Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en døde etter lynnedslag

Anbefalte innlegg

Lynet smalt ned i bygården hvor jeg har leilighet med det resultat at den stasjonære PC-en nå ikke vil starte. Min første tanke er at PSU-en har røket. Demonterte enheten og "jumpstartet" den ved å kortslutte pin 14-15. Da fikk jeg start på den, prøvde i samme slengen og koble til kabinettviften og den surret til liv den. Men når jeg koblet PSU-en tilbake i maskinen samt alle kontaktene er den stadig like død (ingen vifter går, ingen lyd, ingen POST). En blå LED lampe blinker på hovedkortet (Asus P5B Deluxe).

Så jeg kan vel like godt bestille en ny PSU med en gang? Er andre komponenter skadet mon tro?

Maskinen sto ikke på når lynet smalt, men iogmed at det er et ATX hovedkort så står jo spenningen på konstant.

Endret av martinfd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo hende at hovedkortet har fått seg en smell også? PSUen er vel på mange måter litt mer robust enn hovedkortet (selv om den også inneholder litt "finelektronikk"). Det kan jo hende den har fått litt overspenning gjennom seg, som den har tålt, men som har forplantet seg til andre deler av maskinen som ikke har taklet det.

Lenke til kommentar
Kan jo hende at hovedkortet har fått seg en smell også? PSUen er vel på mange måter litt mer robust enn hovedkortet (selv om den også inneholder litt "finelektronikk"). Det kan jo hende den har fått litt overspenning gjennom seg, som den har tålt, men som har forplantet seg til andre deler av maskinen som ikke har taklet det.

Ja, frykter at det kan ha gått utover de andre komponentene også. Men maskinen sto jo formellt sett ikke på, så det skulle vel være minimalt med spenning på komponentene i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Har sett en del lynskade på pcer i den tiden jeg jobbet som teknikker. Og ofte er det slik at selv om det ikke er synlige skader på hovedkortet så kan det fort oppstå senskader i form av merkelig oppførsel og blåskjerm. Har du ikke deler til å teste om det er strømforsyningen som er defekt så kan du sikkert spørre noen kjente om de har en du kan låne. Kjipt å bestille en helt ny om det er hovedkortet som er defekt.

Hovedregelen er å trekke ut ALLE ledninger i pcen som har noen som helst kobling eksternt. Med det mener jeg nettverkskabel, strøm og eventuelt modem kabel. Andre regel er å være litt føre var med overspenningsvern. Jeg har dessverre ikke dette selv, men jeg tar til gjengjeld alltid ut kontakten før jeg reiser på ferie eller hvis det er antydning til lyn i nærheten.

Lenke til kommentar
Ja, frykter at det kan ha gått utover de andre komponentene også. Men maskinen sto jo formellt sett ikke på, så det skulle vel være minimalt med spenning på komponentene i utgangspunktet?

Hvor mye spenning som sto på i utgangspunktet betyr ikke så mye hvis resultatet = utgangspunkt + lyn. :)

Det betyr jo at det var en "vei inn" til resten av komponentene i PCen.

Jeg ville absolutt testet en annen PSU om mulig, og om ikke det gir noe resultat; teste minne/cpu/skjermkort i en annet PC. Sånt kan gjerne overleve selv om HK dør.

Lenke til kommentar

PSU er uansett ødelagt, så denne må erstattes.

Dog har nyere strømforsyninger flere sikkerhetsfunksjoner som skal beskytte mot under og overbelasting, hvordan dette da hjelper mot noe så kraftig som lynnedslag er usikkert. Jeg ville kjøpt ny PSU, du kan ta en tur inn på Datakjeden om det finnes en datakjede butikk i nærheten av der du bor. Når du først er i gang, kan du spandere på deg 200 kroner til på Lynvern/Overspenningsvern. En svært billig forsikring for å hindre at noe slik skal skje igjen.

Lenke til kommentar

en kamerat av meg fikk ram, strømforsyning og delvis hovedkort defekt etter lynnedslag. Det ga øyeblikkelig utslag i at pc'n ikke ville starte. Fikk ny strømforsyning i hus, men gleden var kortvarig pga ødelagte minnebrikker også. Senere viste det seg at hovedkort ikke var like stabilt som før lynnedslaget heller...

Så her håper jeg du har en god forsikring i huset som dekker sånne ting uten å måtte betale 3000kr i egenandel.

Ellers har du jo fått en fin lærepenge da. Alltid invester i overspenningsværn. Tror Monster leverer noen gode saker, som også beskytter nettverkskabler. Koster noe, men definitivt verdt det (hihi). De dekker i tillegg dine utgifter hvis noe skulle gå galt. Tror jeg så en slik på Expert engang

Lenke til kommentar
en kamerat av meg fikk ram, strømforsyning og delvis hovedkort defekt etter lynnedslag. Det ga øyeblikkelig utslag i at pc'n ikke ville starte. Fikk ny strømforsyning i hus, men gleden var kortvarig pga ødelagte minnebrikker også. Senere viste det seg at hovedkort ikke var like stabilt som før lynnedslaget heller...

Så her håper jeg du har en god forsikring i huset som dekker sånne ting uten å måtte betale 3000kr i egenandel.

Ellers har du jo fått en fin lærepenge da. Alltid invester i overspenningsværn. Tror Monster leverer noen gode saker, som også beskytter nettverkskabler. Koster noe, men definitivt verdt det (hihi). De dekker i tillegg dine utgifter hvis noe skulle gå galt. Tror jeg så en slik på Expert engang

Har bestillt ny strømforsyning nå. Håper de andre komponentene er uskadet, men jeg frykter det værste. Har innboforsikring samt PC-forsikring i samme forsikringsselskap, så jeg bør få noe igjen (m.a.o lav egenandel).

Overspenningsvern står på bestillingslisten nå. Kan fort bli en dyr lærepenge dette. :no:

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Drar opp igjen denne meget gamle tråden, da jeg har en case innenfor dette emne. Min far hadde lynnedslag og PCn ville ikke starte. Jeg byttet ut PSU og hovedkort, men den vil fortsatt ikke engang starte. Det kommer strøm i 1-2 sekund så viftene rekker å starte, men så skrur den seg rett av igjen. Forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...