Gå til innhold

Hva er forskjellen på laks og hare?

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=197503

Vg hadde i dag denne som en gladsak. Hva om barna hadde jaget en hare i 1 time, før de slo den i hodet med en stein......

Jeg er ikke jeger, og heller ingen stor fisker. Spørsmålet mitt er. Er det forskning som viser at fisker takler stress og smerte ulikt andre dyr? Eller ligger det i vår kultur at det er greit å pine fisk?

Jeg har ingen sterke meninger iom dette emnet, bare lurer på hva dere synes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Blir en personlig mening:

jeg vet ikke helt hvorfor men jeg tror jeg hadde hatt større problemer med og plage en kanin enn en fisk. Jeg syns egentlig fisk er ganske ekle og ta på er noe med skinnet/huden dems som er små ekkel i mine øyne. Jeg har selv fisket torsk og seig men aldri likt og ta dem av kroken eller noe lignende. Ikke er jeg glad i og spise fisk heller men.

Kan hende at folk i norge alltid har drept fisken med et slag i hodet en stein hørtes ganske brutalt ut, men jeg vet at jeg selv har slått fisk nedi fjell for og ta livet av dem. Kaniner og lignende blir kanskje brekt med og knekke nakken men er kanskje litt vanskeligere og knekke fisken sin nakke vil jeg tro.

Lenke til kommentar
In 2003, Scottish scientists at the University of Edinburgh performing research on rainbow trout concluded that fish exhibit behaviors often associated with pain.[20] Professor James D. Rose of the University of Wyoming critiqued the study, claiming it was flawed.[21] Rose had published his own study a year earlier arguing that fish cannot feel pain as they lack the appropriate neocortex in the brain.[22]

Ikke vet jeg.. Jeg fisker i alle fall med god sammvittighet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Hva er mest humant da, slag i hodet, knekke nakken eller stikke kniven inn bak gjellene? Varierer litt selv :p

Nja vet ikke helt hva ville du valgt? Jeg tror jeg ville ha tatt et hardt slag i hodet ekke helt sikker.

Hva enn det var så ville jeg helst ikke vist at det skulle skje så slapp jeg redselen hehe.

Kanke være så kult og ligge på land for en fisk og bare vite at den skal bli drept eller noe

Lenke til kommentar
Kanke være så kult og ligge på land for en fisk og bare vite at den skal bli drept eller noe

Tror neppe fisken tenker i de banene. Hvis det var tilfelle kan du jo forestille deg hvordan fisken har det når de dør sakte men sikkert i gjenglemte garn etc..

Jeg bruker som regel å kakke fisken i hodet eller knekke nakken på de. Mesteparten av fisken blir dog sluppet ut igjen..

Jeg handler maten på rema så jeg slipper å fylle opp fryseren. Matauk er en ukultur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Fisker kun når jeg er hos bestemor og det meste blir kastet fordi de er for små uansett så kun de største fiskene som er mulig og gjøre noe med som blir beholdt og de blir kakket ganske fort i hue så de lider forhåpentligvis ikke for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...