Rune69 Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jobber endel i utlandet og har i mange aar hatt Chess-abonnement. Naa har Chess ödelagt endel forretninger for meg fordi de ikke kan garantere mottak av SMS fra enkelte land. I dette tilfellet mitt Tsjekkia. Chess mener de ikke er ansvarlige for slikt, selv om den tsjekkiske operatören bekrefter skriftlig til meg at SMS er sendt ut fra dem og skal kunne "hentes" av Chess. Jeg gidder ikke holde paa slik og vil skifte til en leverandör som bruker Telenors nett (Chess bruker Netcoms). Finnes det en oversikt over hvilke tilbydere som bruker Telenor (finner ingenting paa telepriser.no)? Selvsagt bortsett fra Telenor.... PS. Beklager, men sitter uten norske bokstaver her i utlandet..... Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 http://www.telenor.no/privat/mobil/dekning...datatrafikk.jsp Lenke til kommentar
Drill Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Jobber endel i utlandet og har i mange aar hatt Chess-abonnement. Naa har Chess ödelagt endel forretninger for meg fordi de ikke kan garantere mottak av SMS fra enkelte land. I dette tilfellet mitt Tsjekkia. Chess mener de ikke er ansvarlige for slikt, selv om den tsjekkiske operatören bekrefter skriftlig til meg at SMS er sendt ut fra dem og skal kunne "hentes" av Chess. Jeg gidder ikke holde paa slik og vil skifte til en leverandör som bruker Telenors nett (Chess bruker Netcoms). Finnes det en oversikt over hvilke tilbydere som bruker Telenor (finner ingenting paa telepriser.no)? Selvsagt bortsett fra Telenor.... PS. Beklager, men sitter uten norske bokstaver her i utlandet..... Hei Rune69, Følgende leverandører vet jeg benytter Telenors nett og derav også Telenors roamingavtaler: * Talkmore * Hello * Newphone Bare en liten ting angående ditt problem her. Du bruker Chess og derfor bruker du også Netcoms roamingavtaler i utlandet. Det er ikke gitt at Telenor og Netcom har avtale med de samme roamingoperatørene i utlandet. I Tsjekkia har Telenor og Netcom de samme roamingavtaler med følgende operatører: 1) T-Mobile (Radio Mobil) 2) Telefonica O2 (Eurotel Praha) 3) Vodafone (Oskar Mobil) Dette tilsier at dersom noen med kundeforhold hos en av disse tre operatørene i Tsjekkia har sendt en sms til deg og ikke kommet frem, så må dette være en feil. Om den er på Netcoms side eller hos operatøren i Tsjekkia er noe Netcom må sjekke. Generelt er det slik at dersom noen sender deg en sms til ditt Chess abonnement fra en operatør som Netcom ikke har roamingavtale med, så vil ikke denne meldingen bli levert. Dette gjelder også motsatt vei. Når det ikke foreligger roamingavtale så er det heller ingen SMS Interworking avtale mellom Netcom og operatøren. Derimot kan man alltid ringe til hvilket som helst utenlandsk nummer og motta samtaler. Årsaken til dette er at ved tale så følger samtalen forskjellige carriere helt frem til destinasjonen. For å kunne sende sms så kreves det en direkte signaleringsforbindelse mellom, i dette tilfellet Netcom og utenlandsk operatør. Det samme er også tilfelle hos Telenor. Hvis du går over til en leverandør som tilbyr Telenor dekning, så kan du teoretisk komme i samme situasjon. Hvis et utenlandsk nummer tilhørende en operatør som Telenor ikke har roamingavtale med prøver å sende en sms til deg, så vil heller ikke denne bli levert. Prøver du å sende sms til et slikt nummer så vil heller ikke denne bli levert. Endret 30. juli 2008 av Drill Lenke til kommentar
Rune69 Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Hei, takk for fyldig svar. Sjekket opp ogsaa dette med roamingavtale, jeg koblet meg til alle som Netcom har avtale med og forsikret meg ogsaa om at de som sender meg sms brukte en som Netcom har avtale med (hovedsaklig T-mobile). Likevel funka det ikke. Den förste kundebehandleren jeg snakket med hos Chess gjorde sitt beste for aa spore opp sms'ene som ble sendt (fikk nöyaktig tidspunkt og telefonnummer som sms ble sendt fra). Dette skulle videreformidles til Netcom sin tekniske support. Ingenting skjedde. Ved neste klage til Chess fikk jeg bare beskjed om at det ikke var mulig aa gjöre noe med saken...Problemet er at dette har gaatt helt utmerket i mange aar og problemet har först oppstaatt denne sommeren... Lenke til kommentar
ckl77 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Generelt er det slik at dersom noen sender deg en sms til ditt Chess abonnement fra en operatør som Netcom ikke har roamingavtale med, så vil ikke denne meldingen bli levert. Dette gjelder også motsatt vei. Når det ikke foreligger roamingavtale så er det heller ingen SMS Interworking avtale mellom Netcom og operatøren. Derimot kan man alltid ringe til hvilket som helst utenlandsk nummer og motta samtaler. Hmm.. Dette er jo veldig interessant. Hvor finner man sånn informasjon? Er dette da et problem man kan støte på alle land? Jeg har ikke vært plaget av det foreløpig (som jeg vet om), men ser jo problemet. Christian Lenke til kommentar
Drill Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hei, takk for fyldig svar. Sjekket opp ogsaa dette med roamingavtale, jeg koblet meg til alle som Netcom har avtale med og forsikret meg ogsaa om at de som sender meg sms brukte en som Netcom har avtale med (hovedsaklig T-mobile). Likevel funka det ikke. Den förste kundebehandleren jeg snakket med hos Chess gjorde sitt beste for aa spore opp sms'ene som ble sendt (fikk nöyaktig tidspunkt og telefonnummer som sms ble sendt fra). Dette skulle videreformidles til Netcom sin tekniske support. Ingenting skjedde. Ved neste klage til Chess fikk jeg bare beskjed om at det ikke var mulig aa gjöre noe med saken...Problemet er at dette har gaatt helt utmerket i mange aar og problemet har först oppstaatt denne sommeren... Hmmm... Du sier at vedkommende med abonnement hos T-Mobile i Tsjekkia ikke fikk levert sin SMS til deg. Det som skjer er at denne meldingen vil da bli sendt via T-Mobile i Tsjekkia sin SMS-sentral (Meldingssentral). Deretter så skal T-Mobile`s nett sende en signaleringsmelding til Netcom for å finne ut hvor ditt mobilnummer ligger oppdatert i Tsjekkia. Hvis det hadde vært en signaleringsfeil mellom Netcom og T-Mobile, så skulle Netcom ha oppdaget dette basert på kundeklager. Men det kan jo selvsagt være andre ting. Hvis du oppholder deg i Tsjekkia over lang tid, grunnet jobb, så ville jeg nok anbefalt å opprettet et tsjekkisk abonnement av type Prepaid (kontantkort).. Ved å gjøre dette så sparer du også en del penger. Regner med at du har vurdert dette. Greier du forresten å sende sms til det tsjekkiske nummeret? Lenke til kommentar
Rune69 Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Hei, det går fint å sende sms til alle tsjekkerne jeg kommuniserer med....Har nettopp skiftet til Telenor på fredag og skal til uka se om dette funker bedre.... Forøvrig er det ikke så lett når det gjelder dette med kundeklager, bare en ren tilfeldighet at vi oppdaget at telefonsamtaler gikk greit, mens sms ikke ble mottatt av dem... Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Artikkel i Dagens Næringsliv om det same problemet: http://www.dagensit.no/article1465799.ece Endret 21. september 2008 av torbjornen Lenke til kommentar
Rune69 Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Artikkel i Dagens Næringsliv om det same problemet: http://wap.dn.no/rss.jsp?rssid=309395&...&cid=206745 Hei, linken du viser til inneholder noe helt annet? Har forsøkt å søke på DN sine sider, men uten resultat. Fint om du kan gi meg en "bedre" link. Har nå vært i Tsjekkia igjen, men dessverre samme problem. Som nevnt ovenfor har jeg nå skiftet til Telenor sitt nett, men samme resultat. Er det mulig at det er noe i veien med telefonen min? Bruker Nokia E90. Det funker fortsatt helt fint med sms til og fra Nederland, Slovakia, Tyskland og selvsagt Norge. Uansett hvor jeg befinner meg og uansett hvilken utenlandsk operatør jeg bruker... Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Du får sende sms'er med leveringbekreftelse da. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Har no retta lenka ovanfor, til artikkelen i Dagens Næringsliv. Lenke til kommentar
Rune69 Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Du får sende sms'er med leveringbekreftelse da. Så lenge jeg vet at meldingene fra meg mottas, er vel det liten vits? Poenget er jo at jeg ikke mottar meldingene som sendes fra tsjekkiske telefoner. Forøvrig ser det ut at tsjekkerne av og til får beskjed om at sms-sentralen gir opp å sende meldingene til meg. Har no retta lenka ovanfor, til artikkelen i Dagens Næringsliv. Tusen takk, interessant artikkel, selv om den jo dessverre ikke hjelper meg noe... Endret 22. september 2008 av Rune69 Lenke til kommentar
db_glitch Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Er det ikke slik at hver operatør må ha egne roaming-avtaler i utlandet, uavhengig av hvilket nett de leier kapasitet i her? Endret 22. september 2008 av db_glitch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå