Gå til innhold

C#: Hvordan er C# (Visual Studio 2008 Express) som nybegynnerspråk?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer ganske enkelt på hvordan dette er for en nybegynner? Har god forståelse for hvordan en datamaskin fungerer og tenker, men ingen erfaring fra programmering.

Vil jeg få problemer med å lære meg andre språk senere dersom jeg begynner med C#? Hvilke bøker er å anbefale?

Takk for alle svar.

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg veit det er "for kids", men om du har null erfaring er det en gangske god start.

http://msdn.microsoft.com/en-us/beginner/bb308756.aspx

Genrelt mye bra opplæring på de sidene.

Ikke noe problem å starte med C#. Er et ganske anvennelig språk som kan brukes til det meste.

Det som er viktigere etterhvert er å lære seg gode prinsipper for programmering, særlig med tanke på objektorinetering og denslags, men det kan du vente med til du er lekt en stund.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen. Har lest endel rundt på nettet om OOP, for å prøve og skjønne disse prinsippene tidlig. (Virker som god struktur og logikk i programmering er mye viktigere enn å kunne selve språket?)

Tenkte litt på å kjøpe boken: Microsoft Visual C# 2008 - Step-By-Step

Lenke til kommentar
Hvordan er det å lære seg C# først, og deretter java? Skal begynne på skole igjen om et år, og regner med vi lærer java der.

De er veldig, veldig like. Syntaktisk og semantisk (oppbygging og struktur) er de så godt som helt like. Gramatikken varierer noe, og det kan være litt slitsomt at de samme tingene har forskjellige navn.

Hvis du vet du kommer til å bruke java burde du nesten heller begynne med det, bare for ikke å bli forvirra. En annen ting jeg vil anbefale i starten er å kode i en teksteditor og kompilere manuelt. Det gir deg en mye bedre forståelse for sammenhenger og strukturer i starten. Visual Studio (og Eclipse/IntelliJ for Java) gir deg så mye gratis at det kan gå på forståelsen løs.

Visual Studio er for programmeringsforståelse det en kalkulator er for hoderegning.

Lenke til kommentar

I hovedsak så kunne jeg tenkt meg å programmere i C# og lære meg .net osv.

Jeg skal i år gå Forkurs for ingeniørstudiet, og om et år blir det da en ingeniør linje på høyskole. Så vidt jeg ser begynner de der med Java omtrent på alle linjene for å lære programmering.

Jeg vet ikke hvilke begrensninger o.l. som settes i de forskjellige språkene, men Microsoft Visual C# virker mer spennende, da man letter (?) kan lage GUI til programmene man lager i begynnelsen.

Jeg ser sammenligningen du har med Visual Studio og en kalkulator. Hvis dette kan være problemet så tror jeg ikke det er farlig. Er av typen som "må" forstå ting før jeg tar det i bruk.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror ikke du brenner noen broer ved å starte på C#/.NET.

Bare merk at det er anbefalt å leke seg litt med konsollapplikasjoner før du begynner med GUI-ting. Fort gjort å miste fokus og forståelse når man får gjort mye "fancy" på kort tid.

Hilsen en som har studert informatikkdidaktikk ;)

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra C++ og Java til C#, og så ingen problemer med at gramatikken var litt annerledes. Poenget er at du lærer deg prinsippene, siden semantikken er så lik. Det at syntaxen er relativt lik syntes jeg bare gjorde det enklere å gå over, egentlig.

Lenke til kommentar
Ja, jeg tror ikke du brenner noen broer ved å starte på C#/.NET.

Bare merk at det er anbefalt å leke seg litt med konsollapplikasjoner før du begynner med GUI-ting. Fort gjort å miste fokus og forståelse når man får gjort mye "fancy" på kort tid.

Hilsen en som har studert informatikkdidaktikk ;)

Takk for gode tips.

Lenke til kommentar

Personlig så synes jeg programmering mot et skikkelig GUI istedetfor consol gjør at du lettere skjønner poenget med objektorientert programmering ettersom GUI er veldig objektorientert. (Dette gjelder ihvertfall i java/swing)

Det kommer litt an på hvor mye du kan svelge på en gang.

Hvis du skal gå for java så hadde jeg tatt en tur innom http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/

Det finnes forresten gode GUI-buildere for java.. eller fantes, Jbuilder sin var konge, men de har nå gått over til Eclipse. Har testet gui-builderen der og den virker grei nok den, men jeg har liten erfaring med den. (så jeg har litt tynt grunnlag for å komme med meninger om den)

Angående å bruke teksteditor/kompilere manuellt vs et skikkelig IDE så vil jeg si at det er vesentlig enklere å bruke et IDE ettersom dokumentasjonen som du 100% sikkert kommer til å trenge er integrert i IDE-et. I tillegg så kan du gjerne trykke på linjenr osv når du har fått kompileringsfeil eller kjøretidsfeil (exceptions).

Nok en gang kommer det litt an på hvordan du er.

Hilsen en som er høgskoleingeniør i datateknikk.

Lenke til kommentar
Personlig så synes jeg programmering mot et skikkelig GUI istedetfor consol gjør at du lettere skjønner poenget med objektorientert programmering ettersom GUI er veldig objektorientert. (Dette gjelder ihvertfall i java/swing)

Det kommer litt an på hvor mye du kan svelge på en gang.

Det er sant at GUI kan lære deg objektorientering, men det gjelder helt klart å ta én ting av gangen.

Selv om du holder på med console programmering, så vil du alltid se de objektorienterte delene av C#, men det vil ikke være hovedfokus.

Ta én ting av gangen, å begynne med Form Designeren i Visual C# fører til veldig mye forvirring for nybegynnere har jeg sett, så med mindre en har tenkt til å begynne med å programmere GUI-et manuelt, har det lite for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...