rozon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Det firmaet jeg leier leilighet hos har plutselig krevd å få få ha visninger mens vi enda er midt i flyttesjauen. Har utleier rett til dette? Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Ring til de, og fortell de hva du mener... De har sikkert forståels for det... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) det stilles ganske klare krav i Husleieloven til når huseier har tilgang til der du leier. I § 5-6 står følgende: § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. mens det i § 10-1 står følgende: § 10-1. Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. de vil med andre ord ha tilgang dit og det er ikke rotet ditt de skal se på. jeg regner med at de som er på visning har forståelse for at det er litt rotete med esker og slikt før du skal flytte. Endret 30. juli 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
rozon Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 mens det i § 10-1 står følgende: § 10-1. Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. de vil med andre ord ha tilgang dit og det er ikke rotet ditt de skal se på. jeg regner med at de som er på visning har forståelse for at det er litt rotete med esker og slikt før du skal flytte. Det er jo det jeg lurer på; Er det rimelig når det er nesten en måned igjen til overtakelse at jeg må bruke tid av flyttedagen min for de skal ha visning? Jeg hadde ikke lyst til dette i dag, men da ble jeg truet med 3 måneder oppsigelse. Greit nok, tom trussel siden jeg har en mnd i avtalen. Jeg synes jeg er rimelig, huseier svarer bare med mer krav. (Huseier er et ANS, ikke en 'normal' huseier) Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Ehm. Huseier bør så absolutt få ha visning i oppsigelsestiden. Det er jo det den er til, han har bare en måned på å skaffe nye. Skal han liksom vente og dermed kanskje gå glipp av en måneds husleie? Om du synes det er kjipt med alt rotet så får du vel bare rydde litt, da. Verre er det ikke. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 en visning pleier som regel ikke ta så lang tid og jeg ser egentlig ikke noen grunn til at du må gjøre noen form for ekstraordinær rydding før visning. de som er med på visningen er jo det tross alt for å se hvordan leiligheten er og ikke hvor ryddig/rotete du har det. det at utleier truer med tre måneders oppsigelse er bullshit (som du sier selv) da det er kontraksfestet en nmåneds oppsigelse. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Men om huseier taper (f.eks. en måneds leie) på at du nekter visning så tror jeg at det vil være muligheter for å kreve dette av deg siden du ikke oppfyller dine plikter. Men dette er jeg ikke helt sikker på. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 får inntryk av at folk hopper over en vesentlig del av § 10-1. : I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. vis du har en flyttedag planlagt og alt er ordnet og utleier forteller deg at den dagen skal vi ha visning der og vis ikke du går med på det så skal du "straffes", kaller jeg det ikke rimelig i det hele tatt. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Dette er en typisk situasjon der det beste er å komme til en enighet, uten å kaste paragrafer på hverandre. Ja, jeg synes du bør la huseier holde en liten visning eller to. Hvis det er akkurat én dag du er veldig på flytter'n, så ta det dagen etter. En liten halvtime har du tid til. På samme måte må huseier tilpasse seg litt til hvilken dag som passer deg. Han bør også samle opp interesserte, slik at det holder med én eller maks to visninger. Dette er bare normal oppførsel hvor to voksne mennesker blir enige om noe begge kan akseptere. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Men gjør det noe at det kommer noen å ser, da? Greit nok at det er kjipt av utleier, men de som kommer for å se skal bare se hvordan leiligheten her. Ikke på ditt rot. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Selvfølgelig skal huseier få ha visning. I dag står leiligheten tom og klar til vasking, og han kan ha visning hvert 5. minutt om han vil. I går stod leiligheten full av esker, møbler demontert utover, halve gardinene manglet og en gjeng med svette mannfolk travet inn og ut med sko. Resultat: Ikke særlig god respons fra de potensielle leietakerne Så jeg er ikke redd å vise frem rotet mitt, det tåler dagslys. Jeg lurte på om det var rimelig at huseier skulle ha visning akkurat den dagen jeg skulle flytte og oppsummert synes dere det er rimelig (så jeg retter meg til flertallet og tenker ikke mer på saken) Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Selvfølgelig skal huseier få ha visning. I dag står leiligheten tom og klar til vasking, og han kan ha visning hvert 5. minutt om han vil. I går stod leiligheten full av esker, møbler demontert utover, halve gardinene manglet og en gjeng med svette mannfolk travet inn og ut med sko. Resultat: Ikke særlig god respons fra de potensielle leietakerne Så jeg er ikke redd å vise frem rotet mitt, det tåler dagslys. Jeg lurte på om det var rimelig at huseier skulle ha visning akkurat den dagen jeg skulle flytte og oppsummert synes dere det er rimelig (så jeg retter meg til flertallet og tenker ikke mer på saken) Jeg hadde garantert blitt sur, jeg og. Har flyttet veldig mye de siste årene og flytting er stress! Hos meg blir også lunta rimelig kort i sånne situasjoner. Får håpe at utleier tok lærdom av saken og at det ikke er særlig vits å ha visning på et sånt tidspunkt. Det er tross alt de det går utover. Lykke til med resten flyttingen. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Når jeg leste de første innleggene til trådstarter fikk jeg inntrykk av at spørsmålet var om visninger generelt i oppsigelsesperioden, og ikke én konkret dag. Jeg ser for meg at flere som har svart her har tenkt det samme som meg. Slik jeg tolker dette: Ja, utleier må få ha visninger i oppsigelsesperioden. Nei, det er ikke rimelig at utleier skal ha visning akkurat den dagen du skulle flytte/pakke/rote. Burde vel kunne løses med litt dialog? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Burde vel kunne løses med litt dialog? det meste kan vel egentlig det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Det greieste er vel å la huseier få lov til å ha visning den dagen om han insisterer, men forklare at du ikke kan garantere at det ser ut som det burde til en visning, da du er midt i flyttingen da. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå