Gå til innhold

Bruke fingeravtrykkleser som passord på intern nettside..?

Anbefalte innlegg

Hei!

Emne forklarer egentlig hva jeg lurer på, men kan gjenta; er det mulig å bruke en fingeravtrykkleser som passord på en nettside? Siden jeg lager er intern, så infoen blir ikke liggende på weben med tanke på personvern osv.

Setter pris på alle tilbakemeldinger;) Skal selvfølgelig poste løsningen hvis jeg finner ut av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alt er mulig. en kolega av meg har laget et system med php/cf/sql som henter data fra gps/gsm enheter. posisjonering og temperatur/event logging.

det er avhengig av egenskapene til driverene du har til fingeravtrykk scanneren. du er nødt til å kunne lese av verdien (jeg antar at fingeravtrykket blir gjort om til en nøkkelstreng) med php på et vis.

Lenke til kommentar

Siden du sier nettside så er det vel ikke akkurat PHP du trenger å kode det i. Avlesningen må jo skje på klientsiden. Ergo trenger du sannsynligvis en java-applet e.l. som sender dataene til et PHP-script.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

godt poeng.

men det spørs om applet har tilgang til eksterne enheter.

http://java.sun.com/sfaq/ sier at applets som loades via web har ikke tilgang til eksterne bibliotek eller programmer. en workaround er å installere applet'en på maskinen lokalt og legge den til i access control list.

alternativt må man evt. lage en plugin for å få fingeravtrykkleseren til å kommunisere med browseren.

det enkleste er kanskje om fingeravtrykkleseren kan eksportere en streng som identifikator, så kan man sende strengen via en input type="text" manuelt. dette bør da regnes som et passord og bør lagres hashet på serversiden.

red:

det ser også ut som applets har tilgang til mikrofon. for å benytte det måtte man ha en driver for fingeravtrykkleseren som konverterer id'en til et lydsignal som sendes emulert til mikrofon inngangen. da kunne appleten dekodet og sendt id ut i fra lydsignalet. eller lydsignalet kan sendes til server for dekoding/sammenlikning.

alt dette er teoretisk dog. det skal litt mer enn php/java programmering for å få til noe slikt.

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...