Muse Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Som tittelen sier. Jeg begynner på VGS1 på allmen (med musikk, dans og drama) og skal velge et fremmedspråk. Jeg har hatt to år med fransk, men slutta på tredje-året fordi det ble før jævlig (beklager ordspråket). Egentlig, er jeg mest interessert i Spansk, ettersom at det er et språk som høres fint ut. Jeg vurderer å holde på med musikk, og da er Spansk like greit? Har hørt at det er vanskelig (noe mellom Tysk og Fransk), men er det sant? Jeg vet at Tysk er enklest (ettersom jeg har hørt) men jeg synes personelig det er et stygt språk. Ser bare for meg grinete, korte menn med svart bart når jeg tenker Tysk. Men, Tyskland er vel rimelig fremme på musikkfronten? Må egentlig ha svar snarest mulig ettersom at jeg snart skal sende brev. Setter pris på alle svar? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12348972834 Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Det er veldig individuelt, både når det kommer til hvordan du lærer og hvordan læreren lærer bort ting. Jeg hadde spansk, og for meg var det et digg fag. Men så har jeg språkøre også, så jeg er vel egentlig ganske partisk i dette. Grammatikken i spansk er både lett og vanskelig, det kommer igjen helt an på om man klarer å se sammenhenger og slikt. Men jeg tror egentlig at fransk er lettere. Til oss gikk det an å bytte språkfag om man ikke følte at det passet. Men det måtte gjøres innen de første ukene av skoleåret. Lykke til! Endret 30. juli 2008 av Slettet+12348972834 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Jeg har selv tysk og liker det språket godt. Det er enkelt og har en tydelig grammatik, selv om det er endel regler å lære seg. Jeg tror likevel jeg ville valgt spansk iom at du allerede har funnet ut at du milsliker fransk. Dette fordi det er et språk som snakkes i mange land. Fransk snakkes iflg wikipedia i flere land, men de gangene jeg har har ønsket å kunne et annet språk har det vært spansk. Dette typisk fordi jeg har vært på ferie i spania og føler at engelskkunnskapene i dette landet er lavere enn hhv. tyskland og frankrike. edit:typo Endret 30. juli 2008 av Ekko Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Lavere enn i Tyskland :o Var i Tyskland i 3 uker denne sommeren, og bare en liten del av de jeg kom over kunne forstå og snakke engelsk. Til og med de som var 16-20 år var ganske blanke. Jeg synes dette med språk, er noe du bør bruke tid på til å finne ut. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg opplevde samme situasjon som deg, bare at jeg hadde to år med tysk. Hata tysk for alt det var verdt. Det gikk jo litt på min egen vilje også, siden karakteren ikke telte. Jeg velger derimot å prøve tysk på nytt når jeg begynner på VG1, siden jeg har det grunnleggende og kanskje jeg får med meg mer og kommer til å like språket. Selv om jeg egentlig har veldig lyst til å lære meg spansk. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Spansk, lekende lett om du følger med i timen . Lenke til kommentar
FredrikUSA91 Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg har spansk og hater det, uten å påstå noe så vil jeg si at tysk er lettere ved at det på en måte ligger i språket vårt, germansk eller noe, spansk er noe helt nytt med villt fremmede ord du må pugge, men så er ihvertfall første året lagt opp så alle skal henge med, det er litt værre når du skal skrive et 2 siders langt brev pga alle grammatikk reglene. Mange av vennene mine har tysk og de klarer det greit, men alt skal vel gå greit så lenger du følger med Lenke til kommentar
Muse Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Hjertelig takk for gode og raske svar. Da ser det ut til at jeg ender opp med Tysk. Skal prøve å være positivt til det. Er veldig blandete mening om Spansk er lett eller motsatt, så jeg vet ikke om jeg tørr å satse på det. Men, jeg har en liten plan. Det er egentlig Spansk jeg har mest lyst å lære meg. Jeg kan kanskje da velge det. På noen uker burde jeg få en idé om språket passer for meg eller ei. Hvis jeg ikke synes det, kan jeg da skifte til Tysk. Hva synes dere om den idéen? Er det en dårlig side med den? Går jeg glipp av mye de første timene av Tysk hvis jeg bytter til det i etterkant? Igjen, jeg setter stor pris på hjelp. Tusen takk for hjelpen jeg har fått foreløpig! Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hvis du går inn for å lære spansk går nok det bra og du vil mest sannsynlig like det. Tror ikke du går glipp av så mye de to første ukene hvis du vil bytte til tysk senere. Lenke til kommentar
tessani89 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Jeg hadde tysk på ungdomsskolen, men byttet til spansk på vgs og jeg syntes det var mye lettere! Forstår man det helt grunnleggende, som er ganske lett, er det ikke vanskelig å lære det man skal lære etter hvert. Det er de elevene som ikke forstår det grunnleggende som vil slite, men det er som sagt ikke noe problem å lære det grunnleggende. Etter min mening er grammatikken i tysk vanskelig om du ikke er et realfagsmenneske, men det er lettere å lese en tekst og forstå den, enn å forstå en tekst på spansk (mange lignende ord.) Jeg synes grammatikken var mye lettere på spansk, og jeg er faktisk et realfagsmenneske, så spansk kan være lettere for realfagsfolk også! Men jeg likte ikke tysk, det er det verste jeg har vært borte i. Hvis du følger med i timen, og gjør leksene, er nok spansk det faget som det er lettest å få god karakter i! Jeg har ikke noe særlig språkøre, helt normal tror jeg, og jeg fikk 6 alle årene og gikk ut av vgs med 6 etter 3.klasse. Fikk også 6 på eksamen. Har aldri bodd i Spania eller noe, bare vært på ferie et par ganger før jeg begynte på vgs, men det eneste jeg lærte var Hola (hei) og helado (is). Gjorde leksene og fulgte med i timene, noe du MÅ gjøre for å få en god karakter i språk. Det er ikke sånn som med historie, geografi etc, der man kan sette deg ned noen dager før og pugge et visst antall sider. Endret 31. juli 2008 av tessani89 Lenke til kommentar
Muse Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Haawy: Svært godt å vite. tessani89: Og med det så tror jeg avgjørelsen er endelig. Altså går jeg for Spansk. Hvis jeg ikke liker det, bytter jeg til Tysk. Altså som sagt. Det var flott å lese et slikt innlegg under sånn press som jeg er nå. Ble MYE mindre bekymret! *puster lettet ut* Lenke til kommentar
underdark Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Spansk er uten tvil det enkleste språket av de tre. Tysk hadde jeg 3 år på ungdomsskolen, jeg har bodd i Frankrike og har tatt 3 år spansk på vgs. Mao jeg har jeg litt erfaring fra alle tre. Av de tre nevnte språk er spansk det mest talte - og spansk er vel det 3. mest talte i verden (?). I tillegg er vel også Spania og andre spansktalende land de mest interessante feriemålene for mange. Lenke til kommentar
tessani89 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Godt at du velger spansk! Prøv å heng med fra dag 1, og les litt på den grunnleggende grammatikken i begynnelsen. Prøv å pugg det grunnleggende og du klarer deg strålende. I de bøkene dere skal bruke (kanskje du allerede har fått en bokliste, i så tilfelle, skal du bruke Vidas?) er det grammatikkoversikter, der du kan lese om verb, adjektiv, substantiv etc. Lærer du deg det grunnleggende innenfor de viktigste ordklassene, og leser godt på grammatikken før hver prøve, og ellers også(helst en god titt over grammatikken 1-2 ganger i uken), er du nesten garantert 5 eller 6. Kommer ann på hvilken lærer du har og hvordan han/hun lager prøvene. Det jeg lærte utrolig mye av var å gjøre følgende: Vi fikk som regel et par lekser i uken. Den ene var å oversette en spansk tekst til norsk som stod i læreboken. Den var som regel på 1-2 sider, men da med bilder o.l, så det var kanskje bare 0,75 side med tekst. Når jeg skulle oversette skrev jeg først ned den første setningen på spansk, så litt på den for å se om jeg skjønte oppbygningen (at jeg kunne klart å skrive noe lignende selv og at jeg forsto grammatikken og skjønte hvorfor HVERT ENESTE ORD var brukt) og så skrev jeg setningen ned på norsk etterpå, altså jeg gjorde det jeg egentlig skulle gjøre, bare at jeg gjorde et litt grundig "forarbeid" først. På denne måten lærer du mer grammatikken i praksis, og du husker setninger bedre når du skriver dem ned, ser grundig på dem og prøver å forstå oppbygning/grammatikk, enn å bare se fort over og oversette til norsk. Da nærmest pugger du setninger, og husker senere litt av hvordan du kan bygge opp og skrive setninger. Dette bruker du kanskje 2 timer på i uken, og kan gi deg en super karakter, om du samtidig følger godt med grammatisk (leser reglene ved siden av å oversette.) Ofte er det slik i lærebøkene at for hvert "kapittel" skal de lære deg noe ny grammatikk, og da er det ofte slik at de i den teksten som står skrevet er den grammatikken mye brukt. Altså hvis du skal lære om adjektiv i kapittel 5, så er det mye adjektiv brukt på forskjellige måter i teksten på kapittel 5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå