Gå til innhold

Spørsmål angående betaling av depositum

Gjest medlem-125302

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-125302

Hei, jeg må betale 7000 kr i depositum innen 1. august. Jeg har fått et kontonummer og et brev der det står at jeg må merke dette med navn og kundenummer. Hvordan gjør jeg dette? Jeg har nettbank, er det mulig å merke det med navn og kundenummer der, eller er jeg nødt til å gå innom banken? Setter stor pris på et raskt svar, siden jeg må gjøre dette ganske snart! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags depositum er dette?

Bolig?

Det er bare noen få utleiere som har lov til å ha depositumet på utleiers konto og ikke en delt konto. Studentsamskipnader er en av de som har lov til dette.

Siden du ikke oppga noe om hva slags depositum dette var, men av størrelsesorden kan det se ut som bolig, så svarte jeg.

Lenke til kommentar
Vet ikke hva studentsamskipnad er, men jeg er student og det er snakk om en hybel i en studentby.

Da er det trolig en samskipnad. Er forøvrig veldig vanlig at private utleiere av hybler osv. forlanger å få depositum inn på sin egen konto, men dette er egentlig lovstridig. (men med dagens pressede boligmarked, så er det ikke alltid så lurt å krangle på dette :)

Hvis man skal følge boken helt, så skal depositum stå på en gjensidig sperret konto i leietakers navn. Bakgrunnen for dette er at siden det per definisjon er leietaker som eier pengene helt til de eventuelt må brukes for å dekke skader på leilighet osv, så er det leietaker som skal ha rentene. I tillegg er det et vern av pengene i tilfelle utleier går konkurs. Hvis de står på utleiers konto, så vil pengene gå tapt til å dekke inn utleiers egen gjeld ved en eventuell konkurs.