Inge-N-Ting Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Heisann! Jeg er en gutt på 14 år som kanskje skal begynne på jujitsu. Er det noen som har litt peiling og erfaring som kan fortelle meg litt mer om sporten og hvordan treningene fungerer? Kommer man i god form? Blir man sterk? Er det gøy? Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg har ikke trent jujitsu, men jeg har trent judo, som er avledet av jujitsu. Teknikkene er derfor stort sett det samme (men jujitsu har flere teknikker). Jeg har også trent sammen med utøvere av både jujitsu og aikido, og alle tre stilene har én ting til felles; det er sinnsykt morsomt Treningen foregår i stor grad parvis, i motsetning til hardere stiler som karate, tae kwon do, kickboxing etc, som ofte bruker linjetrening. Du jobber derfor like mye med andre som med deg selv, noe som jeg liker veldig godt. Du vil uten tvil komme i bedre form, bli sterkere og smidigere, og ikke minst få bedre kroppskontroll og balanse. Å kunne føle din egen og andres kroppsbalanse er nok det aller viktigste i myke stiler som dette. Du vil nok uansett raskt danne deg ditt eget bilde av treningene, så jeg vil bare ønske lykke til. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Er fristet til å skrive Just Fucking Google It, men slenger på en Wikipedia-lenke isteden: Jujitsu Jujutsu, literally meaning the "art of softness", or "way of yielding" is a martial art consisting of grappling and striking techniques. Lenke til kommentar
Andrehz Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Er fristet til å skrive Just Fucking Google It, men slenger på en Wikipedia-lenke isteden: Jujitsu Jujutsu, literally meaning the "art of softness", or "way of yielding" is a martial art consisting of grappling and striking techniques. Jeg tror trådstarter vil ha andres synspunkt på ju jitsu. Ikke bare fakta. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Noe som han fikk, og noe som jeg utdypet med fakta. itjno gærn't hær, schø'! Lenke til kommentar
Andrehz Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Noe som han fikk, og noe som jeg utdypet med fakta. itjno gærn't hær, schø'! Bra du har skjønt det! Lenke til kommentar
Inge-N-Ting Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Takk for info og synspunkt Grizzmo! Og JA. Slimda. jeg har googlet det! Men ellers takk for linken. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Angående judo vil jeg presentere de 3 beste videoene på internett Dette er judo, men siden alle teknikker i judo også finnes i jujitsu anser jeg det som relevant. Trening med Masahiko Kimura Nage waza Ne waza Musikksmaken kan diskuteres, men skal ikke ta det her. Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Første jeg vil kommentere, siden -samtlige- har skrevet det feil, så staves det Jiu-Jitsu. Sånn, nå som det var over så kan jeg fortelle litt om jiu-jitsu. (jeg antar at du snakker om brasiliansk). Det er selvsagt forskjell på hvor du trener. De under 18 har trening før meg og siden jeg ofte er litt tidlig ute til trening, så får jeg med meg deler av deres treninger. Det starter med litt oppvarming for så å lære noen teknikker. Deretter er det litt tørrtrening før man sparrer. Jeg starta selv på jiu-jitsu kun for noen månder siden, men synes det er kjempe gøy og gleder meg alltid til neste trening. Hvis du er interessert så anbefaler jeg deg å dra på en trening eller to og se hva du synes. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Det er egentlig ganske fritt fram hvordan du vil skrive jujutsu/jiu-jitsu/etc med det latinske alfabetet, da det tross alt er snakk om en slags fonetisk oversettelse av kanji (japanske skrifttegn). Det blir dermed slik som med egennavn, hver stil kan skrive det på sin måte, uten at noen andre kan si at det er regelrett galt, så lenge det er forståelig i alle fall. Du har imidlertid rett i at braziliansk jiu-jitsu skrives slik. Nå tør jeg påstå at man vanligvis presiserer når det er braziliansk jiu-jitsu det er snakk om, og at hvis det ikke er presisert kan man gå ut fra at det er japansk (ev. snakk om generelle teknikker som finnes i begge stilgruppene, de har tross allt japansk opprinnelse begge to). Ingenting vondt sagt om BJJ - jeg kunne gjerne tenkt meg å trene sammen med noen fra den leiren. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Første jeg vil kommentere, siden -samtlige- har skrevet det feil, så staves det Jiu-Jitsu. Først vil jeg kommentere, siden du har skrevet et feil. Jiu-jitsu er ikke Jujutsu. Today, jujutsu is still practiced both as it was hundreds of years ago, but also in modified forms for sport practice. Derived sports forms include the Olympic sport and martial art of judo, which was developed from several traditional styles of jujutsu by Kano Jigoro in the late 19th century; and Brazilian Jiu-Jitsu, which was in turn derived from earlier version (pre World War II) of Kodokan judo. Så-det-så. Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg får være stor nok til å innrømme når jeg tar feil. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Store menn våger å innrømme sine feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå