Gå til innhold

10 ting du ikke viste om mormonerne

Anbefalte innlegg

Meldte meg nylig ut av denne sekten og trenger å fortelle sannheten siden kirken jeg tilhørte ikke klarer det selv, men tviholder på sitt "jeg er den enste sanne kirke" image og hvitvasker sin egen av historie hendelser. Så her er min topp 10 liste over fakta som du kanskje ikke viste.

1. Misjonærer blir opplært til kun å fortelle deg alt det gode ved kirken og holder deg nærmest for narr. Vil du vite sannheten er det bare å google litt. De fleste misjonærer kommer fra Utah, den staten som bruker mest antidepresiver i USA per innbygger kommer sendes altså ut i verden for å fortelle om gledens budskap.

2. Det finnes ingen historiske bevis på mormonsbok uten om dine egne følelser i form av et vitenesbyrd. Kirken har brukt mange millioner på å bevise ektheten av Mormonsbok på en vitenskaplig måte, men har feilet.

3. Joseph Smith har dom på seg som bedrager. Han hadde ry på seg til å være dyktig til å lete etter skatter , og brukte en hatt med en såkalt seer sten oppi til å spore opp skatter. Denne hatten og samme stein ble brukt i oversettelsen av Mormonsbok.

4. Joseph Smith hadde flere koner, den minste var 14 år ikke ulik Warren Jeff som var på FBI topp 10 liste. Han giftet seg med andre sine koner også, men det var bare fordi Gud hadde befalt han i å gjøre det.

5. Joseph Smith drakk vin før han ble skutt og drept i fengselet, men dagens mormonere kan ikke røre noe alkohol.

6. Mormonere har hemmelige håndtrykk lært i spesielle sermonier i templer. For å minnes disse tegnene går mormoneren med spesielle undertøy. Disse hemmelige håndtrykk brukes for å komme til himmelen.

7. Sermoniene i templene er blå kopi av hva frimurene har. Spesielt alle tegnene og symbolene.

8. Joseph Smith var frimurer. Det var alle lederene i gamledager også.

9. Det er ikke motbevist at kirken var involvert i et av de verste religiøst inspirerte massemord i nordamerikansk historie, 133 ble drept i Mountain Meadows-massakren. Dette vet ikke engang meste parten av medlemmene, fordi saken er dysset så til de grader ned.

10. De fargede i kirken kunne ikke være fullverdige medlemmer, det vil si ha prestedømmet før i 1978, da fikk profeten en åpenbaring om at alle fikk lov.

Så neste gang du snakker med en mormon i feks lunshen evt ser de på gaten kan du spørre de litt ut og se hva de svarer...

Endret av thebjmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette har jeg sett på south park!

Er en fantastisk south park episode som alle burde se. dum-dum-dum-dum:-)

Gå til denne siden, velg full episodes oppe i hjørnet, velg sesong 7 og etterpå episoden nede som heter "All about the mormons"

http://www.southparkstudios.com/guide/

Vil samtidig anbefale "Trapped in the closet" i sesong 9 som tar for seg hva scientologer tror.

Ellers til thebjmj:

Kjekt å høre at du "kom deg ut". Kan jeg spørre hvordan du ble tilknyttet mormonerne i førsteomgang?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Dette har jeg sett på south park!

Er en fantastisk south park episode som alle burde se. dum-dum-dum-dum:-)

Gå til denne siden, velg full episodes oppe i hjørnet, velg sesong 7 og etterpå episoden nede som heter "All about the mormons"

http://www.southparkstudios.com/guide/

Vil samtidig anbefale "Trapped in the closet" i sesong 9 som tar for seg hva scientologer tror.

Ellers til thebjmj:

Kjekt å høre at du "kom deg ut". Kan jeg spørre hvordan du ble tilknyttet mormonerne i førsteomgang?

Jeg er født og oppvokst som mormoner ikke helt trofast, men jeg dro ut på misjon som 19 åring til england. Var vel der jeg skjønte at noe ikke stemmer...

Lenke til kommentar

7. Sermoniene i templene er blå kopi av hva frimurene har. Spesielt alle tegnene og symbolene.

Er ikke de fleste jesusrelaterte religionene designet av frimurere?

Hvilke symboler tenker du på da? -Har du noe link eller beskrivelse?

Bommer jeg kraftig om jeg bråtipper Egyptiske hiroglyfer :hmm:

Lenke til kommentar
9. Det er ikke motbevist at kirken var involvert i et av de verste religiøst inspirerte massemord i nordamerikansk historie, 133 ble drept i Mountain Meadows-massakren. Dette vet ikke engang meste parten av medlemmene, fordi saken er dysset så til de grader ned.

Er det bevist ? Rett skal være rett, fordi det ikke er motbevist så blir det ikke automatiskt sant.

Syntes denne er ganske god: Julia Sweeney: "Letting Go of God" (an excerpt)@TED.com

Julia Sweeney (God Said, "Ha!") performs the first 15 minutes of her 2006 solo show Letting Go of God. When two young Mormon missionaries knock on her door one day, it touches off a quest to completely rethink her own beliefs.

Vet tilnærmet ingenting om Mormonerene, men hvis det hun snakker om her, så må jeg si at denne trosrettningen har ett rimelig tynt grunnlag. Putter dem i samme bås scientolog kulten.

Lenke til kommentar

Er skrevet så uendlig mye om dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Freemasonry_a..._Saint_movement

Det blir spennende med Dan Browns nye roman The Solomon key ny konspirasjonsteori med frimurerene. Ryktene sier at Dan Brown var i Salt Lake City flere ganger i forbindelse med research. Det er symboler på templene til mormonerne som han fant interessant. Blir spennede hvilken kobling til mormonerne han kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Meldte meg nylig ut av denne sekten

Og nå er du en lykkelig ateist, eller?

Vet ikke helt hva jeg er men for å sitere Michael Kron; "trenger ingen knagg å henge livet mitt på."

Men det er verdi i å være kristen kontra det å være ateist.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal's_Wager

Har en tråd om dette https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984421 Var ingen som klarte å komme med noen gode argumenter om hva man har å tape på å være religiøs når man lever, etter man er død. :)

Og er enig i at man ikke trenger noen knagg å henge livet på. Mener også at man ikke trenger noen knagg å henge Jesus på. Er sunt å være skeptisk til andre som tror og undersøke om det egentlig er noe godt i det de tror på. Er ikke gull alt som glimrer.

Lenke til kommentar

Er det bevist ? Rett skal være rett, fordi det ikke er motbevist så blir det ikke automatiskt sant.

MMM saken er en av den svarteste biten i mormonsk historie. Spørsmålet er om kirkens leder Brigham Young gav klar signal om at vognkompaniet skulle utstettes eller om at dette skjedde i kampens hete uten noen form for innblanding av BY.

http://www.dagogtid.no/arkiv/2002/45/roald.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Mountain_Meadows_massacre

http://en.wikipedia.org/wiki/War_hysteria_...eadows_massacre

Er skrevet masse om dette her, og konklusjonen er at det ikke finnes bevis som renvasker BY involvering, om han har skyld i dette eller ei kan diskuteres frem og tilbake i det uendelige. Hele sannheten rundt denne tragiske hendelesen vil sikkert aldri bli helt klar. Og trofaste mormonere skal slite med å kunne forklare hvorfor dette skjedde...

Lenke til kommentar
Var ingen som klarte å komme med noen gode argumenter om hva man har å tape på å være religiøs når man lever, etter man er død. smile.gif
Da bør du lese tråden igjen, nok av argumenter mot å være religiøs når man både lever og når man er død. Om du ikke vil ta dem inn over deg er opp til deg. Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Har en tråd om dette https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984421 Var ingen som klarte å komme med noen gode argumenter om hva man har å tape på å være religiøs når man lever, etter man er død. :)

Og er enig i at man ikke trenger noen knagg å henge livet på. Mener også at man ikke trenger noen knagg å henge Jesus på. Er sunt å være skeptisk til andre som tror og undersøke om det egentlig er noe godt i det de tror på. Er ikke gull alt som glimrer.

1. hva om gud vil at du ikke skal tro på han?

2. hva om du tror på feil gud eller er medlem av en feil gren innenfor religionen (noe som det er 99.9998% sjanse at du gjør)? guder er som regel veldig sjalue, så å tro på feil gud er nok værre enn å ikke tro på noen.

3. kommer småbarn til himmelen? gjør de det så er det mye bedre å drepe alle småbarn før de detter vekk fra troen. om de får et evlig liv etter døden så betyr jo livet her på jorden uendlig lite. kommer de ikke til himmelen så ville jeg aldri ha tilbedt en gud som sender sjanseløse uskyldige småbarn til helvete.

er ikke dette gode argument?

Lenke til kommentar
[Men det er verdi i å være kristen kontra det å være ateist.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal's_Wager

Tror du en eventuell gud vil akseptere mennesker som hengir seg til hans religion bare for å helgardere seg? Tror heller han setter pris på ærlige og redelige ateister som forkaster religion på et rasjonelt grunnlag.

Ærlig og rederlige ateister eller ærlige og rederlige kristne, er det noe forskjell?

