i 10x10/15cm.

For å digitalisere dem i ca 2000x3000 pixels kan du slenge på 89,- pr film.

Det er mulig å få dem scannet opp til ca 4500x4500, men noe dyrere.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor du holder til hen, og hvilke priser du ble forespeilet for å lage kopier fra 120 film, men her jeg jobber tar vi iallefall 20,- for fremkallingen av filmen (så sant vi snakker om C-41 og ikke E-6/lysbildefilm) og 8,- pr papirkopi i 10x10/15cm.

Det var bra mye billigere. Hvor jobber du sa du?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt Canon CS8800F. Noen som vet hvordan man kan overstyre filmstørrelsen i ScanGear, som er bundle-software'n dens. Har en film med 6x4 bilder, men den insisterer på å scanne 6x6. Evt. annen scanne-software som er bedre?

EDIT: Der ja. Forhåndsvisning i avansert-modus var hjelpsom:)

Tar gjerne imot software anbefalinger uansett.

Endret av SvadaVon
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

hvor er dette? bor i oslo-området, og alt jeg har funnet er fremkalling til negativer for 60 kroner, pluss 50 kroner per bilde for å få de fremkalt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Heisan!

Har vurdert å kjøpe Canon CS8800F. Bare må komme med kanskje dumt spørsmål, men når man scanner negativene får man da ut ferdige bilder som man kan justere i ps f.eks?

Ja, det kan man gjøre...jeg kjøpte denne tidligere i høst, og jeg er SÅÅÅÅÅ fornøyd med den scanneren...fikk tips om den her, og så rask som den er! Sammenlignet med min gamle.

RandiA

Lenke til kommentar
Nå har jeg kjøpt Canon CS8800F

har en Epson V200, men den kan bare scanne 135 film, så jeg vurderer å bytte en ut med 8800F. Hvor høyt kan du gå før du ikke ser noen forskjell i kvaliteten på scanningene? På min V200 på 135 (35mm) ser jeg ikke forskjell over ca 4Mpix, men mellomformat (Holga?) med sin størrelse stiller seg sikkert anderledes? Og hva med 35mm? Fornøyd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...