Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kia Ceed 2007 med turboproblemer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har havna i en litt kjip situasjon her. for noen uker siden kom det hyle lyder fra turbo'en min. Jeg stakk innom min lokale Kia forhandler og fortalte og viste. Fikk grei beskjed om at slik skulle det være. (dette var fredagen)

 

Over helga så fikk svigerfar høre dette og han sa at her er det noe galt, så jeg stakk innom NAF på mandagen og de sa det samme. Stakk innom Kia igjenn og var hakket mer påståelig med dem. Dette fikk resultater og ny torbo er bestilt og alt som mangler nå er noen pakninger.

 

Fikk bestilt meg time til denne reparasjonen (om 2 uker!) igår, og jeg ber dem ha en låne bil klar til meg siden jeg er avhengig av bil på jobb, noe som også var et argument når jeg kjøpte bilen. Det er jo tross alt 7 år's garanti på bilen (el. 150 000km.)

 

Jeg syns det er for svakt av Kia og ikke stille opp med bil til meg når jeg tross alt har kjørt rundt i en bil med dårlig turbo i 4 uker.

 

Har prøvd og komme i kontakt med kia norge, men uten de helt store resultater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel ikke krav på leiebil i det hele tatt, om det da ikke skulle ta for lang å få det reparert.

Altså for lang verksted tid.

 

Det har vel ikke plaget deg nevneverdig at du har kjørt rundt med "ødelagt" turbo heller da?

Har du hatt noen utlegg på dette området, pga. "ødelagt" turbo?

 

Det er kun vanlig garanti du har, og ikke en "jeg-skal-ha-leiebil-fordi-jeg-synes-at-dere-burde-gi-meg-det-da-jeg-liker-å-sutre-garanti.

Lenke til kommentar
Du har vel ikke krav på leiebil i det hele tatt, om det da ikke skulle ta for lang å få det reparert.

Altså for lang verksted tid.

 

Det har vel ikke plaget deg nevneverdig at du har kjørt rundt med "ødelagt" turbo heller da?

Har du hatt noen utlegg på dette området, pga. "ødelagt" turbo?

 

Det er kun vanlig garanti du har, og ikke en "jeg-skal-ha-leiebil-fordi-jeg-synes-at-dere-burde-gi-meg-det-da-jeg-liker-å-sutre-garanti.

Vel nå er det jo ingen grunn til og slenge med leppa, bilen fungerer jo den, ikke optimalt, men det går på fremm.

 

Det jeg reagerer på er at jeg kjørte rundt i en Mercedes Benz 260E tidligere, og da stilte mercedes opp med lånebil til meg uten noe mokking da den hadde bruktbil garanti...

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle hva Mercedes har gjort.

Kia gjør det de skal gjøre med loven i hånden.

Om det tar mer enn 5 dager ifra du leverer ifra deg bilen din til du får den tilbake, så har du krav på leiebil. Ikke før.

Lenke til kommentar
Det spiller ingen rolle hva Mercedes har gjort.

Kia gjør det de skal gjøre med loven i hånden.

Om det tar mer enn 5 dager ifra du leverer ifra deg bilen din til du får den tilbake, så har du krav på leiebil. Ikke før.

Greit får vel bare leve med det da. uansett takk for svar.

 

Men hva i huleste er gærent med humøret ditt? dårlig dag eller??

Lenke til kommentar
Det spiller ingen rolle hva Mercedes har gjort.

Kia gjør det de skal gjøre med loven i hånden.

Om det tar mer enn 5 dager ifra du leverer ifra deg bilen din til du får den tilbake, så har du krav på leiebil. Ikke før.

 

Nå heter det seg jo at selgers forsøk på avhjelp ikke skal medføre kostnader eller være til ulempe for kunden. Dersom han er avhengig av bilen i forbindelse med jobb vil jeg påstå at det i aller høyeste grad er både kostnadskrevende og en vesentlig ulempe å ikke ha noe å kjøre med den tida Kiaen er på verksted.

 

I tillegg vil jeg si at dersom Kia har ambisjoner om å vinne nye kunder og vokse seg større her til lands - så er ikke dette måten å gjøre det på.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Neida, jeg har det helt fint jeg.