Lenke til kommentar

MMM saken er en av den svarteste biten i mormonsk historie. Spørsmålet er om kirkens leder Brigham Young gav klar signal om at vognkompaniet skulle utstettes eller om at dette skjedde i kampens hete uten noen form for innblanding av BY.

Er skrevet masse om dette her, og konklusjonen er at det ikke finnes bevis som renvasker BY involvering, om han har skyld i dette eller ei kan diskuteres frem og tilbake i det uendelige. Hele sannheten rundt denne tragiske hendelesen vil sikkert aldri bli helt klar. Og trofaste mormonere skal slite med å kunne forklare hvorfor dette skjedde...

Har nå fått lest litt av wiki artikkelen, og fått en liten innføringen i hendelsen. Kan ikke se at det er noen tvil rundt at mormonere var innvolvert, aktivt deltok i drapene. Men slik punktet ditt er formulert så bærer det veldig preg av propeganda. Noe slik ser bedre ut i mine øyne

"I 1857 var mormonere involvert i et av de verste religiøst inspirerte massemord i nordamerikansk historie, 133 ble drept i Mountain Meadows-massakren. Dette vet ikke engang meste parten av medlemmene, fordi saken er dysset så til de grader ned."

... hvorfor dette skjedde...

Etter dette å dømme

the Mormons expected an all-out invasion of apocalyptic significance. From July to September 1857, Mormon leaders and their followers prepared for a seven-year siege that was predicted by Brigham Young.
så vil jeg tippe selvoppfyllende profeti.
Lenke til kommentar

Jeg gir nå pokker i om trådstarter er ateist, humanist, kristen, eller annet så lenge vedkommende har kommet seg vekk fra svindelforetaket til Smith.

-Men det betyr ikke at jeg ikke kan komme til å servere etpar argumenter om dette og hint, hehe ;)

Christopher Hitchens tok for seg mormonerne på en grundig måte i "God is Not Great".

Og det kan nesten se ut som han nesten var for snill i enkelte karakteristikker og beskrivelser der.

Velkommen til forumet :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Mormonerene tror at frimurerne tok vare på ritualene, symbolene og tegne fra jødenes Solomon tempel gjennom flere tusen. Joseph Smith tok så disse og gjennom "åpenbaring" foredlet det og lagde sermonien som i dag gjøres i mormoner templene. Selv om en skulle tro at Joseph Smith fikk det rett første gang viser det seg at flere store forandringer har funnet sted. Et rituale som ble tatt bort var handlingen som førte din høyre hånd over strupen som om du kutter den av. Det var en pakt du måtte gjøre med Herren om at hvis du røpte noe av det som foregikk i templene så var det bedre om noen kuttet strupen på deg. Mange medlemmer følte at dette ble litt ekstremt og i 1989 tok de dette vekk.

Egyptiske hiroglyfer finnes i Den kostelige Perle som er et av flere hellige skifter. Joseph Smith fikk fatt på noen papirus ruller og gjennom den berømte hatten og stenen sin så fikk man enda en bok. Da forskere i moderne tid også klarte og oversette liknende jiroglyfer og relifer viste det seg at dette var avskjeds brev som lå hos egyptiske konger. Litt forskjellig fra det som JS hadde fått til.

Lenke til kommentar

Har nå fått lest litt av wiki artikkelen, og fått en liten innføringen i hendelsen. Kan ikke se at det er noen tvil rundt at mormonere var innvolvert, aktivt deltok i drapene. Men slik punktet ditt er formulert så bærer det veldig preg av propeganda. Noe slik ser bedre ut i mine øyne

"I 1857 var mormonere involvert i et av de verste religiøst inspirerte massemord i nordamerikansk historie, 133 ble drept i Mountain Meadows-massakren. Dette vet ikke engang meste parten av medlemmene, fordi saken er dysset så til de grader ned."

... hvorfor dette skjedde...

Etter dette å dømme

the Mormons expected an all-out invasion of apocalyptic significance. From July to September 1857, Mormon leaders and their followers prepared for a seven-year siege that was predicted by Brigham Young.
så vil jeg tippe selvoppfyllende profeti.

Enig der. Det som gjør meg enda mer forbannet er bortforklaringen og ned dyssingen av historien. Jeg viste ikke om dette før det stod en artikkel i bladet Historie utgitt av Illustret Vitenskap i fjor selv om jeg har vært medlem hele mitt liv. No er jeg det altså ikke.

Men nå gikk jo ikke kristningen i Norge så mye mer fredelig for seg heller da, så alle religioner har sine skjeletter i skapet. Men hvem er mann nok til å stå fra å si unnskyld? Ikke mange det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...