Gå til innhold

Begrenset støtte for ant. MB ram i Windows?

Anbefalte innlegg

Hei,

har hørt at det er begrenset hvor mye ram windows-operativsystemene støtter, f.eks. at windows 98/98SE ikke støtter over 1gb RAM, og at man må opp på XP for å få støtte for mye ram (over 1 gb osv). Har aldri hørt noe om dette før. Stemmer det? I såfall, hva er grensen for hvert microsoft-OS? Har 98SE selv, som jeg helst vil bruke til jeg dør.

Med "støtte" mener jeg egentlig hvor mye windows kan utnytte. windows skjønner jo hvor mange mb som fysisk er installert. men ikke vitsi å ha 2gb ram hvis windows bare greier å bruke 1gb, osv osv.

Vurderer å kjøre win2000 parallelt med 98SE på to partisjoner- Hva installerrer jeg først?

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt at Win98(SE) ikke støtter mer enn 512 MB RAM, hvordan det er med andre Windowsversjoner aner jeg ikke.

Hvis du skal ha både Win98 og Win2000 på maskinen, så må du installere Win98 først (står tilogmed på Hjelp-sidene til Win2000), ellers vil det ikke funke. Jeg prøvde en gang og fikk skjermen full av feilmeldinger... :D

Lenke til kommentar

Jeg husker den ekstreme hastighetsøkningen jeg fikk da jeg oppgraderte fra 128MB til 640MB RAM, i Win98SE. Fra sirup-tilstander funka maskina kjapt og greit... OG den lagde random crashes out of pure evil.

WinMe, derimot, takler store mengder RAM litt bedre. (Syns nå jeg. Men jeg er en av de få som har greid å kjøre WinMe superstabilt.)

Go for Win2kPro! Jeg ser IKKE hva Win98/Win98SE skal være godt for, og på egne maskiner har man ikke et slikt ledd mellom Win95 og WinMe...

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen!

Ender vel opp med Windows 2K. Bruker bl.a. mange tunge programmer for grafikk og video, som f.eks. photoshop (jobber med filer som fort blir 300 MB) illustrator, 3d studio max - som liker ram vanvittig godt.

fredrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...