kjeb Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Driver og skal bygge meg en stuepc og trenger et bra skjermkort til under 1000kr Bruksområder / Krav til kort: -HD matriale og Blueray -HDMI utgang (ikke dvi med overganger) -Skjermkortet må kunne sende lyden ut gjennom HDMI kabelen til Tv'en Hvilke skjermkort ville dere annbefale? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Koster litt og med støysvak vifte. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343931 Dette kortet burde også klare jobben, meget billigere og lydløs. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340130 Lenke til kommentar
kjeb Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg ser det er DVI på begge kortene, hva er forskjellen på dvi og HDMI? Finnes det ikke kort med HDMI utgang istedet for dvi? Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 både HDMI og DVI sender digitale signaler, så hovedforskjellen er at HDMI har mulighet for å sende både lyd og bilde mens DVI kun kan sende bilde. De løsningene over tilsier jo at du blir nødt til å bruke DVI-HDMI overgang... Lenke til kommentar
kjeb Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 både HDMI og DVI sender digitale signaler, så hovedforskjellen er at HDMI har mulighet for å sende både lyd og bilde mens DVI kun kan sende bilde. De løsningene over tilsier jo at du blir nødt til å bruke DVI-HDMI overgang... Men hva hjelper det med dvi -> hdmi overgang, lyden mangler vel fremdeles? Skjønner ikke helt detta... Det står jo HDMI i spesifikasjonene også er det dvi på kortene... Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Nå har ikke jeg den fjerneste anelse om hva slags skjermkort du må ha for å dra HD-filmer. Jeg mener det går endel på prosessoren også? I så fall, du har jo en del m-ATX hovedkort med innebygde grafikkløsninger fra Nvidia og som har HDMI ut... Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Angående disse kortene fra ATI i HD3800 serien så følger det med en DVI-til-HDMI konverter. Du får både bilde og lyd fra denne. Bare å kople den i HD-TV'en. De kortene bruker også noe som heter UVD (Unified Video Decoder) som skal gjøre jobben mye letter for CPU ved lesing av HD materiale. CPU belastning går så langt ned som 4-8%! Det eneste kortet jeg vet om som har innebygget HDMI er 9800GX2 som koster langt over 2000kr. Men som sakt, så fungerer den konverteren som følger med ATi kortene veldig bra! Akkurat det samme som om det skulle være innebygd. EDIT: så ikke kortet som Duqe postet, men dette er ganske gammelt og er ikke like bra til HD som ATI HD3800 serien. Jeg antar du ikke skal spille med denne så da kan du faktisk få kort nede i 300kr som kjører HD materiale veldig bra (bruker også UVD) ATi HD 3450 - 250kr ATi HD 3450 (med vifte) - 250kr Disse er kun ment for enkle oppgaver og er ikke noe kraftkort med god 3D-ytelse, men passer perfekt i en stue pc med HD avspilling som hovedoppgave Endret 30. juli 2008 av Core2Dude Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg kjøpte meg et XFX GForce 7600GS, den har S-Video, HDMI, DVI utgang, har ikke vifte, kun kjøleribbe, og betalte 600-700 kr for dette kortet rundt februar måned mener jeg det var. Har ikke hatt problemer med spilling av 1080p filmer. Absolutt og anbefale. Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Angående disse kortene fra ATI i HD3800 serien så følger det med en DVI-til-HDMI konverter. Du får både bilde og lyd fra denne. Bare å kople den i HD-TV'en. De kortene bruker også noe som heter UVD (Unified Video Decoder) som skal gjøre jobben mye letter for CPU ved lesing av HD materiale. CPU belastning går så langt ned som 4-8%! Det eneste kortet jeg vet om som har innebygget HDMI er 9800GX2 som koster langt over 2000kr. Men som sakt, så fungerer den konverteren som følger med ATi kortene veldig bra! Akkurat det samme som om det skulle være innebygd. Da lærte jeg en del ting i dag også. Takker Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg kjøpte meg et XFX GForce 7600GS, den har S-Video, HDMI, DVI utgang, har ikke vifte, kun kjøleribbe, og betalte 600-700 kr for dette kortet rundt februar måned mener jeg det var. Har ikke hatt problemer med spilling av 1080p filmer. Absolutt og anbefale. Får man kjøpt dette kortet i norske butikker nå til dags? Ifølge prisguide ser det ganske dødt ut. Men hvis trådstarter ikke har så veldig god CPU så er ATI kortene å anbefale. Lenke til kommentar
kjeb Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Se her var det bra med svar ja Jeg kommer til og kjøre med Intel Core 2 Quad Q6600 prosessor ser det ut til, så den kommer vel til og klare noe... Er det bare ATI som tar HD jobben i kortet og sparer cpu for arbeide? Jeg kan godt tenke meg et kort som kan dra noe 3D også slik at jeg har muligheter til og dra inn noen spill om jeg får lyst men første pri er at kortet er stille, helst vifteløst... Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Er det noe vits med en quad i en pc til sånn bruk da? Hadde det ikke vært bedre med core 2 duo E8400? Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Kan da anbefale HD 3850 "Ultimate Edition" (Ultimate edition er rett og slett versjonen uten vifte) HD 3850 er i budsjettklassen for spilling. Ergo du kan spille alle nye spill, men ikke alle på høyeste instillinger. Jeg er ikke helt sikker på hva nVidia har å tilby som passer til ditt formål, men ettersom jeg vet pleier det ikke å følge med DVI-HDMI konverter hos dem. Derfor er det en fordel med ATi. Angående lav CPU belastning ved HD så har nVidia sine nyere kort også bra støtte for det, men ATi har UVD som er hakket vassere. Endret 30. juli 2008 av Core2Dude Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Nevner at om du skal ha 7.1 lyd via HDMI til forsterker så må du over på HD48xx serien til Ati. Lenke til kommentar
kjeb Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Jeg tror jeg skal begrense meg til 5.1 i lyd da jeg ikke skal ha noe stort lydanlegg likevell Jeg satt og så på Asus EAH3650 SILENT/HTDI/512M hva tror dere om den? Bør jeg strekke meg opp til HD 3850 "Ultimate Edition" som Core2Dude annbefalte her? Endret 30. juli 2008 av kjeb Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Hvis du tenker litt spilling så vil jeg si at HD3850 er bedre til prisen. Ifølge tester så er det faktisk ganske stor forskjell mellom disse: Du finner flere bilder på siden: Legit Reviews Siden du først skal kjøpe et så kan du like så godt kjøpe et Det er såpass stor ytelsesforskjell mellom dem. OBS! Husk at det var 512MB versjonen av HD3850 jeg linket til Endret 30. juli 2008 av Core2Dude Lenke til kommentar
kjeb Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Da er den lagt til Hvilket lydkort må jeg ha for og få lyden ut med HDMI'en Jeg så på dette kortet: TerraTec Aureon 5.1 PCI Det er jo enkelt og billig, men holder det? Endret 30. juli 2008 av kjeb Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Da er den lagt til Hvilket lydkort må jeg ha for og få lyden ut med HDMI'en Jeg så på dette kortet: TerraTec Aureon 5.1 PCI Det er jo enkelt og billig, men holder det? Du trenger ikke noe lydkort. Er innebygd i skjermkortet "Built-in HDMI and 5.1 surround audio Support for the ATI Radeon DVI to HDMI adapter" Lenke til kommentar
kjeb Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Da er den lagt til Hvilket lydkort må jeg ha for og få lyden ut med HDMI'en Jeg så på dette kortet: TerraTec Aureon 5.1 PCI Det er jo enkelt og billig, men holder det? Du trenger ikke noe lydkort. Er innebygd i skjermkortet "Built-in HDMI and 5.1 surround audio Support for the ATI Radeon DVI to HDMI adapter" Genialt Da sparte jeg noen kroner der og Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå