Gå til innhold

Hvilket tilskudd, og når?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Skal begynne med kosttilskudd til treninga, ettersom jeg kun spiser epler og bananer, og det blir det lite resultat av. Det er kosttilskudd til styrketrening, trener ca 4 ganger i uken og det kommer jeg til å gjøre resten av sommeren.

 

Jeg tenkte Whey Protein Isolat om morgenen, før og etter trening, ala denne. på kvelden tenkte jeg Casein, som f.eks denne.

 

Ser det greit ut? Hvor mye skal jeg spise ellers? Jogger i en time og har ca en og en halv time styrketrening. Hva er kreatin godt for?

 

MVH Torstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Skal begynne med kosttilskudd til treninga, ettersom jeg kun spiser epler og bananer

Spiser du kun epler og bananer i løpet av en dag?

Neida, bare et uttrykk. Har en god frokost med havregryn og skummetmelk, noe frukt og så på trening etterfulgt av middag med vanligvis poteter og kjøtt. Men føler liksom ikke at jeg får maksimalt ut av styrketreningen, kan være støl i dagevis etter 2-3 dagers trening uten pause.

 

Når dere sier shake mener dere pulver, og ikke de ferdig-shakene man kan kjøpe rundtforbi for blodpris?

Lenke til kommentar
Neida, bare et uttrykk. Har en god frokost med havregryn og skummetmelk, noe frukt og så på trening etterfulgt av middag med vanligvis poteter og kjøtt. Men føler liksom ikke at jeg får maksimalt ut av styrketreningen, kan være støl i dagevis etter 2-3 dagers trening uten pause.

Hmm.. Du gjør ikke de samme øvelsene flere dager på rad og blir overtrent? -- Prøv i så fall heller http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beg...aining-program/ eller et annet brukbart program.

 

Når dere sier shake mener dere pulver, og ikke de ferdig-shakene man kan kjøpe rundtforbi for blodpris?

Protein-pulver, ja. Og du får neppe mye ekstra ut av kasein heller (foreløpig), bare gå for 100% whey om du skal bestille fra proteinfabrikken.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Da gikk jeg for Whey Isolert 1kg Jordbærsmak samt Carbo Fuel 1kg uten smak. Det stod at Whey burde blandes med Carbo Fuel, og det kostet kun 100kr for 1kg så jeg kjøpte det bare selv om det nok ikke blir problemer og få i seg karbohydrater.

 

Så? Har dere tips? Mat, trening osv? Har kuttet ut joggingen og skal legge på meg til jeg er "fornøyd", så får jeg heller "deffe" etterpå eller hva det ble kalt. Er det vits med "frontloading" når det kommer til proteinpulver, eller gjelder det kun på kreatin? Vil kreatin hjelpe? Hva gjør egentlig kreatin? Trenger man isåfall svindyre piller eller pulver for og få utnyttet kreatinen skikkelig?

Lenke til kommentar
Da gikk jeg for Whey Isolert 1kg Jordbærsmak samt Carbo Fuel 1kg uten smak. Det stod at Whey burde blandes med Carbo Fuel, og det kostet kun 100kr for 1kg så jeg kjøpte det bare selv om det nok ikke blir problemer og få i seg karbohydrater.

 

Så? Har dere tips? Mat, trening osv? Har kuttet ut joggingen og skal legge på meg til jeg er "fornøyd", så får jeg heller "deffe" etterpå eller hva det ble kalt. Er det vits med "frontloading" når det kommer til proteinpulver, eller gjelder det kun på kreatin?

Man frontloader ikke med protein nei. Men skader sikkert ikke med en shake eller to dagen før du begynner å trene.

 

Les mer om kosthold her:

http://www.tn.no/artikler.aspx?id=54

Og sjekk denne:

http://www.tn.no/App_Assets/kalkulator/Energiforbruk.aspx

 

 

 

Vil kreatin hjelpe? Hva gjør egentlig kreatin? Trenger man isåfall svindyre piller eller pulver for og få utnyttet kreatinen skikkelig?

Kreatin gjør at cellene tar opp mer vann. Dette påvirker bl.a. yteevnen og hvor raskt musklene gjenoppbygges etter trening.

Effekten er ikke så stor at kreatin er noe must, men det skader selvsagt ikke heller. Billigste monohydrat funker gjerne like bra som noe annet.

 

Du kan lese mer om kreatin her:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=260

og her:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=320

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Tusen takk!

 

Så lurer jeg på, var det vits å kjøpe Carbo Fuel High Tech Extreme Super Power - karbohydrat-pulveret, eller har jeg blitt svindlet for 100kr? :p

 

Jeg mener, det er vel masse mat som har både 40 og 50% karbohydrat i seg?