Bare litt lei av folk som noen ganger krever så altfor mye mer enn det de har krav på.

Beklager om du følte deg atlfor mye truffet, det var bare meningen å treffe deg litt...

 

Hehe, helt i orden otis =)

 

 

Det spiller ingen rolle hva Mercedes har gjort.

Kia gjør det de skal gjøre med loven i hånden.

Om det tar mer enn 5 dager ifra du leverer ifra deg bilen din til du får den tilbake, så har du krav på leiebil. Ikke før.

 

Nå heter det seg jo at selgers forsøk på avhjelp ikke skal medføre kostnader eller være til ulempe for kunden. Dersom han er avhengig av bilen i forbindelse med jobb vil jeg påstå at det i aller høyeste grad er både kostnadskrevende og en vesentlig ulempe å ikke ha noe å kjøre med den tida Kiaen er på verksted.

 

I tillegg vil jeg si at dersom Kia har ambisjoner om å vinne nye kunder og vokse seg større her til lands - så er ikke dette måten å gjøre det på.

Du sier noe der, men jeg tror faktisk Kia avskriver seg det ansvaret, jeg skal ta og sjekke garanti bestemmelsene igenn.

Lenke til kommentar
Garantibestemmelsene er ikke så viktige i dette tilfellet. Det er bestemmelsene i Forbrukerkjøpsloven om avhjelp som sier noe om hvilke rettigheter du har i forbindelse med retting i av feil:

 

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30

Tusen takk for at du fant frem denne =) Jah, er jo litt gråtone stoff dette.

utdrag fra §30 i forbrukerkjøpsloven:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Jeg vil våge og påstå at siden jeg ikke får brukt bilen min som jeg er totalt avhengig av i sammenheng til jobb så er det en vesentlig ulempe. Dette er også noe jeg informerte Selger om når jeg kjøpte bilen.

 

Men ser det kan falle mellom to stoler her (fortsatt §30)

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Denne er jo definitiv, men vil jo si at jeg må være uten bil en uke før jeg virkelig kan begynne og kreve. Endret av Depressure
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det sånn at dersom det på det tidspunkt du leverer fra deg bilen forventes at den vil være utenfor dine hender i én uke eller mer, så kan du kreve erstatning (lånebil) fra første dag.

 

Hvis forhandleren derimot kan ordne dette i løpet av en dag eller tre har du forsåvidt ikke så mye du skulle ha sagt, men som nevnt tidligere syns jeg Kia bør kunne strekke seg såpass for en kunde som nettopp har brukt bortimot 300 000 (?) på en ny bil.

 

Det er riktignok ikke noe man kan forvente med loven i hånd, men det er samtidig en stor forskjell på det minstekravet Forbrukerkjøpsloven legger til grunn og hva som er å regne for god kundeservice. Det er jo såvidt jeg forstår ikke snakk om en liten bakgårdsforhandler heller, men en større bedrift som helt sikkert har en og annen demobil de kan avse en liten stund for å rett og slett være greie ovenfor en som kan være en trofast kunde i lang tid framover.

 

Hvis dette var min bil ville det vært ganske sikkert at den ikke hadde blitt byttet inn i en ny Kia når den tid måtte komme.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Hvis dette var min bil ville det vært ganske sikkert at den ikke hadde blitt byttet inn i en ny Kia når den tid måtte komme.

Vel den blir fikset nå også bytter jeg den antagelig ut, gidder ikke dette.

 

På meg så virker det som om at salg er viktigere enn oppfølging av eksisterende kunder.

Lenke til kommentar
På meg så virker det som om at salg er viktigere enn oppfølging av eksisterende kunder.

 

Det er dessverre mange forhandlere som ikke tar dette på alvor. Toyota og BMW er for eksempel veldig gode på kundebehandling. Er ikke uten grunn at det er disse to merkene som har den største andelen fornøyde kunder, mens Renault/Bilia ligger nærmest på bunn.

Lenke til kommentar

Hva forhandler burde gjort her er en sak. En annen sak er at dersom bilen er så viktig for deg, bør du ha en forsikring som dekker leiebil i perioder da bilen er på verksted. Kanskje lett å være etterpåklok, men noe å huske på til neste gang.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar
På meg så virker det som om at salg er viktigere enn oppfølging av eksisterende kunder.

 

Det er dessverre mange forhandlere som ikke tar dette på alvor. Toyota og BMW er for eksempel veldig gode på kundebehandling. Er ikke uten grunn at det er disse to merkene som har den største andelen fornøyde kunder, mens Renault/Bilia ligger nærmest på bunn.

 

Ja neste bil blir nok en toyota. Jeg er også en kødd som faktisk hører på en selger, burde vite bedre enn det.

 

Hva forhandler burde gjort her er en sak. En annen sak er at dersom bilen er så viktig for deg, bør du ha en forsikring som dekker leiebil i perioder da bilen er på verksted. Kanskje lett å være etterpåklok, men noe å huske på til neste gang.

 

Ja dette er noe som ikke engang har streifet hjernebarken, men man lærer så lenge man lever.

 

Er i kontakt med Kia norge nå, men de støtter seg godt til garanti bestemmelsene sine.

Lenke til kommentar

En ting du kan gjøre er å tipse Motor om Kias manglende vilje til yte kundeservice i forbindelse med en garantijobb. De er veldig glade i å ta opp saker som tar for seg store forhandlere som ikke oppfører seg tilfredstillende, så det kan være verdt et forsøk.

 

Ikke at det vil gjøre så mye fra eller til for din del, men evig eies kun et dårlig rykte. Og jeg syns ikke de gjør dette riktig hvis de vil vokse skikkelig her til lands.

 

http://www.motor.no/om_motor/article51092.ece

 

Hvor lang tid skulle de bruke på å reparere bilen?

Lenke til kommentar
En ting du kan gjøre er å tipse Motor om Kias manglende vilje til yte kundeservice i forbindelse med en garantijobb. De er veldig glade i å ta opp saker som tar for seg store forhandlere som ikke oppfører seg tilfredstillende, så det kan være verdt et forsøk.

 

Ikke at det vil gjøre så mye fra eller til for din del, men evig eies kun et dårlig rykte. Og jeg syns ikke de gjør dette riktig hvis de vil vokse skikkelig her til lands.

 

http://www.motor.no/om_motor/article51092.ece

 

Hvor lang tid skulle de bruke på å reparere bilen?

Vel de sa de aldri hadde skiftet en turbo på en ceed så de var ikke sikre. (beroligende??)

 

Skal ta en prat med motor ja.

Endret av Depressure
Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at jeg synes at det er meget å forlange av depressure å kreve leiebil bare for en helt vanlig garantisak, som mest sannsynligvis blir rettet innen den fristen som er satt av loven.

I tillegg så støtter jeg det learntofly, om at er det så viktig for deg å ha bil, så burde du kanskje ha hatt en annen ordning mht. bil.

Men jeg forstår også at du håper at de skulle ha visst litt mer velvilje til å gi deg en lånebil, gratis. Endog du ikke har krav på dette, enda.

Jeg hadde aldri framsatt et slikt krav, før jeg hadde hatt endel feil på bilen slik at dette virkelig ble et problem.

 

Lurer samtidig på hva BMW og Toyota gjør, som er så spesielt, slik at "alle" er så fornøyd.

Lenke til kommentar

Når skulle han kunne forlange lånebil da? Hvis feilen skyldtes han selv? Og hva er en uvanlig garantisak? Kia hevder jo at de aldri har vært borti gåen turbo på en Ceed før.

 

Garantien er jo til for å hindre at kunden får unødige store ulemper som følge av en feil med produktet. Dermed er det mer logisk at de stiller opp og lar han få låne f.eks. en demobil de har stående mens hans er på verksted. Det her handler om å yte litt ekstra service for å beholde en kunde. Noe Toyota for eksempel er veldig flinke til.

Lenke til kommentar

Ja så er dagen kommet og jeg har nettopp levert inn bilen, får stadig tilbud om leigebil til 400kr. Jeg har ikke lyst og ta dette lengre siden det er sånn i gråsonen av service/kjøpslov, men jeg vet bare det at det blir ikke mere kia på meg nå fremmover...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...