legofred Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Hei, har hørt at det er begrenset hvor mye ram windows-operativsystemene støtter, f.eks. at windows 98/98SE ikke støtter over 1gb RAM, og at man må opp på XP for å få støtte for mye ram (over 1 gb osv). Har aldri hørt noe om dette før. Stemmer det? I såfall, hva er grensen for hvert microsoft-OS? Har 98SE selv, som jeg helst vil bruke til jeg dør. Med "støtte" mener jeg egentlig hvor mye windows kan utnytte. windows skjønner jo hvor mange mb som fysisk er installert. men ikke vitsi å ha 2gb ram hvis windows bare greier å bruke 1gb, osv osv. Vurderer å kjøre win2000 parallelt med 98SE på to partisjoner- Hva installerrer jeg først? Fredrik Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Har hørt at Win98(SE) ikke støtter mer enn 512 MB RAM, hvordan det er med andre Windowsversjoner aner jeg ikke. Hvis du skal ha både Win98 og Win2000 på maskinen, så må du installere Win98 først (står tilogmed på Hjelp-sidene til Win2000), ellers vil det ikke funke. Jeg prøvde en gang og fikk skjermen full av feilmeldinger... Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Hele windows 9x serien takler ikke stort mere enn 512MB. Men hvorfor skal du bruke 98 til du dør Win 2k/xp er såppas mye mer stabilt og ikke minst raskere til de fleste oppgaver... Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Windows 9x støtter mer enn 512MB RAM, men bruker det ikke effektivt i det hele tatt i forhold til NT. Dessuten er 512MB RAM nok idag, hvis man da ikke bruker programmer som er svært glad i RAM. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 win9x støtter mer enn 512 men de mbbene mer klarer det ikke å bruke nesten i det hele tatt, tror microsoft har laget en fix fordette (www.microsoft.com har det meste) Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 MS Windows 2000 Datacenter Server støtter inntil 32GB ram, det burde vel holde for de fleste! 8) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;EN-US;253912 http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;304943 Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Jeg husker den ekstreme hastighetsøkningen jeg fikk da jeg oppgraderte fra 128MB til 640MB RAM, i Win98SE. Fra sirup-tilstander funka maskina kjapt og greit... OG den lagde random crashes out of pure evil. WinMe, derimot, takler store mengder RAM litt bedre. (Syns nå jeg. Men jeg er en av de få som har greid å kjøre WinMe superstabilt.) Go for Win2kPro! Jeg ser IKKE hva Win98/Win98SE skal være godt for, og på egne maskiner har man ikke et slikt ledd mellom Win95 og WinMe... Lenke til kommentar
legofred Skrevet 18. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2003 Takk for hjelpen! Ender vel opp med Windows 2K. Bruker bl.a. mange tunge programmer for grafikk og video, som f.eks. photoshop (jobber med filer som fort blir 300 MB) illustrator, 3d studio max - som liker ram vanvittig godt. fredrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå