Bartin Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Får opp en feilmelding ved oppstart av pcen.. "Primary master hardisk S.M.A.R.T status bad. WARNING: Immediate back-up your data and replace your hard disk drive. A failure be imminent". Jeg trykker så f2 for å "continue" og alt funer får så vidt fint. Er hardisken ødelagt? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Slike meldinger skal man ikke ta lett på, i de fleste tilfeller ryker disken i løpet av meget kort tid. (les timer, kanksje dager) Mitt råd er å få ut de viktigste dataene du har NÅ og planlegge kjøp av ny disk, ev. reklamere hvis den er under garanti/reklamasjon. Lenke til kommentar
Bartin Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Slike meldinger skal man ikke ta lett på, i de fleste tilfeller ryker disken i løpet av meget kort tid. (les timer, kanksje dager) Mitt råd er å få ut de viktigste dataene du har NÅ og planlegge kjøp av ny disk, ev. reklamere hvis den er under garanti/reklamasjon. Har ingenting viktig på den, og den har stått sånn en god stund (5 mnder). Har ikke store greine på maskinen inni liksom. Kan jeg kjøpe hvilke som helst slags hardisk? Noen billige du kan anbefale meg? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Det er ikke enkelt å komme med forslag uten å vite om det er til stasjonær, bærbar eller om det er PATA, SATA. Lenke til kommentar
Bartin Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Det er ikke enkelt å komme med forslag uten å vite om det er til stasjonær, bærbar eller om det er PATA, SATA. Er stasjonær og mener det er en SATA uten at jeg vet det, men mener jeg las det. Men, skjermkortet er ødelagt og så jeg ser nesten ingenting på skjermen, så er det noen andre plasser jeg kan finne ut hva det er? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Trolig HDD er årsaken til svart skjerm. Det er godt mulige at HDD har tatt kveleden totalt, og maskinen booter/starter ikke i hele tatt, da kan du få svart skjerm. Prøv å bytte HDD først uten å tenke på skjermkort. Jeg vet ikke hva slags budsjett du har og hva slags størrelse du tenker på, men Samsung F1 er rimelig og bra. 750GB for ca 700, og 1TB for ca en høvding Endret 31. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Bartin Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Trolig HDD er årsaken til svart skjerm. Det er godt mulige at HDD har tatt kveleden totalt, og maskinen booter/starter ikke i hele tatt, da kan du få svart skjerm. Prøv å bytte HDD først uten å tenke på skjermkort. Jeg vet ikke hva slags budsjett du har og hva slags størrelse du tenker på, men Samsung F1 er rimelig og bra. 750GB for ca 700, og 1TB for ca en høvding Hva mener du med svart skjerm? Feilmeldingen har vært i flere måneder nå. Kanskje 4, 5 eller kanskje 6. Men du mener at jeg burde skifte harddisk? Isåfall, kan jeg ha denne til pcen? Endret 31. juli 2008 av Bartin Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Ja denne 250GB Samsung for kr. 367 er bra også, men prisene stiger lite for mer plass, og du kan vurdere en 640GB for kr. 550 også. SATA ledningen ser slik ut: Hvis du har slike ledninger i din maskin, da kan du bruke begge av disse. Link til mer info om SATA Du sa at du har fått svart skjerm: Men, skjermkortet er ødelagt og så jeg ser nesten ingenting på skjermen, så er det noen andre plasser jeg kan finne ut hva det er? Hva mener du med dette? Endret 31. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Bartin Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 harddisken Du sa at du har fått svart skjerm:Men, skjermkortet er ødelagt og så jeg ser nesten ingenting på skjermen, så er det noen andre plasser jeg kan finne ut hva det er? Hva mener du med dette? les i denne tråden. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Reklamer på disken, så får du en ny gratis. Lenke til kommentar
Bartin Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Reklamer på disken, så får du en ny gratis. Hvor lenge holder den da? er 4-5 år tipper jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå