Gå til innhold

Et godt og enkelt viftestyrings program for GPU, som enkelt kan endre Idle og load fan speed. finnes dette?

Netti90

Anbefalte innlegg

hei

jeg har et skjermkort (xfx nvidia 7900GS 600mhz) som nå i disse varme sommerdager kan komme opp i neste 100 grader ved full load. Dette skremmer meg.

Jeg trenger et enkelt og virksomt viftestyringsprogram, som kan sette opp viftehastigheten både ved Idle og load, hvis dette i det hele tatt finnes... f. eks to slidere (en for idle og en for load der du kan slide opp prosentspeeden på begge) Det høres litt utopisk ut me noe så enkelt, men noe i den dur hadde vært helt topp.

Jeg tror GPUen min har 20% viftehastighet ved Idle og jeg aner ikke hva den har i load. Men om det så bare blir Idle jeg kan endre på (hvis load allerede er 100% speed), så får d holde å sette opp idle.

men altså: Tips til gode og enkle programmer for å justere viftehastighet. har googlet litt, men fant ikke noe interessant. Beklager hvis en lignende tråd finnes fra før, men jeg har ikke sett noe lignende...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du kan bruke rivatuner til dette. du setter viftene hastigheten til noe bestemt eller du kan sette den til auto.

Fungerer kjempe greit til dette type arbeid, jeg slet før med mitt asus 3870x2 med at viftene gikk på 100% men heldigvis klarte rivatuner og fikse problemene mine så nå går de rolige på auto. så under spilling så går viftene kraftig opp.

rivatuner

Lenke til kommentar

takk for hjelpen, men vet ikke om den typen funksjoner jeg leter etter er der.... viften på mitt skjermkort øker også hastigheten ved load, men jeg vil ha den til å øke enda mer ved load enn den gjør fra før, I tillegg til at jeg vil ha høyere viftehastighet ved idle.... å ha den på 100% hele tiden vil bli litt ekstremt så... begynner å miste troen på at et slikt program som jeg er ute etter finnes... de eneste jeg har sett til nå er sånn álá Rivatuner, som du enten kan sette den på en hastighet hele tiden, eller automstisk ( som den allerede gjør uten noe program) Det eneste er hvis det er en mulighet for å endre på de automatiske (auto) viftehastighetenesom jeg ikke har funnet ut av... :p

EDIT: fant ut at vifta går me 20% speed ved Idle og 30% ved load ( i følge GPU-Z ).... Idle får være greit på 20% (kansje 25% hadde vært bra og), men det hadde ikke skadet å f.eks få load hastigheten opp til 50% eller noe sånt... det kunne nok drastisk ha senket temperaturen. foreløpig prøver jeg å se om auto funksjonen til rivatuner setter opp load hastigheten...

Endret av Netti90
Lenke til kommentar

jeg fant et annet program kalt ntune, som nvidia har lagd.... har me et bilde for å illustrere det jeg lurer på... hvis jeg aktiverer direkte viftestyring, og slider litt på den slideren, betyr det da at:

1: det er den prosenten viftehastigheten er hele tiden uavhengig av load eller idle

2: det øker load eller idle fanspeed (en av dem) med så mange prosent som jeg slider opp (f.eks idle --> 20% (fra før) + 5% slidet opp = idle nå 25%)

3: både load og idle øker med den prosentandelen som jeg slider opp til... ( f. eks load: 30% (fra før) + 5% = 35% nå i load, og idle --> 20% (fra før) + 5% slidet opp = idle nå 25%)

håper noen har greie på dette programmet, for det har ikke jeg :)

viftekontroll.bmp

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er fult mulig og sette egne auto stillinger med rivatuener, jeg har for eksempel 100% load med 65 grader og kun 35% vifte hastiget med 35 grader osv.

Du kan stille dem selv bare følg dette:

1: åpne rivatuner

2: velg power user

3: gå nedover i menyen til du finner "Riva tuner Fan" og få opp under menyene der.

4: trykk på auto fan speed og få opp en lyspære der så skriver du inn 3 som value

jeg vet ikke hvorfor dette hjelper men det lar deg bestemme auto fan controle selv

5: Trykk på Main i hovedmenyen

6: trykk på customize og Low fan settings

7: trykk på Fan velg auto

8: under look up entry 0 og nedover kan du så velge hva du vil ha av hastighet på viftene avhengig av tempratur på skjermkortet. Så trykker du save og så er det bare og spille og høre at viftene går opp og ned avhengig av dine tempratur innstillinger.

Det kan hende du bruker noen forsøk på og få dine perfekte innstillinger for deg, men nå vet du ivertfall hvordan du gjør det. Håper guiden jeg selv hjelper deg litt for jeg brukte selv lang tid når jeg skulle gjøre det.

Lenke til kommentar

ok, takk for hjelpen, jeg skal prøve på det :)

men bare for å vite det er jeg fortsatt interessert i ntune... spørsmålet mitt anngående dette programmet er i innlegg #4 bare sånn at det er sagt x) takk for hjelpen så langt, og håper også noen kan hjelpe meg med ntune :) man kan jo aldri ha for mye kunnskap x)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...