 

EDIT: Angående kostholdet så er det vel så som så, da jeg bor hjemme og tar det jeg får til middag, enten det er salat eller pizza. Det varierer mao ekstremt - derfor blir det veldig vanskelig og regne ut kalorier, karbohydrater, fett og proteiner. Noe jeg derimot gjør er å spise mer regelmessig, og nå også proteinpulver etter trening. Det blir dog noen små måltider, et stort, og noen små etter. Har byttet ut litt av hvert i maten jeg spiser selv og det går nok endel i Kellogs Allbran, havregryn, epler, peanøtter og youghurt. Ikke det beste mao, men sikkert ikke det værste heller. Som dere sikkert har skjønt er jeg fortsatt mange gode år ifra hvor jeg kjøper maten selv, og da går det litt i "det som er i skapet". Tran er en følgesvenn selvfølgelig, og frukt går det rikelig i.

 

EDIT2: Som jeg når har funnet ut er at det blir veldig dyrt med en knapp boks pulver i måneden a 400kr ca, så jeg lurer på om jeg kansje bare burde kjøpe et lass først som sist? Ser at proteinfabrikken ikke har storhandel med Whey Isolert, men med Whey Tech - designer protein. Det har nesten samme pris som Whey Isolert, men er ikke isolert og inneholder samme gøff som vanlig Whey ved første øyenkast ihvertfall. Hva er forskjellen? Med en liten mail kan jeg sikkert få et powerbuy på isolert whey også.. Men selvfølgelig - ikke noen vits og hamstre inn drønnevis med bokser om det ikke viser resultater. Men det får vi se på. Føler meg ihvertfall mye mer opplagt etter trening nå kontra igår og alle de andre dagene i ferien :p

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
EDIT2: Som jeg når har funnet ut er at det blir veldig dyrt med en knapp boks pulver i måneden a 400kr ca, så jeg lurer på om jeg kansje bare burde kjøpe et lass først som sist? Ser at proteinfabrikken ikke har storhandel med Whey Isolert, men med Whey Tech - designer protein. Det har nesten samme pris som Whey Isolert, men er ikke isolert og inneholder samme gøff som vanlig Whey ved første øyenkast ihvertfall.

Hva med 100% whey? - 73% proteininnhold (myseprotein), 3kg for 499.

 

Hvis du er åpen for å bestille fra andre butikker også kan du vurdere norkost sitt Activate gemma isolat - 83,6% proteininnhold (erteprotein isolat), 6kg for 498.

 

 

IMHO er det mye viktigere at du får i deg alle næringsstoffene du trenger enn hvilken type protein du går for.

Lenke til kommentar
EDIT2: Som jeg når har funnet ut er at det blir veldig dyrt med en knapp boks pulver i måneden a 400kr ca, så jeg lurer på om jeg kansje bare burde kjøpe et lass først som sist? Ser at proteinfabrikken ikke har storhandel med Whey Isolert, men med Whey Tech - designer protein. Det har nesten samme pris som Whey Isolert, men er ikke isolert og inneholder samme gøff som vanlig Whey ved første øyenkast ihvertfall.

Hva med 100% whey? - 73% proteininnhold (myseprotein), 3kg for 499.

 

Hvis du er åpen for å bestille fra andre butikker også kan du vurdere norkost sitt Activate gemma isolat - 83,6% proteininnhold (erteprotein isolat), 6kg for 498.

 

 

IMHO er det mye viktigere at du får i deg alle næringsstoffene du trenger enn hvilken type protein du går for.

Kan fint bestille fra andre butikker om leveringa er like god og betalinga like lett. Så det har altså ikke så mye og si for hvilket protein jeg får i meg?

Noe jeg reagerte litt på var dette:

Protein 25,08gram (83,6%)

Karbohydrater 0,1gram (0,4%)

Fett 0,39gram (1,3%)

Fiber 2,3%

Etter mine beregninger blir bare dette 87,6%, hva er de resterende prosentene? Ikke at det er noe galt med at det er fiber, fett og karbohydrater, det er jo såpass lite at det ikke gjør noe uansett sikkert. Fiber er jo sunt uansett :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ser at erteproteinet har forsvunnet. Er det noe tilsvarende?

 

Trenger snart en ny boks :)

Finnes fortsatt, men bare i 3-kilosbøtte. Ikke like billig, men 100kr/kg er jo fortsatt bra.

 

Og jeg lurer fortsatt på om jeg trenger karbohydratpulver? Spiser jo masse havregryn, allbran-kornfleks og frukt.

Sjekk vekta. Hvis du ikke går opp, si 1/4 - 2/3 kg i uka, så spiser du for lite og kan vurdere å fylle på med litt karbs (etter at protein og fett-behovet er dekket).

 

Hvis du ikke trener nok blir selvsagt vektøkningen mye fett. ;)

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...