Gå til innhold

En kjempestygg og vanskapt grisunge! Hvorfor ikke vise vanskapte mennesker?

Anbefalte innlegg

I VG-nett i dag kan vi lese om den vanskapte kinesiske grisungen. På artikkelen legges det ut om grisungens skavanker og hvor stygg den er. På toppen av det hele akkompagneres artikkelen med en poll som lyder: Har du sett en styggere gris noen gang?

Titt og ofte serverer mediene oss med nyhetsaker som omhandler vanskapte dyr, og siden hyppigheten av slike saker holder seg jevn så må mediene finne at publikum faktisk interesserer seg for disse.

Hva om vi så snur på flisa; Hvorfor serverer ikke media oss flere saker om vanskapte mennesker med tilhørende omtale om hvor stygge de er? Er publikum først interesserte i vanskapninger så vil vel vanskapte mennesker gå for samme som vanskapte dyr? Skjønner veldig godt at allmenheten, spesiesistene som de fleste er, ser på mennesket som noe overlegent andre skapninger, men er dette prinsippielt riktig? (En debatt som garantert har blitt tatt opp før)

Jeg vil gjerne se flere vanskapte mennesker i media for min egen underholdnings skyld, og jeg er nok ikke alene. Jeg er sikker på at menneskevanskapninger ville ha fått enda større oppmerksomhet enn dyr.

(Ja, det finnes vanskapte mennesker i media; typisk jenta med mange bein (shiva-jenta i India elns.), men hvor er alle de STYGGE vanskapningene hen? Det er jo slike som er "morsomst"?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enjoy.

Det har bestandig vært en fascinasjon iboende i mennesket for alt som er annerledes. Noe nytt og spennende. At dyr (spesielt, siden de gjør det ufrivillig og ikke får noe utbytte av det) og mennesker skal vises frem til offentligheten som misfostere synes jeg er forkastelig.

Lenke til kommentar
...mennesker skal vises frem til offentligheten som misfostere synes jeg er forkastelig.

Da kan du ikke se mye på TVNorge og FEM. De sender slike moderne freakshows hele tiden. Riktignok prøver de å vise frem misfostre som mennesker, men jeg finner ikke det særlig formildende.

Lenke til kommentar

Jeg skyr TVNorge som pesten, men det hender samboeren min ser på og da kan jeg ikke la være å mobbe henne for det. FEM vet jeg ikke engang om jeg har :-) Savner den ikke!

Mennesker er dumme nok fra før, vi trenger ikke TVNorge til å fordumme oss ytterligere..

Lenke til kommentar

Det er jo bare en misdannelse, media får det til å fremstå som om den har et apeansikt. Den har jo ikke det, den har bare et freaky ansikt som kan for oss, minne om et apeansikt. Samtidig har den lengre bakbein slik at den ikke får til å gå som normalt, den hopper. Ser sikkert veldig snedig ut, spørs om den lever særlig lenge da.

Lenke til kommentar

Angående spørsmålet til trådstarter. Teoretisk sett er det ingen gud eller allmektighet som har erklært mennesket som den ultimate skapningen med rett til å "henge ut" de andre skapningene.

Den rent praktiske forskjellen på å henge ut misfostre fra dyreriket fremfor mennesket er at, et menneske kan bli krenket og latterligjort av noe sånt. Et dyr vet ikke og/eller bryr seg ikke fordi det ikke vet at det blir hengt ut av oss. Om dyr som denne grisen blir hengt ut av sine egne varierer vel fra art til art og situasjon til situasjon. Den store forskjellen er at det er ingen som tar skade av at en stygg gris kommer i VG. Hadde derimot VG begynt å lage saker "Se hvor stygg denne karen er" med stort bilde og hele pakken , så er det mennesker som direkte tar skade av det.

Personlig så interesserer sånne dyresaker som Stygg gris, Sau med trippel klov osv osv meg pent lite, tegn på at det er ganske rolig her i verden for øyeblikket når avisne ikke har noe bedre å skrive om.

Lenke til kommentar

Ceburger: Så da mener du at det er greit at man henger ut vanskapte mennesker hvis man er sikker på at de ikke vet at de blir hengt ut av oss?

Mao; så vil det f.eks. ikke være noe i veien for at jeg f.eks. henger ut en hel gjeng vanskapte mennesker på intranettet her på jobben. Da er det greit?

Lenke til kommentar
Ceburger: Så da mener du at det er greit at man henger ut vanskapte mennesker hvis man er sikker på at de ikke vet at de blir hengt ut av oss?

Nei, har aldri ment at det er "greit", men bedre å henge ut noen som ikke vet det selv og ikke forstår at de latterligjøres enn å henge ut noen som vet at de latterligjøres o.l. Selv forstår jeg ikke hvorfor folk er interessert i slike saker i media, og jeg forstår at folk flest ikke syntes det er så gale når det er dyr i forhold til mennesker. Om det er fordi dyrene ikke selv vet de blir hengt ut eller fordi folk har den oppfatningen at mennesket er en mer verdiful skapning, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

For min del er jeg glad jeg slipper å få vanskapte mennesker i fleisen i mainstream media. De som er interessert kan søke det opp selv.

Tror det er mange som tanker som meg her og at det er svaret på spørsmålet OP stiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...