rozon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Det firmaet jeg leier leilighet hos har plutselig krevd å få få ha visninger mens vi enda er midt i flyttesjauen. Har utleier rett til dette? Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Ring til de, og fortell de hva du mener... De har sikkert forståels for det... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) det stilles ganske klare krav i Husleieloven til når huseier har tilgang til der du leier. I § 5-6 står følgende: § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. mens det i § 10-1 står følgende: § 10-1. Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. de vil med andre ord ha tilgang dit og det er ikke rotet ditt de skal se på. jeg regner med at de som er på visning har forståelse for at det er litt rotete med esker og slikt før du skal flytte. Endret 30. juli 2008 av ilpostino Lenke til kommentar